כתבות מגזין

"20 חולי סרטן זקוקים לתרומת מח עצם, אך ישנו קושי בשל המלחמה"

בעקבות המלחמה נוצר קושי משמעותי באיסוף דגימות מח עצם מתורמים מתאימים. בעזר מציון נרתמים לחפש תרומות לכ-20 חולי סרטן שזקוקים נואשות לתרומה

בני ישיבות בבדיקה להתאמת מח עצם (צילום: יעקב נחומי)בני ישיבות בבדיקה להתאמת מח עצם (צילום: יעקב נחומי)
אא

הנתונים המדויקים על כמות החיילים שנמצאים בעזה נמצאים תחת איפול של הצנזורה, אבל הנתונים שכן פורסמו מלמדים על כמות גדולה של לוחמים ותומכי לחימה שנמצאים בתוככי הרצועה. לצד הסיכון העצום והתפילה של כלל עם ישראל להצלחת המערכה, מסתבר שישנו פלח אוכלוסייה שמתמודד עם השלכות המלחמה מכיוון שפחות מוכר.

בעזר מציון מספרים על כך שלמעלה מ-20 חולי סרטן ממתינים בימים אלו לתרומת מח עצם שתציל את חייהם. להערכת גורמים רפואיים מדובר במצב חסר תקדים שלא היה כמותו שנים רבות. "ניסינו לאתר מח עצם בתוך המשפחה אבל לא מצאנו רמת התאמה מספיקה" מספר בן משפחה מהצפון שאביו זקוק למח עצם. "אנחנו מתפללים שהאדם המתאים יימצא בקרוב. אנחנו קוראים מעומק הלב לכל אחד למסור דגימה, מתוך תקווה שתמצא הדגימה שתציל את חייו של אבא".

(צילום: יעקב נחומי)(צילום: יעקב נחומי)

המאגר הלאומי לתורמי מח עצם של עזר מציון הינו המאגר היהודי הגדול בעולם והוא מכיל למעלה ממיליון ומאתיים אלף דגימות מח עצם. חלק גדול מהדגימות מגיע מחיילים שבתהליך החיול שלהם מוסרים דגימת DNA שמאפשר לאחר מכן לשייך אותם לנתרמים פוטנציאלים. זו הסיבה שהמלחמה גרמה לכך, שבאופן ישיר כמות התורמים הפוטנציאליים, בעיקר מצד חיילי צה"ל הצטמצמה. מי שמסייע להרחבת מאגר מח-עצם הם בני הישיבות שבהוראת גדולי ישראל מוסרים דגימות מח עצם וזוכים להציל חיים. רק בחודשים האחרונים בני ישיבות זכו להציל חייהם של מספר חולים קשים. נכון להיום יש למעלה מ-50 ישיבות בהם 16,000 בני ישיבות שכבר הצטרפו למאגר

איך זה עובד? ד"ר ברכה זיסר מנהלת המאגר הלאומי למח עצם מסבירה: "כל אדם בריא מגיל שמונה-עשרה ועד גיל ארבעים יכול להצטרף למאגר, ובסייעתא דשמיא גם להציל חיים; מדובר בהליך פשוט שמוכר לכולנו מתקופת הקורונה שמתבצע בבדיקת מטוש. למעשה ההליך פשוט אף יותר מזה של בדיקת קורונה, כי לא מדובר בדגימה הנלקחת מהאף אלא בדגימת רוק. ההליך כולל: מילוי טופס ושאלון רפואי, הכנסת מטוש לפה, גירוד קל של הלחי באמצעות המטוש, הכנסתו למעטפה וזהו. שתי דקות ונכנסתם למאגר".

"בדיקת מח עצם היא בדיקה לא זולה" מוסיף הרב צ'ולק. "עלות כל בדיקת מטוש במעבדה עומדת על 180 שקלים, ואם נכפיל את הסכום הזה בעשרות אלפים שצפויים למסור דגימות נבין שמדובר במיליוני שקלים. אבל הזכות להציל חיים שווה כל הון שבעולם. אני קורא לכל אחד להגיע ולמסור דגימת מח עצם, ולנצל את האפשרות לקבל הזדמנות אמיתית להציל חיים של יהודי אחר".

תגיות:תרומהמח עצם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה