בין אדם לחברו

"שמעת מה קרה?": זה מה שישמור על הנפש שלכם במטר של בשורות קשות

סוג השיח בימים שוברי לב אלו, הפך גם הוא להיות שובר לב. כיצד ניתן לשמור על איזון בריא עבור הנפש שלנו, ומה יביא אלינו יותר חדשות טובות? הרב יהודה מנדל במסר חשוב ומחזק

אא

בימים קשים אלו, כשמטר של בשורות רעות יורד עלינו ללא הרף, אנו עלולים בקלות למצוא את עצמנו מדברים דיבורים כואבים ושוברי לב, ללא רגע אחד של נחת. האם יהיה אולי נכון יותר לאזן את סוג הדיבור שלנו, למרות הקושי שבדבר, למען טובת נפשנו ונפשם של הסובבים אותנו? ומה יביא אלינו יותר טוב – דיבורים רעים, או דיבורים של אמונה, של תקווה, של טוב?

הרב יהודה מנדל מהעיר לייקווד מסר בשיעורו דברי חיזוק שפורסמו בעלון 'השגחה פרטית', וכך אמר: "הפסוק במשלי (כז, כא) אומר: "מצרף לכסף וכור לזהב, ואיש לפי מהללו". כלומר, הכסף נבחן במצרף, הזהב נבחר בכור, והאיש נבחן כפי שהבריות מהללות אותו. דרשו בזה בעל המוסר: "איש לפי מהללו", שאפשר להכיר את טבעו של האיש כפי מהללו – כפי מה שהוא מהלל. כלומר, כאשר אנשים משתתפים באירוע נכבד, בסיומו, האחד מהלל את דברי התורה שנשמעו, ובידוע שאדם זה בן תורה הוא, וחביבין עליו דברי תורה. השני מהלל את התזמורת, ובידוע שאדם זה בעל רגש הוא, ומתרגש מאוד בשמיעת מוזיקה. ואילו האחר משבח את האוכל, ובידוע שזה מחבב ביותר אוכל. וכן על זו הדרך". כלומר, ניתן להכיר את מהות האדם לפי הדברים עליהם הוא מדבר. הדברים בהם האדם מתמקד, מתעניין ועליהם מרבה לדבר – מעידים כי אלו הם הדברים השוכנים בפנימיותו והם אלו מהותו העיקרית.

ממשיך הרב ומסביר: "איש טוב – מבשר טוב. אנשי מעשה הקפידו ביותר שלא לבשר בשורה רעה. הם דיברו רק דברים טובים, ואף במקום שנחוץ לבשר בשורה רעה, הניחו תפקיד זה לאחרים. כך לדוגמא, בעת מרד אבשלום באביו המלך דוד, כאשר היתה שם מלחמה גדולה, ראה דוד המלך את אחימעץ בן צדוק רץ ובא לקראתו. ויאמר המלך דוד "איש טוב זה, ואל בשורה טובה יבוא". והוא אכן בישר למלך כי המלחמה נוצחה, ואילו את הבשורה הרעה על הריגת אבשלום השאיר לכושי.

"בכדי להיות 'איש טוב', צריך לדבר רק דברים טובים. יצר לב האדם רע מנעוריו. הנטייה הטבעית היא להימשך אל הרע, לדבר דברים רעים, והתפקיד שלנו הוא להתגבר על כך ולדבר דברים טובים. כאשר מדברים טוב, אז הופכים ל'איש של טוב'.

"הרב אביגדור מילר זצ"ל היה אומר: לפעמים מוטב לומר שקר והוא דבר טוב, מלומר את האמת כאשר היא דבר רע. יש אנשים שמנהגם כל הזמן להתבכיין על מצבם, ואליהם ייאמר "חדלו". כאשר מדברים רע – מושכים רע, ומי שמדבר דברים טובים – ממשיך עליו רק דברים טובים. זהו יסודו של הביטחון: להיות 'איש של טוב', לדבר טוב ולצפות לטוב. כי כן אנו רואים, שבעלי הביטחון בוטחים על הטוב שיבוא עליהם, וזה אכן מתקיים בהם. יעזרנו ה' שיהיה אך טוב לישראל כל הימים, אמן ואמן".

תגיות:דיבוריםבשורות רעות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה