חדשות כלכלה

מיהם אלו שהכפילו את הונם, בזמן שהאוכלוסייה הפכה לענייה?

נתוני דו"ח האי שוויון חושפים מצב של עוני בעולם, ביחס לשגשוג של מיליארדרים ועשירי על. מיהם אלו שמחזיקים את רוב הנכסים הפיננסיים, וכמה שנים יידרש אזרח לעבוד כדי להרוויח שכר שנתי של מנכ"ל חברה גדולה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

במשך שלוש השנים האחרונות, בזמן ש-60% מאוכלוסיית העולם הפכה לענייה יותר, מסתבר כי חמשת האנשים העשירים בעולם דווקא הכפילו את הונם. נתונים אלו נחשפו השבוע על ידי "דו"ח האי שוויון" של אוקספם. מדובר בדו"ח שמתפרסם אחת לשנה, לקראת הכנס השנתי של הפורום הכלכלי העולמי.

מטרתו של הדו"ח היא לאסוף מידע הנוגע לחלוקת העושר העולמית, ולהתריע על הפערים הגדולים בין העשירים לעניים שבמשך השנים הולכים וגדלים. כך למשל מצא הדו"ח כי האחוזון העליון בחלוקת העושר בעולם מחזיק ביותר מ-40% מסך הנכסים הפיננסיים העולמיים. בנוסף, ציינו החוקרים כי "לאישה שעובדת בשירותי הרווחה או הבריאות יידרשו 1,200 שנים כדי להרוויח שכר שנתי של מנכ"ל אחת מ-100 החברות הגדולות בעולם".

ויש גם נתון מפתיע שמלמד לא מעט על פערי השוויון: לפי נתוני הבנק העולמי, אשר מצוטטים בדו"ח, נראה לראשונה זה 25 שנים כי התרחב הפער בין הדרום לצפון הגלובליים.

המושגים "דרום" ו"צפון" מתייחסים למדינות השונות בעולם, כאשר הצפון כולל את המדינות המפותחות מבחינה כלכלית כמו אירופה ואמריקה, ואילו הדרום כולל את המדינות העניות, כמו אפריקה וסביבתה. על פי נתוני הדו"ח, הפער בין הצפון לדרום בלט תמיד, אך בעשורים האחרונים הוא צומצם, כיוון שהמעמדות הנמוכים ושכבות הביניים ידעו התפתחות. בדו"ח האחרון ניכר כי למרות הכל ממשיך ומעמיק אי השוויון גם בתחום זה, כאשר 69% מההון הפרטי מוחזק על ידי תושבי הצפון. גם 74% מהמיליארדרים מתגוררים בצפון, ומוערך כי הונם צמח ב-34% מאז תחילת העשור, מה שמהווה גידול של 3.3 טריליוני דולרים. עם נתונים כאלו אין לתושבי הדרום אפשרות להתמודד, וכפי שניתן לראות – הפער העולמי ממשיך ומעמיק.

תגיות:עוניעושר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה