ונשמרתם

הסכנה החדשה: פטריות רעילות. כך תתגוננו מפניהן

אחרי שהגיעו למחלקת ההרעלות ברמב"ם 11 מקרי הרעלה כתוצאה מצריכת פטריות, בית החולים יוצא באזהרה לציבור: "אל תצרכו פטריות שאינכם יודעים מהו מקורן"

אילוסטרציה (צילום: shutterstock)אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
אא

לא פחות מ-11 מקרי הרעלה כתוצאה מפטריות בר רעילות הגיעו מתחילת החודש אל המרכז להרעלות בבית החולים רמב"ם. המקרה האחרון אירע לפני כארבעה ימים, כשאישה בשנות ה-40 לחייה אושפזה אחרי שצרכה פטריית בר רעילה. ברמב"ם ציינו כי האישה קיבלה את הטיפול הנדרש ויצאה מכלל סכנה, אך הדגישו את הסיכון הגדול שיש בצריכת פטריות ללא בקרה.

מסתבר שמדובר בתופעה, שכן בימים אלו של השנה, עם בוא עונת הגשמים, מתחילות לצוץ בכל רחבי הארץ פטריות בר מסוגים שונים, ורבים האנשים שיוצאים "ללקט פטריות" ביערות ובטבע. מלכתחילה אין בעיה לצרוך פטריות, אך מכיוון שיש ביניהן כאלו הרעילות מאוד ועלולות להיראות לעין בלתי מיומנת כזהות להפליא לפטריות האכילות, הן עלולות לסכן חיים.

ד"ר יעל לוריא, מנהלת המרכז הארצי למידע בהרעלות, הדגישה בעקבות המקרים האחרונים שהתרחשו: "הרעלת פטריות עלולה להתבטא במגוון של תופעות – החל מבחילות והקאות ועד לנזק רב מערכתי, בהתאם לסוג הפטרייה והכמות שנצרכת ממנה. כדי לקבל החלטות רפואיות בנוגע לטיפול אנו חייבים לזהות את הפטריות, ומדובר במשימה לא פשוטה. אנו נעזרים לשם כך במיקולוגים – מומחים לזיהוי פטריות, וכן במתנדבים המסייעים לנו בתהליך הזיהוי".

בעקבות המקרה של האישה שאושפזה וכאמור יצאה מכלל סכנה, ביקשה ד"ר לוריא להדגיש כי חשוב להיות מודעים לכך שכאשר מדובר בפטריות רעילות, גם בישול ממושך לא יהרוס את הרעלן המסוכן. היא גם הזהירה: "מתחילת החודש האחרון הגיעו אלינו כ-11 אירועים מכל רחבי הארץ שבחלקם מדובר היה בהרעלה קבוצתית של אנשים שחלקו את אותה ארוחה. רובם יצאו ללא פגע, אך באחד המקרים נגרם נזק לכבד. במקרים שהתרחשו בשנים קודמות היו אירועים מסכני חיים שהגיעו עד למחלקת טיפול נמרץ ואף לטיפולים מורכבים כמו דיאליזה ואקמו".

ד"ר לוריא קוראת לכולם לקחת אחריות על הנושא, ובפרט כשיוצאים לטבע יחד עם ילדים קטנים שעלולים להכניס צמחים רעילים לפה מבלי לדעת שהם מסוכנים. "חשוב לשמור ולהגן עליהם", היא מדגישה, "ואם דווקא רוצים תבשילים מפטריות, עדיף להתרחק מאלו שבטבע ופשוט לקנות אותן בסופר".

תגיות:פטריותרעל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה