חדשות מדע וטכנולוגיה

נאס"א תוציא צוות מיוחד לחפש אחר חיים בכוכבים אחרים

בקרוב ינסה צוות מומחים מיוחד מטעם נאס"א, לפצח את השאלה הזו. אך האם הכלים שעומדים לרשות הצוות מספיק מתוחכמים? ואיך זה נראה מבעד למשקפת תורנית? התשובות בכתבה המרתקת שלפניכם

אא

"אנחנו מוכרחים להתחיל לחשוב על כוכבים כעל יותר מסתם עצמים שמימיים", כך התבטא השבוע אנתוני דל גניו, מומחה לאקלים מהצוות המיוחד שהקימה סוכנות החלל האמריקנית נאס"א - לצורך האתגר הבא שלה: בכוונתה של נאס"א לשלוח את הצוות לחלל, כדי שינסה לתת מענה על השאלה המסקרנת 'האם יש חיים בעולמות מקבילים', ואם כן - כיצד הם נראים? למעשה, מדובר בפרויקט שמואץ בימים אלו, ועתיד לצאת לפועל כבר בחודשים הקרובים. 

על הצוות החדש, שבשמו המקצועי מכונה NExSS (ראשי תיבות של Nexus for Exoplanet system science), נמנים מדענים שמגיעים מדיסציפלינות שונות כגון אסטרופיזיקה, ביולוגיה, חקר חלל ואקלים ועוד, שמשימתם היא להתחקות אחר סממני חיים בכוכבים אחרים, המקבילים לכוכב שלנו. 

"אני מאמינה שנוכל להגיע לתשובה ולהוכחה חד משמעית תוך 20-30 שנה", אמרה המדענית הראשית של נאס"א אלן סטופן, המובילה את קבוצת המחקר. נשאלת השאלה, מאיפה הביטחון הרב של סטופן ועמיתיה - שגילוי שכזה הוא בגדר האפשרי? הרי בינתיים עדיין מנסים לשלוח אסטרונאוטים למאדים כדי לשתות שם כוס קפה... ובכלל, האם ייתכן שחיים אחרים מתקיימים מתחת לאף שלנו, בכוכב שניתן להגיע אליו? 

המדענית אלן סטופן, ראש צוות המחקר של נאס"אהמדענית אלן סטופן, ראש צוות המחקר של נאס"א

כהרגלנו בקודש, הפנינו את כל השאלות המסקרנות הללו ל(מי אם לא) - דניאל בלס, עורך מדור תורה ומדע באתר הידברות.

להלן תשובותיו המחכימות: 

"ראשית, הטכנולוגיה שעומדת לרשותנו מבחינה אסטורנומית - אינה מתקדמת כפי שהציבור נוטה להאמין. כך לדוגמה, אין ביכולתנו לצלם מקרוב אלא רק את הכוכבים הגדולים שנמצאים בתוך מערכת השמש שלנו, ולא מחוצה לה. כל תמונה מקורבת של כוכב הנמצא מחוץ למערכת השמש שלנו, היא פרי הדמייה תלת-מימדית המבוססת על השערה. מה שאנו מסוגלים לאבחן מחוץ למערכת השמש שלנו הם מיליארדי מיליארדים של נקודות אור, שמייצגים כוכבים שנמצאים מיליוני ומיליארדי שנות אור מאיתנו, ורק לפי הערכות של מרחק ואנרגיה - ניתן לשער בהערכה גסה את התנאים ששוררים בחלק מהם. אך עדיין, רחוקים אנו מכל סוג של מפגש עם כוכבים אלה, ואפילו מן האפשרות לצלמם.

לגבי אפשרות קיומם של יצורים אינטליגנטיים בכוכבים אחרים - נכון להיום נראה שאנו היצורים היחידים ביקום שמשתמשים בטכנולוגיה ומשדרים אותות רדיו (שכן, אותות רדיו "מטיילים" בכל רחבי החלל וניתן לקלוט אותם אף מכוכבים מרוחקים) אך מעולם לא קלטנו אותות רדיו של יצורים מכוכבים אחרים. לשם כך הוקם ארגון SETI (הארגון לחיפוש חיים אינטליגנטיים בחלל), שבאמצעות צלחות לווין עצומות בגודלן - בחן אותות רדיו מכל רחבי החלל במשך עשרות שנים, אך לא העלה בחכתו דבר. לכן, חשוב להכיר את העובדות, כדי שלא לפתח תקוות שווא.
 
התורה וגם הקבלה מלמדים אותנו מזה מאות ואלפי שנים, על כך שהבורא יצר עוד יצורים תבוניים מלבד האדם - הנקראים בשמות כמו מלאכים, שרפים, אופני הקודש, שדים, רוחות, מזיקין ועוד. חלק מיצורים אלה יכולים ללבוש צורות שונות, ויתכן שחלקם אפילו דומים לבני אדם ומשתמשים בטכנולוגיה במקום שבו הם חיים (אם זה במימד אחר או עולמות הקרובים לעולמנו).
 
חז"ל מתארים למשל יצורים בשם "שדים" שחיים ומזדקנים ומתים כבני אדם. ההבדל בינינו לבין הבריות הרוחניות הללו, הוא שהיצורים הללו חסרי בחירה חופשית בין טוב לרע. האדם הוא נזר הבריאה דווקא מכיוון שיש לו את היכולת לבחור, הוא קיבל את התורה וביכולתו לשמור את התורה והמצוות. לכן, גם אם היו מתגלים חייזרים תבוניים - היה עלינו לבחון בראש ובראשונה את יכולת הבחירה שלהם. רק אם הם היו מתגלים כבעלי בחירה חופשית, היינו מתייחסים אליהם כגויים".
 
ראו עוד בכתבה המלאה "האם קיימים חייזרים?":
 
 
תגיות:אסטרונומיהנאס"א

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה