חדשות בעולם

הקהילה היהודית במצרים נגד הממשלה: השתלטה לנו על בית הכנסת העתיק

בית הכנסת העתיק "בן עזרא" חודש לאחרונה במימון הממשלה ובהוראת הנשיא א-סיסי. חברי הקהילה המועטים שתחזקו אותו מתלוננים: משרד העתיקות לקח אותו לעצמו

בית הכנסת בן עזרא בקהיר (צילום: לפי סעיף 27א)בית הכנסת בן עזרא בקהיר (צילום: לפי סעיף 27א)
אא

הקהילה היהודית הקטנה במצרים מתלוננת על שמשרד העתיקות המצרי השתלט על בית הכנסת העתיק "בן עזרא" ומונע מהקהילה להתפלל במקום. כך דווח היום (שני) במקור ראשון.

חברי הקהילה, המונה כעשרה חברים בלבד, סיפרו כי הרשויות המצריות פתחו מחדש בספטמבר האחרון את בית הכנסת ההיסטורי, ששופץ וחודש והמקום הפך לאתר תיירותי. לדבריהם, בשבוע שעבר הקהילה היהודית השתמשה בבית הכנסת בפעם הראשונה ומנהיגי הקהילה ערכו סיור לקבוצה של מרצים ותורמים מאוניברסיטת פרינסטון.

אלא שלאחר אותו סיור הודיע אחמד עיסא, שר התיירות והעתיקות המצרי, כי לא יותרו במקום פעילויות אישיות או קהילתיות. לדברי עיסא בית הכנסת העתיק, שנבנה לפני כ-1,200 שנה, הוא "אחד המקדשים היהודיים החשובים והעתיקים ביותר במצרים" אך עם זאת סירב לבקשת ראשי הקהילה להשתמש בו, מאחר והוא מגודר כאתר היסטורי הפתוח לביקורים בלבד.

יש לציין כי בפברואר האחרון התגלתה גניזה חדשה במהלך חפירות בבית העלמין היהודי בקהיר. גניזה זו  הוחרמה על ידי הרשויות על אף מחאות הקהילה היהודית. "הם סרבו להמתין שרב ינכח בחפירות", אמר סמי איברהים, סגן נשיא הקהילה היהודית. "התלוננו אך הם לא עשו דבר. אז המסמכים נסגרו באיזה מחסן ויירקבו שם". גניזת קהיר שנמצאה בבית הכנסת בן עזרא ממשיכה להעניק לחוקרים מידע חדש על החיים היהודיים בכל העולם ובכל הדורות יותר ממאה שנה לאחר שנחשפה לראשונה.

שחזור בית הכנסת מומן על ידי משרד העתיקות בפקודה ישירה מנשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי, שגם ציווה על הרשות לשמר שלושה בתי כנסת אחרים במצרים. העבודות באתרים האחרים טרם החלו, אך ב-2020 בית הכנסת אליהו הנביא באלכסנדריה שופץ על ידי הממשלה המצרית בעלות של כ-2.2 מיליון דולר.

תגיות:מצריםבית כנסת בן עזרא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה