אמונה

איך ניתן להפעיל את מידת הרחמים של ה' עלינו, ומה ייתן לנו כח ברגעי חשכה?

כשהמצב נראה אבוד, צריך לזכור: ה' שלח אותנו לכאן כדי שנעבור בהצלחה את מבחן החיים

אא

הרמח"ל, בהקדמה לספרו "דרך השם", כתב שהבורא יתברך הוא טוב מושלם, ודרך הטוב – להיטיב, ולכן ברא הקב"ה את הברואים, כדי להיטיב עמהם, כיוון שהנבראים מתביישים בטובת חינם. בלשונו זה נקרא "נהמה דכיסופא", כלומר לחם של בושה.

הדבר דומה לאדם שבכל יום ייתן לנו אוכל בחינם. לאחר זמן כבר נתבייש ממנו. כך גם הבורא יתברך רצה שהנבראים יקבלו את הטובה בזכות, ולא ייהנו מהטובה בתורת צדקה, ולכן הביאם לעולמנו זה עם ניסיונות רבים, כדי שעל ידי שנעשה טוב ונסור מהרע, נקבל שכר לנצח נצחים.

לאחר הדברים הנפלאים הללו נתאר לעצמנו אב ששולח את בנו למשימה קשה, ובסופה יוכתר הבן בתואר חשוב. ודאי שכל רצונו של האב הוא שהבן יצליח. כך גם הבורא יתברך שלח את נשמתנו לעולם הזה, כדי שנתגבר על כל המכשולים, ונעבור בהצלחה את מבחן החיים, ודאי שהקב"ה מצפה ומייחל להצלחתנו, ואם רק נאמין באהבתו הגדולה אלינו – או אז נסמוך עליו שיעזור לנו במכשלות החיים, ונבטח בו כמו שבן בוטח באביו.

 

השם מרחם עלי

פעמים נתקלתם ודאי בעני המתחנן לצדקה או לדבר מאכל כדי להשביע את רעבונו, ובמקרים קשים יותר, אדם שחולה במחלה קשה ומבקש עזרה בהוצאותיו הרפואיות הרבות, שבהן תלויים חייו. מיד נתמלא לבכם בחמלה, ונתתם לו את העזרה שביקש, כל אחד כפי יכולתו, ואפילו אם לא הכרתם את הנזקק, משום שמידת הרחמים אינה קשורה להכרות קודמת או לאהבה. כך גם בבורא יתברך ישנה מידת הרחמים, מרובה יותר מכל הברואים כולם, שהרי כל הרחמים שבעולם באים ממנו יתברך כמו שנאמר (דברים י"ג, י"א) "ונתן לך רחמים ורחמך". וכשנשאל את העני, מדוע אתה חושב שיתנו לך צדקה, ודאי תשובתו תהיה שעם ישראל רחמנים בני רחמנים. כך גם יהודי הבוטח בהשם יודע שאפילו אם לא מגיע לו – הקב"ה רחמן ומרחם על בניו, ויעשה עמהם לפנים משורת הדין. ועל ידי שיהודי פונה לבורא יתברך בלשון תחנונים, הרי מיד הוא מפעיל את מידת הרחמים, ואז הנהגת הבורא עמו היא במידה נפלאה זו, מידת הרחמים.

 

לזכור את השם תמיד

"הנה לא ינום ולא ישן שומר ישראל". אין רגע בעולם שבו הבורא יתברך לא משגיח עלינו ומנהיג אותנו בכל מעשינו. אפילו ברגעים קשים, כשנראה לנו שנשארנו לבד, צריכים אנו לדעת שהקב"ה לא שוכח אף אחד, ואפילו לא לרגע. ועל זה אמר דוד המלך ברוח קודשו "גם כי אלך בגיא צלמוות לא אירא רע, כי אתה עימדי". אפילו ברגעים שאנחנו מרגישים בחשכה, הקב"ה איתנו בתוך החשכה, כמו שאמר הכתוב, "עמו אנוכי בצרה" .

כשנכנסת בלבנו ידיעה זו, שהבורא יתברך אינו שוכח את הברואים, ואינו מסיח דעתו מהם אף לרגע, מיד קופצת בלבנו המחשבה, "אין ייאוש בעולם כלל", וגם כשהמצב נראה אבוד – דע לך, יהודי יקר, שהשם יתברך איתך, ולא יעזוב אותך לעולם.

מתוך הספר "יגל ליבי בישועתך" של הרב יגאל כהן. לרכישת הספר בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:בורא עולםרחמים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה