חדשות בארץ

הדיון בהדחת כסיף | היועמ"שית: "יש קושי משפטי"

ועדת הכנסת החלה לדון בבקשתם של 87 חברי כנסת להדיח את ח"כ עופר כסיף. ח"כ עודד פורר, שיזם את הדיון: "המעשה שלו, כשאנחנו מלקקים את פצעינו, מחייב להדיח אותו". אם הבקשה תאושר, ההחלטה תועבר למליאה

עופר כסיף בדיון היום(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)עופר כסיף בדיון היום(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
אא

ועדת הכנסת, בראשות ח"כ אופיר כץ, החלה היום (שני) בדיוניה בבקשה להדיח את ח"כ עופר כסיף. הבקשה הוגשה על ידי יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ עודד פורר, וחתמו עליה 87 חברי כנסת. חברי הוועדה שמעו את חוות הדעת שהוגשו על ידי היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב מיארה, והיועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק. שתיהן הצביעו על קושי משפטי לאשר את בקשת ההדחה.

הדיונים יימשכו מחר, ובסיומם תיערך הצבעה. על מנת להעביר את הנושא להכרעת המליאה, דרוש רוב של 70 אחוז מחברי הוועדה. לצורך אישור ההדחה, נדרש רוב של 90 חברי כנסת במליאה.

הבקשה להדיח את כסיף באה בעקבות חתימתו על עצומה התומכת בדרישת דרום אפריקה להעמיד את ישראל לדין בגין "פשעים נגד האנושות וביצוע רצח עם בעזה". זו פעם ראשונה שנידונה בקשה מסוג זה. בשנת 2016 הוגשה אומנם בקשה להדחת ח"כ באסל גאטס, אך הדיון לא התקיים לאחר שהוגש נגדו כתב אישום על הברחת טלפונים לאסירים ביטחוניים.

בפתח הדיון הציגה עו"ד אפיק לחברי הוועדה חוות דעת, לפיה ישנו קושי משפטי להדיח את כסיף. לדבריה, "התבטאויותיו אינן חוצות את הרף הפלילי. יש להבין שהסמכות, שהיא תקדימית, צריכה להיעשות במקרי קיצון חריגים שבחריגים. נדרשת מסה קריטית של ראיות ברורות וחד-משמעיות, שמראה שתמיכה במאבק מזוין של ארגון טרור היא מאפיין דומיננטי בפעילותו של כסיף".

אפיק הוסיפה: "הגיעו אליי בקשות נגד עצם קיומו של הדיון, שיש בו כדי לפגוע בחופש הביטוי הפוליטי ובעל אפקט מצנן, משום שלפי הטענה מדובר בשימוש לרעה והתעמרות של הרוב במיעוט וחוסר שוויון. לא מצאתי לנכון להיעתר לבקשות אלו לדחות על הסף את עצם הדיון, שכן סברתי שבשל הרוב הגדול שהושג לבקשה להדיח את כסיף, על הוועדה לדון בנושא. עליכם לשמוע את ח"כ כסיף ואת הסבריו למעשיו או התבטאויותיו בלב פתוח ובנפש חפצה. אם הכנסת תחליט לקבל את הצעת ועדת הכנסת ברוב הדרוש, תתפנה משרתו של ח"כ כסיף בתוך 14 ימים מיום ההחלטה".

הקושי בבקשת ההדיחה טמון בכך שהמקרה לא עונה על אף אחת מהעילות הקבועות בחוק בגינה ניתן להדיח חבר כנסת מכהן: "הסתה לגזענות" ו"תמיכה במאבק מזוין, של מדינת אויב או של ארגון טרור, נגד מדינת ישראל". בשל כך, היועצת המשפטית של הכנסת והיועצת המשפטית לממשלה הגישו חוות דעת המתנגדות להדחה.

יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר כץ, אמר בפתח הדיון: "זהו בוקר שבו אני מקווה שנשים סוף לחופש לפעול נגד מדינת ישראל וחייליה, כביכול בשם חופש הביטוי. אנחנו נמצאים ברגע היסטורי לבית הזה, שיש לו גם השלכות משמעותיות, משפטיות וחוקתיות. בפנינו בקשה שחתומה על ידי מספר חברי כנסת שגבוה בהרבה מדרישת הסף שהיא 70 חברי כנסת. מדינת ישראל נלחמת על חייה, על מיטב בניה, על הצדק ועל שמה הטוב מול ספרי ההיסטוריה ומול העולם כולו. חבר הכנסת כסיף ממשיך ומוסיף בהתבטאויות קשות גם בתקופת מלחמה, בה ההתמודדויות של ישראל עצומות, מעידה כאלף מונים על חשיבותו של הבירור הדרוש בוועדת הכנסת. זו זכות גדולה להדיח את האדם השפל ביותר שידעה כנסת ישראל".

על הבקשה להדיח את כסיף חתמו חברי כנסת מכל סיעות הבית למעט רע"ם, חד"ש-תע"ל והעבודה. גם ראש הממשלה נתניהו לא חתם. מטעמו של כסיף נמסר: "החתימה שלי על התמיכה בפנייה של דרום אפריקה היא כדי לעצור את שפיכות הדמים ולשחרר מיידית את החטופים, ככזו היא אינטרס ישראלי ראשון במעלה. הבקשה להדיח אותי היא חסרת עילה וקנטרנית. העילה הקבועה להדחה היא 'תמיכה במאבק מזוין נגד מדינת ישראל', בעוד העצומה שעליה חתמתי מבקשת להפסיק את המאבק המזוין, גם נגד ישראל כמובן".

עו"ד מיכאל ספרד, המייצג את כסיף בדיון, אמר כי "למרות שהחוק הזה עבר את הביקורת החוקתית, צריך לזכור שבית המשפט קבע כללים מאוד ברורים להפעלה של הסמכות הזו". ספרד פנה לחברי הוועדה: "אתם יכולים להצביע רק אם השתכנעתם שח"כ כסיף תומך במאבק מזוין של החמאס, כי זו ההאשמה שבפניכם. גוף הראיות שמוצג בפניכם הוא לא גבולי, הוא לא אפור - הראיות שהביאו אליכם הן מגלקסיה אחרת, מפלנטה אחרת".

כסיף פנה לחברי הוועדה ואמר: "אני רגיל שמאשימים אותי בהאשמות מופרכות, אבל ההאשמה הכלולה בבקשת ההדחה, שאני תומך במאבק המזויין של חמאס נגד ישראל, היא שקר מובהק ובוטה במיוחד. סילוף פרוע שאין בו אטום של אמת".

תגיות:הדחהעופר כסיףועדת הכנסת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה