שבת

מרתק: מדוע שבוע נמשך דווקא שבעה ימים?

במשך אלפי שנות היסטוריה, בהן ממלכות ואימפריות קמו ונפלו, תרבויות עצומות עלו וירדו, ולכל תרבות היו צרכים וערכים משלה - מדוע בעצם השבוע האנושי, בעולם כולו, התקבע להיות דווקא שבעה ימים?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

חשבתם פעם מדוע משך השבוע, בעולם כולו, הינו בדיוק שבעה ימים?

במשך אלפי שנות היסטוריה, בהן ממלכות ואימפריות קמו ונפלו, תרבויות עצומות עלו וירדו, ולכל תרבות היו צרכים וערכים משלה - מדוע בעצם השבוע האנושי, בעולם כולו, התקבע להיות דווקא שבעה ימים?

 

ובכן, כתוב בתורה, מלפני 3300 שנה, על אירוע שהתרחש לפני כ-5780 שנה:

 

"וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ"

(בראשית ב', ד')

 

יום השבת מקודש מאת בורא העולם. משך השבוע - שבעה ימים.

 

בואו נחשוב על זה רגע. מי יכול היה, לפני אלפי שנים, להתחייב על משך השבוע, על פני הגלובוס כולו? פלא פלאים, אלפי שנים לאחר מכן – העולם כולו אכן נוהג שבוע של שבעה ימים. הלוח הנוצרי, הלוח המוסלמי, הלוח הסיני, הלוח האזרחי בעולם כולו – וכמובן, הלוח היהודי שלנו, כולם מבוססים על שבוע בן שבעה ימים.

 

נשים לב כי במהלך ההיסטוריה היו ניסיונות לשנות את זה. היו ניסיונות לקבוע את משך השבוע למספר ימים אחר, וזאת על ידי האימפריות והתרבויות החזקות בעולם. אך כל הניסיונות האלו, באורח פלא, שקעו ונעלמו מעל דפי ההיסטוריה. הנה לפניכם:

 

האימפריה הרומאית:

האימפריה הרומאית הייתה האימפריה הגדולה והחזקה ביותר בהיסטוריה האנושית. מדובר באימפריה ששלטה על כל העולם המוכר דאז, והתקיימה פחות או יותר בין המאה הראשונה לפני הספירה ועד המאה החמישית לספירה.

האימפריה ניסתה להנהיג שבוע בן שמונה ימים. שבוע שמונת הימים התקיים לזמן מה במקביל לשבוע שבעת הימים המסורתי, אך בסופו של דבר שקע באבק דפי ההיסטוריה – יחד עם האימפריה הרומאית עצמה.

 

ברה"מ הקומוניסטית

ברה"מ הקומוניסטית, ברשות סטלין, הייתה גם היא אחת האימפריות החזקות שהיו בעולם.

 

בשנים 1930-1931 ניסתה האימפריה להנהיג שבוע בן 5 ימים. נשים לב שהמשמעות היא - יום מנוחה בכל חמישה ימים במקום שבעה (!). הפרולטריון - מעמד העובדים, דחה את זה באורח פלא.

בשנים 1931-1940 ניסתה רוסיה להנהיג שבוע בן 6 ימים. הניסיון נכשל.

ב-1940 האימפריה נסוגה סופית וחזרה לשבוע המסורתי של שבעה ימים.

 

צרפת

צרפת הנה אחת המדינות המרכזיות והבולטות באירופה. בצרפת של לאחר המהפכה הצרפתית בתחילת המאה ה-19, בוצע ניסיון לייסד שבוע בן עשרה ימים. גם ניסיון זה – נעלם כלא היה.

 

סין

בסין העתיקה הונהגו לוחות שנה שונים שכללו שבוע שנמשך בין 10 ימים ל-12 ימים. אך כבר מהמאה הרביעית לפני הספירה, גם סין אימצה את שבוע שבעת הימים. שבועות ה-10 וה-12 ימים שקעו באבק דפי ההיסטוריה.

 

סיכום

לאורך כל הדורות העולם כולו נוהג שבוע 7 ימים.  אימפריות שניסו לשנות – חזרו בהן באורח פלא. ניסיונות עיקשים לשנות – נכשלו. כיום - העולם כולו נוהג שבוע בן שבעה ימים.

אגב, שימו לב – זה לא רק שבעה ימים. יש גם התאמה בין תרבויות ועמי העולם כולו על מועד תחילת וסוף השבוע: היום הראשון, השני וכו', עד היום השביעי.

 

"וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ"

(בראשית ב', ד')

 

אכן, ברכתו של בורא עולם מתקיימת לנגד עינינו. יום השבת מקודש. משך השבוע – שבעה ימים.

הטקסט לקוח מתוך הספר "עולמות משתלבים". להורדה וקריאת הפרק בקובץ PDF, היכנסו לכאן.

הכותב בעל תואר B.Sc בפיסיקה בהצטיינות מהטכניון.

תגיות:שבתיום השביעי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה