חדשות בארץ

מזכ"ל האו"ם: "סולקו עובדי אונר"א שהשתתפו בטבח, החזירו את הסיוע"

אנטוניו גוטרש הגיב לידיעות לפיהן עובדים באונר"א השתתפו בתקיפה שביצע החמאס על יישובי העוטף. מאשר שנפתחה חקירה וטוען כי "נחרד", אך הוסיף: "לא צריך להעניש את כולם"

אונר"א (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)אונר"א (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
אא

סערה באונר"א, סוכנות הסיוע של האו"ם לפליטים הפלסטינים. מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הודיע היום (ראשון) כי נפתחה חקירה בעקבות מידע שהעבירה ישראל, כי עובדים של הסוכנות נטלו חלק פעיל בטבח שביצעו מחבלי החמאס ביישובי העוטף. בישראל סיפקו עדויות נוספות המוכיחות מעורבות הארגון במתן מחסה למחבלים בעזה, הפיכת חלק ממחסני הסוכנות לאתרי אחסון אמל"ח ועוד.

מארק רגב, יועצו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר לרשת סקיי ניוז: "מחבלי חמאס פרסמו ברשתות החברתיות הרבה מהרציחות שלהם, הפרצופים והאנשים המעורבים בטבח התגלו בשל התיעוד, וכך התגלו מחבלי הארגון שרשמית עבדו באונר"א. חלקם זוהו כאשר נתפסו נחקרו ונשאלו עבור מי הם עובדים".

בעקבות המידע הודיעו מספר מדינות בהן ארה"ב, בריטניה, איטליה, קנדה ופינלנד על הפסקת הסיוע הכספי לסוכנות אונר"א. אחר הצהריים הצטרפה אליהן גם צרפת. בהודעת משרד החוץ הצרפתי נאמר כי פריז לא מתכוונת להעביר לארגון כספים בחצי השנה הראשונה של 2024. עוד אמרו כי המשרד "יחליט בבוא העת מה לעשות, יחד עם האו"ם והתורמים העיקריים, זאת כדי להבטיח שכלל דרישותינו לשקיפות וביטחון יילקחו בחשבון".

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אישר את פתיחת החקירה, אך ניסה להמעיט בחומרה של המעשים. לדבריו, הוא "נחרד" מהחשיפה והתחייב לטפל ב"כל עובד או"ם המעורב בפעולות טרור". עם זאת, גוטרש הפציר במדינות שעצרו את הסיוע הכספי לארגון לחדשו, בטענה כי לאונר"א עשרות אלפי עובדים, ו"אין להעניש את כולם". גוטרש חשף בנוסף כי מתוך 12 העובדים שהואשמו במעורבות בטרור, 9 פוטרו ואחד מת. זהותם של שני העובדים הנותרים עודנה בבירור.

שגריר ישראל לאו"ם, גלעד ארדן, תקף את גוטרש, בתגובה לקריאתו למדינות התורמות לאונר"א לחדש את הסיוע הכספי שהקפיאו. לדברי ארדן, "מזכ"ל האו"ם מוכיח שוב שחייהם וביטחונם של אזרחי ישראל אינם חשובים לו באמת. אחרי שנים שבהן הוא התעלם מההוכחות שהוצגו לו אישית לתמיכה ומעורבות של אונר"א בהסתה ובטרור, ולפני שהוא מבצע חקירה מקיפה כדי לאתר את כל מחבלי ורוצחי החמאס בארגון, הוא מתמקד בגיוס תרומות לארגון הרצח והטרור".

אונר"א הודיעה בשישי כי פתחה בחקירה בחשד שכמה מעובדיה היו מעורבים במתקפת הטרור, ומסרה כי ניתקה את הקשר עם אותם עובדים. את ההודעה מסר הנציב הכללי של אונר"א, פליפה לזריני: "הרשויות בישראל סיפקו לאונר"א מידע על מעורבות לכאורה של כמה מעובדי הסוכנות בהתקפות המחרידות על ישראל. כדי להגן על יכולתה של הסוכנות להעביר סיוע הומניטרי קיבלתי החלטה להפסיק מיד את עבודתם של אנשי הצוות האלה ולפתוח בחקירה כדי לברר את האמת ללא דיחוי. הדין ימוצה עם כל עובד אונר"א שהיה מעורב במעשה טרור".

מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה כי ארה"ב משעה את ההעברה של מימון נוסף לאונר"א, עד שתבחן את הטענות. פינלנד, בריטניה, קנדה, אוסטרליה ואיטליה, קיבלו אתמול החלטה דומה. "לאחר המתקפה הנוראה של חמאס, מדינות בעלות הברית קיבלו את אותה החלטה. אנו מחויבים לסיוע הומניטרי לאוכלוסייה הפלסטינית, תוך הגנה על ביטחון ישראל", כתב אנטוניו טיאני, שר החוץ של איטליה, בחשבון ה-X שלו.

שר החוץ ישראל כץ בירך על החלטת ארה"ב וקנדה להפסיק את הסיוע הכספי לאונר"א: "אנחנו מתריעים כבר שנים. אונר"א מנציחה את 'בעיית' הפליטים, מרחיקה את השלום ומשמשת כזרוע אזרחית של חמאס בעזה. אונר"א צריכה לשלם מחיר על מעשיה", כתב כץ בחשבון ה-X שלו. כץ הדגיש בנוסף כי משרדו מתכוון "להציב כיעד מרכזי קידום מדיניות שתבטיח שאונר"א לא יהיה חלק מהיום שאחרי בעזה".

חמאס מתח ביקורת על החלטת אונר"א לסלק עובדים וטען כי הצעד קרה בשל "האשמות ציוניות". הארגון הטרור טען כי "אין זה מתפקידו של הארגון להכריז על עמדות פוליטיות בנוגע לסכסוך". בהודעה רשמית של חמאס נכתב עוד כי "קריאת הסוכנות לשחרר חטופים היא התערבות במה שאינו נוגע לה ואינה בסמכותה".

תגיות:אונר"אמלחמת חרבות ברזלהאומות המאוחדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה