כתבות מגזין

"מחזרנו בקבוקים והנצחנו את הנרצחים": סיפורם הבלתי ייאמן של תושבי גילה

כשאליהו קלימי וילדי שכונת גילה החלו באיסוף בקבוקים לצורך רכישת ספר תורה, איש לא האמין שזה יקרה, אבל המציאות עלתה על כל דמיון. בימים אלו הם מסכמים שנתיים לאיסוף, ומתארגנים לקראת הכנסת ספר התורה. "זה יהיה ספר תורה של כל ישראל"

(בעיגול: אליהו קלימי)(בעיגול: אליהו קלימי)
אא

כשאליהו קלימי סיפר לילדי התהילים בשכונת גילה על תוכניתו לאסוף בקבוקים למחזור כדי לממן "ספר תורה של כולם", זה נשמע כמו חלום. "הילדים שאלו אותי כמה עולה ספר תורה, ואני סיפרתי להם שהסכום הוא כ-130,000 שקלים. ישבנו יחד וחישבנו שכדי להגיע לסכום הזה יהיה עלינו לאסוף כ-400 אלף בקבוקים, ואמרתי לילדים שאני מעריך שהאיסוף יימשך כחמש שנים. זה היה נשמע כאילו שאני הוזה, אבל הצלחתי להלהיב אותם וכולנו התחלנו באיסוף", הוא מספר. "אלא שמאז קרה דבר מדהים – היו יותר ויותר אנשים ששמעו על כך ותרמו לנו בקבוקים, ואני לא מדבר רק על תושבי השכונה, אלא על אנשים מכל שכונות ירושלים".

קלימי מצין כי זה כבר הפך לריטואל קבוע: "בכל יום הייתי מגיע לבית הכנסת ורואה שמצפים לי בקבוקים שהובאו מכל שכונות העיר. לפעמים כמה עשרות, לפעמים מאות בקבוקים, והיו מקרים שהגיעו אלפים. היו כמה פעמים שעברנו ביום אחד את ה-3000 בקבוקים".

ומי דאג לקבל את הפיקדון הכספי תמורת הבקבוקים?

"הקמנו מערך שלם והיו כמה אנשים טובים בבית הכנסת שנרתמו לשם כך: אחד מהם היה סופר את הבקבוקים, האחר הוא נהג הסעות פרטי ובכל יום מחדש נתתי לו כתובות ברחבי העיר והוא היה נוסע ומביא משם בקבוקים, וכן היו כמה אנשים ששינעו את הבקבוקים לשני מקומות קבועים בהם קיבלנו כסף. אני הייתי שומר את הכסף וכשמצטבר סכום משמעותי – מעביר אותו לסופר הסת"ם שכתב לנו את ספר התורה. הדבר המדהים ביותר כאן הוא שלמרות שחשבנו בתחילה שיידרשו לנו חמש שנים כדי לאסוף את מלוא הסכום, הצלחנו להגיע ליעד בתוך קצת יותר משנתיים", אומר קלימי בהתרגשות.

 

לעילוי נשמת הנרצחים

אם כל התהליך שפורט כאן נשמע כמו דבר פשוט, מסתבר שזה לגמרי לא ככה. "אנחנו נמצאים אחרי שנתיים של עבודה סיזיפית ביותר", מבהיר קלימי. "אין יום שבו לא עסקנו בנושא, אין שעה שבה הראש לא חשב איך להשיג עוד ועוד בקבוקים. הזדמן לי להיות פעם בדרום, כשהתקשר אליי מכר מאזור אשקלון ובישר שיש לו כמות גדולה של בקבוקים למחזור. כמובן שלא התאפקתי, אלא נסעתי אליו ומילאתי את הרכב בבקבוקים. במקרה אחר הגיעו הבקבוקים דווקא ממגדל העמק שבצפון. אני חושב שאין בארץ מי שלא שמע על התוכנית".

בתוך פרויקט איסוף הבקבוקים המשיך קלימי את ארגון התהילים הקבוע שלו, בו משתתפים כ-40 ילדים, ובנוסף המשיכה בתו את התהילים לבנות שהיא מקיימת גם כן בשכונה. "כל הפעילויות שלנו בשכונה הן מטעם ארגון 'קהילות ישראל' שעוסק בהפצת תורה בשכונת גילה", הוא מסביר, "יש לנו שיעורי גמרא לילדים, כולל לאברכים, 'יום שכולו תורה' ביום העצמאות ועוד יוזמות של תורה למען ה' יתברך. איסוף הבקבוקים לצורך כתיבת ספר התורה הוא רק חלק מאותן יוזמות, וכמובן שכל תושבי השכונה ובעיקר הילדים מאוד נרגשים מכך שהצלחנו במשימה".

קלימי מציין כי מלכתחילה הם תכננו לכתוב את ספר התורה לעילוי נשמת הגר"ע יוסף זצ"ל, אולם מרגע שפרצה המלחמה הוחלט שספר התורה יוקדש בנוסף גם לחללי ונרצחי מלחמת חרבות ברזל.

בשלב זה, לדבריו, הם מתארגנים בהתרגשות גדולה לקראת טקס סיום כתיבת האותיות שיתקיים בקרוב באולם בירושלים, בנוכחות רבנים ותושבים מהשכונה. למחרת הטקס תתקיים התהלוכה בה יוכנס ספר התורה במלוא ההוד וההדר לבית הכנסת. "זהו ספר תורה של כולם, ולכן כולם מוזמנים להשתתף באירוע", הוא מדגיש. "כל מי שתרם, אפילו בקבוק אחד, הוא לגמרי שותף מלא".

וכעת, אחרי סיום הפרויקט, מהו הפרויקט הבא שלך?

"סיימנו את איסוף הבקבוקים לספר התורה, אך אנחנו ממשיכים לאסוף בקבוקים נוספים", מבהיר קלימי. "הפעם השאיפה שלי היא להשתמש בכסף מהמחזור כדי להוסיף לפחות עוד שני אברכים לכולל בוקר שלנו". הוא לוקח נשימה עמוקה. "אין ספק שמדובר במשימה לא פשוטה, אבל בעזרת ה' ובעזרת האספנים היקרים שלנו נצליח".

תגיות:ספר תורהמחזור בקבוקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה