הום סטיילינג

נוסטלגיה אופנתית: כשהבית של סבתא הופך לטרנד עיצובי

כיסאות עץ סביב פינת אוכל קטנה, שידת עץ מלבנית על רגליים דקות, וילון תחרה רקום, והלהיט – שעוונית משובצת באדום לבן על שולחן פורמייקה. סגנון עיצוב אמצע המאה זורק אותנו אחורה לבית של סבתא, והיום, יותר מתמיד, נראה אופנתי במיוחד. גלריה מלאה זיכרונות מתוקים

אא

מה הזיכרון הכי מוחשי שיש לכם מהבית של סבא וסבתא (חוץ מהאוכל הטעים?). יתכן שאתם זוכרים את הספה בסלון, ואולי את מזנון העץ עם המפה הרקומה שעליו. מה שבטוח – בילדותכם לא ייחסתם חשיבות מרובה לעיצוב בבית של סבא וסבתא, וודאי לא ראיתם אותו כאופנתי. כיום, עם הקאמבק ההיסטרי של הרהיטים והאקססוריז מאותה תקופה, מתברר שהיתה שם אמירה אופנתית מובהקת, גם אם ללא כוונה מרובה.

 

אז מה זה מיד סנצ'ורי?

סגנון אמצע המאה מתייחס לתקופה שבין 1940 ל-1960. אמנם, בארצנו הקטנטונת מדובר על השנים הסוערות של הקמת המדינה, מלחמות ותקופת הצנע, אך בעולם העיצוב מדובר על תקופה שבה ההתפתחות הטכנולוגית יצרה חומרים מיוחדים, והולידה תפיסה עיצובית חדשנית. מדובר בסגנון ייחודי ומלא חיים, המשלב פונקציונליות, צבעוניות וחומרים מגוונים. הרהיטים עוצבו בקווים נקיים, עם פינות מעוגלות, תוך שימוש בחומרים מסורתיים כמו עץ וברזל לצד פיברגלס ופלסטיק. כך שגם אם סבא וסבתא לא בדיוק עסקו בעיצוב פנים – הרהיטים שהם קנו היו בסגנון אופייני מאוד לאותה תקופה. הבית עוצב מבלי משים בסגנון שהיום חלקנו נזכרים בו בערגה, ונקרא בפי כל: "סגנון אמצע המאה" - "Mid-Century Modern". בשנים האחרונות, "סגנון אמצע המאה" חזר לאופנה, וזוכה לפופולריות רבה.

איך היתה נראית הספה אצל סבא וסבתא?איך היתה נראית הספה אצל סבא וסבתא?

 

רוצים גם?

נניח שחשקה נפשכם לעצב בסגנון אמצע המאה. אולי חדר אחד בבית, ואולי אתם רק רוצים להוסיף כמה רהיטים או אקססוריז בסגנון. אם מישהו יגיד לכם שזה חייב להיות "הכל או כלום", אמרו לו שאתם מעצבים בסגנון "אקלקטי", ותסגרו פינה. אחרי הכל – מי אמר שצריך להפוך את כל הדירה לבית של סבתא? אפשר גם רק פינה קטנה.

גם פינה אחת זה טובגם פינה אחת זה טוב

בחרו רהיטים בעלי קווים נקיים וצורות גיאומטריות. שימו לב לחומרים כמו עץ, פלסטיק ומתכת. חפשו רהיטים אופייניים באתרי יד 2, והוסיפו אביזרים אותנטיים מתקופת אמצע המאה, כמו כלי קרמיקה, פוסטרים ותמונות.

אם מצאתם שידה כזו ב'יד 2' – לכו על זה. אל תשכחו להוסיף וואזה.

השתמשו בצבעים נועזים, או בשילוב של צבעים ניטרליים עם גוון אחד בולט. בנוסף, שחקו עם טקסטורות שונות כמו קטיפה, עור, עץ ומתכת.

סבתא לא היתה מתנגדת להדפס כזה בסלון. במקום זה היא תלתה תמונת גובלן שהכינה בעצמה

 

ומה עם חדרי הילדים?

חדרי הילדים באותה תקופה עוצבו בפשטות, והכילו בעיקר רהיטים שימושיים. היום אפשר לשלב סגנונות וליצור מראה מעוצב, מודרני, שמחבר בין כמה עולמות.

החדר הזה מכיל מיטת עץ ושידה במראה אופייני, אך השטיח מעניק נגיעה של בוהו-שיק

אמירה ברורה של סטייל בחדר הילדים.

 

לשלב את הסגנון גם בחדר האמבטיה?

גם אם תחליטו על בית שכולו בסגנון אמצע המאה, אולי כדאי לוותר על כך בחדר האמבטיה. לשם מחווה לסבא וסבתא הכניסו ארונית עץ שתתכתב עם המראה הכללי, ותנו לעצמכם להתפנק עם עיצוב מודרני שלא כולל קרמיקה בצבע ירוק מנטה זרחני.

ארונית כמחווה לשנות ה-50, והשאר – קלאס.

 

מטבח של פעם

שמרנו את המטבח כמעט לחלק האחרון, כי בסופו של דבר זה החדר הכי שוקק חיים בבית, גם אז, ואולי בעיקר אז. האם יש מישהו שיבחר לעצב בדיוק כך? אפשר להסתפק בכמה פריטים, כמו שולחן העץ בפינה והכיסאות, ואפשר להעז קצת יותר עם צבע הארונות.

למי עוד יש מקרר כזה?

כל פרט בתמונה, החל מהשולחן והכיסא ועד הכד והווילון, מתכתב עם הסגנון. אפשר לשחק עם האלמנטים ליצירת המראה המתבקש

ולסיום – בחדר השינה אפשר ליצור את המראה בצורה מדויקת, ועדיין לגרום לו להראות מלא שיק וסטייל. המיטה עם ראש העץ והשידה התואמת בתוספת סלי הקש והכורסא – יוצרים מראה "אמצע המאה" בלתי מתפשר, שנראה עדכני ואופנתי גם היום.

לא בטוח שלסבתא היו עציצים בחדר השינה, אבל תראו כמה יפה הם משתלבים

הסלון של סבתא, מעודכן בגרסת 2024

איך היה נראה הבית של סבא וסבתא שלכם? מי מכם זוכר את המקרר ושולחן הפורמייקה? כתבו לנו בתגובות.

תגיות:זיכרונותסבא וסבתאנוסטלגיההום סטיילינג

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה