חינוך ילדים

למה חשוב לפנות זמן לשיחה עם הילדים?

חשוב שניזום אנחנו את השיחות האלו, נשאל שאלות מכוונות וניצור מרחב מאפשר בבית או מחוצה לו, שבו אנו מקדישים זמן לשיחת התעניינות שאיננה נמדדת בזמן או במקום, אלא באיכות הקשב והקשר

אא

כהורים, אנו משקיעים הרבה זמן בילדינו, ומשתדלים לדאוג לכל מחסורם הגשמי והרוחני, אך לא תמיד מוצאים זמן  לשיחת התעניינות אמיתית ופתוחה, שאיננה עוד שיחת מסדרון שבה אנו שואלים שאלת התעניינות כללית. אנו משוחחים על נושאים שונים, שעיקרם תפקודו של הילד בהכנת שיעורי בית, סידור החדר וסדרי קימה ושינה. השיחות המשמעותיות שלנו עם הילדים יגיעו בדרך כלל ככיבוי שריפות בעקבות התנהגויות שונות או אירוע מיוחד שהם חוו, ובכך אנו מחמיצים את ההזדמנות להעמיק את הקשר עם הילדים ולהיות שם בשבילם.

קיימת חשיבות בהובלת הבית למקום של איזון ומערכת יחסים בריאה, שבה היחסים והקשר שלנו עם הילדים, השיתוף והכנות, נמצאים במקום גבוה יותר מאשר העיסוק הרב סביב הנושא התפקודי.

הילדים צריכים אותנו. הם צריכים שנקדיש להם זמן שבו הקשב שלנו כולו מופנה רק אליהם, זמן של הקשבה רציפה, אמפתית ולא שיפוטית, כזו שאינה ממהרת למצוא פתרונות, אלא נמצאת שם פשוט בשביל להקשיב להם ולהיות איתם בהצלחות, באכזבות, בקונפליקטים ובחוויות השונות שעברו עליהם באותו יום, או במהלך השבוע שחלף.

מעבר לתשומת הלב שהילד יקבל מהנוכחות המלאה שלנו עבורו, ומהעולם המופלא שנגלה אצלו, יש בשיח הפתוח הזדמנות לפתח אצל הילד את המיומנות הנרכשת של שיח רגשי ושל היכולת להביע רגשות ותחושות.

כשילד יודע להביע את תחושותיו במילים, הוא לא יצטרך להביע אותן בהתנהגויות שונות כמו התפרצויות זעם או כעסים.

אף על פי שחשוב לילדים לשתף אותנו במה שעובר עליהם, הם לא תמיד יזמו מעצמם את השיחה, משום שהם יודעים שאנחנו לא פנויים מספיק להקשיב להם, או משום שהם יחששו מהתגובה שלנו. לכן חשוב שניזום אנחנו את השיחות האלו, נשאל שאלות מכוונות וניצור מרחב מאפשר בבית או מחוצה לו, שבו אנו מקדישים זמן לשיחת התעניינות שאיננה נמדדת בזמן או במקום, אלא באיכות הקשב והקשר שנוצרים בינינו ובין הילד.

אם הצלחנו לפתח שיחה טובה וכנה עם הילד, סימן שהוא סומך עלינו ורואה בנו כתובת נכונה לשתף את כל אשר על לבו.

הרב יוסף גרינבוים הוא יועץ חינוכי ומטפל רגשי.

תגיות:חינוך ילדיםהרב יוסף גרינבוים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה