קומיקס

מי חשב שספרי קריאה יגרמו לי לחששות ולפחדים?

בילדותי, ככל שקראתי יותר ספרי מתח "לילדים", כך הדמיון שלי הפך למפותח, ולא לטובה. לאחרונה פגשתי ספרי קומיקס מושקעים על יהושע בן נון ועל מדרשי חז"ל, והופתעתי לגלות שילדים יכולים ללמוד תורה וליהנות מהקריאה ברוגע. טור המלצה לשעת מלחמה

אא

באחת מעונות החורף הגשומות של ילדותי, ביקשתי מאבא שלי לצאת מהבית ביום סוער במיוחד וללוות אותי לספרייה. כך, עם מעיל רכוס היטב ושקית כבדה מלאה בספרים, נכנסנו לספרייה, שפרט לספרנית לא היה בה אף אדם. חוץ ממני - תולעת ספרים. 

מרגע שלמדתי לקרוא, לא היה בבית ספר שלא קראתי לפרטי פרטים: ספרי קריאה עבי כרס, ספרי קומיקס ואפילו ספרי משלים. את כולם קראתי. כשחזרתי מהלימודים, הייתי מתיישבת לארוחת צהריים עם ספר לצידי, ולמרות שכנועיה של סבתא שאני צריכה להתרכז באוכל, טענתי שלא אהיה שבעה בלי לקרוא ספר יחד עם האוכל. ואם לא היה כזה בנמצא - קראתי את תוויות הבקבוקים שעל גבי השולחן. 

היום, שעות הקריאה שלי הצטמצמו משמעותית, אבל האהבה שלי לספרי מתח ודרמה מעולם לא חלפה. כשאני מסתכלת על אחיי הקטנים, הממלאים את שעות הקריאה שלהם בעיקר בספרי קומיקס מצוירים, אני יכולה להבין את המשיכה שלהם לספרים מלאי צבע, ציורים ואת החיפוש אחר דרמה מותחת שתשאב אותם לתוכה ותסעיר את הדמיון. יש רק דבר אחד שאני מסתייגת ממנו, ודווקא כחובבת מותחנים: לא תמיד אנו מודעים לעלילה שהילדים שלנו נחשפים אליה בספרים "לילדים", ומה הרושם שנחרט בנפשם העדינה. העלילות פרי דמיונם של הסופרים (כן, גם סופרים  חרדים), מתפתחות ככל שעובר הזמן, אבל ככל שהדורות מתקדמים, הילדים שלנו רגישים יותר ופגיעים יותר.

אני זוכרת את התקופה שבה פחדתי להישאר בבית לבד, בגלל עלילות ותיאורים אליהם נחשפתי בספרים שקראתי. אני מודה שכבר בגיל קטן קראתי גם ספרים שלא תאמו את גילי, אבל אפילו ספרי ילדים ונוער יכולים לערער את הביטחון של הילדים שלנו, במיוחד בתקופה המתוחה והלא פשוטה של המלחמה הזו, שבה אנו רוצים לשמור על נפש הילדים שלנו שנחשפו לעלילות מתח מהמציאות הכואבת שלנו, מציאות ששום סופר קומיקס בעל דמיון מפותח לא יכול היה להעלות בדעתו.

סדרת הספרים שהפתיעה אותי

מתברר שבתוך כל הקשיים שהמלחמה הזו מביאה איתה, כולל החששות מהשפעות לטווח הרחוק על נפש ילדינו, מצאתי אור של תקווה.

לאחרונה פגשתי ספר קומיקס עלילתי, בהוצאת יפה נוף האיכותית, שכתב מ. ספרא מחבר ספרי הקומיקס האהובים, "קומיקסבא", שהפתיע אותי לטובה. ספר הקומיקס נקרא "אונקלוס הגר". את האמת? הסיבה שפתחתי אותו היתה קודם כל בזכות האיורים המרהיבים של המאיירת האהובה עליי מילדות, רחלי דויד. ואז צללתי אל העלילה: הספר מגולל את קורות חייו של אונקלוס הגר מרגע לידתו בצורה כל כך מעניינת ומרתקת. ככל שקראתי יותר, כך מצאתי את עצמי נדהמת מהיכולת של הספר להעביר לקורא את קורות חייו של אונקלוס הגר באופן ציורי ונגיש כל כך. בפעם הראשונה הבנתי את גודל הצעד שאונקלוס עשה, וגיליתי פרטים על חייו שכלל לא ידעתי. לפתע נודע לי כי הוא נולד למשפחת עובדי אלילים עשירה, שהוא נעזר בבעלת האוב כדי לברר את אמיתות התורה, ושהוא התייעץ עם טיטוס ובלעם כדי לדעת אם כדאי לו להצטרף לעם היהודי. אלו היו דברים שזכרתי במעומעם, כנראה מאחד השיעורים בבית הספר, אבל הקריאה בספר המחישה לי בעוצמה רבה את הקושי, את הלבטים ואת הסכנה. וזה היה מעניין כל כך. זה בהחלט ספר שאתן לילדים שלי לקרוא בשמחה, ואדע שהוא ירתק וישאב אותם לעלילה מותחת, ובו זמנית - חינוכית ומחזקת.

אחת מהעמיתות שלי לעבודה קנתה לילדיה את הקומיקס על הלל הזקן, וכשדיברנו על סדרת הקומיקסים החדשה של הוצאת יפה נוף, היא שמחה לשתף אותי שבאחת השבתות בנה בן ה-5.5 לא הפסיק לבקש ממנה לקרוא עוד ועוד מסיפורי הקומיקס של הלל הזקן. היא התבדחה שכבר כאב לה הגרון מרוב הקראות חוזרות ונשנות, ושיתפה אותי בהתרגשות ובעונג השבת הייחודי שהיה למשפחתה בזכות הקריאה המשותפת בקומיקס שהביאה עמה חוויה לימודית בחיק המשפחה.

הקומיקסים על אונקלוס הגר ועל הלל הזקן הם חלק מסדרת הספרים של 'יפה נוף', המספרת על גדולי העולם היהודי על פי מדרשי חז"ל. בין ספרי הסדרה תוכלו למצוא ספר המתאר את קורות חייו של רבי עקיבא, רבי יהודה הנשיא, ריש לקיש, סדרת קומיקסים נוספת מתארת את הניסים העצומים שנעשו ליהושע בן נון, כאשר נלחם בכניסתו לארץ. כאמור, כל ספרי הסדרה מאוירים בצבעוניות על ידי המאיירת המוכשרת רחלי דויד, שמכניסה חיות בדמויות המוכרות לנו מהמקרא ומסיפורי חז"ל.

פתרון מצוין לחובבי קומיקס

אני חושבת שעבור ילדים חובבי קומיקס, הסדרה הזו מהווה פתרון נהדר. הסיפורים הכתובים בה מתוארים בצורה מסקרנת, עלילתית ומרתקת, והתכנים מחזקים ומעניינים. מעבר לכך, הספרים נותנים ערך מוסף שהוא הרבה מעבר לחוויה העלילתית. הילדים מגיעים ללימודים עם ידע רב שקראו בשעות הפנאי. הם זוכים להכיר את ההיסטוריה היהודית, את הדמויות המופלאות שחיו בתקופת המקרא, ומתחברים ליהושע בן נון, ריש לקיש, אונקלוס, רבי אליעזר, רבי עקיבא, רבי שמעון בר יוחאי, רבי מאיר בעל הנס ורבי יהודה הנשיא.

נסו להיזכר בספרי הילדות שלכם, ותראו כמה עמוק הם נשארו חרוטים בזיכרונכם. איך עדיין הם יכולים להעלות בכם חיוך, וצפים בזמנים שונים בחיים. הילדים שלנו תמימים וטהורים, ובעיקר בימים האלו, זה הזמן לשמור על החוסן הנפשי שלהם ולהחדיר בהם יהדות בדרך חווייתית שתשפיע עליהם עמוקות גם כשהם יהיו הורים בעצמם. שנזכה כולנו. 

לקריאת סדרת סיפורי הקומיקס על פי מדרשי חז"ל בהוצאת "יפה נוף", היכנסו לעולם הילדים >>לחצו כאן

תגיות:קומיקסעולם הילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה