יש אלוהים

ראש קטן, אבל טעות גדולה: למה אנחנו מוותרים על חיפוש האמת?

ישנם אנשים שבחרו להישאר עם "ראש קטן", מבלי לחפש את האמת על מציאות האלוקים. זה אולי ראש קטן, אך טעות גדולה...

  • ל' תשרי התשפ"ד
אא

כל המתבונן בעולם ימצא שהטבע מתוכנן עד מאוד, ומעיד על מעשיו של אמן שאין בלתו: אטומים, מולקולות, כוח המשיכה, מחזור המים, האוזון, החמצן, הדנ"א, התא החי, אנטומיה. כל אלו מערכות מורכבות ביותר, שעולות בתחכומן ובמורכבותן על כל יצירה אנושית. לדוגמה, המוח האנושי מכיל 86 מיליארד נוירונים (תאי עצב) שפועלים ביניהם בתיאום, מדובר במכונת-על שאף מחשב אפילו לא מתקרב למורכבותה. הטבע מציג בפנינו אינספור הוכחות לקיומו של בורא אינטליגנטי אשר תכנן אותו, כי לא תיתכן חוכמה בלא חכם.

אולם ישנם אנשים שלא מוכנים להסיק מסקנה הגיונית זו, וטוענים כאילו מתוך ענווה: "כיצד יכול אני, במוחי הקטן והאנושי, להסיק מסקנות על אלוקים בורא היקום כולו?", מתוך מחשבה זו, מוותרים על חיפוש האמת ומעדיפים להישאר במצב של אי-ידיעה על תכלית קיומם.

מחשבה כזו נובעת מכשל חשיבה אותו ניתן להמחיש בדוגמאות אחרות. לדוגמה, מה היינו חושבים על אדם שהיה מכחיש את קיומו של האוקיינוס, רק מפני שאין בכוחו לתפוס את כל גודלו ועומקו, והיצורים הרבים שחיים בו?

או תארו לכם אדם אחר שהיה לומד על היקום, מגלה שהחלל מכיל מאות מיליארדי גלקסיות וכוכבים, עם מרחבים עצומים ובלתי נתפסים בדעת אנוש, ומתוך כך מגיע למסקנה שלא ניתן להסיק שיש יקום ולא חלל מעליו?!

מובן שאין זו חשיבה רציונלית. אנו יודעים בוודאות שקיים אוקיינוס וקיים יקום, אף מבלי להכיר את כל האוקיינוס וכל החלל הגדול, כי בכוחנו להשיג ידע אמיתי לגמרי אודותם, גם אם לא ידע שלם. כך, להבדיל, ביכולתנו לדעת בוודאות על מציאות האלוקים מתוך חוכמת הטבע, אף מבלי לתפוס את גודל מציאותו וחוכמתו האינסופיים.

ההיפך הוא הנכון: כאשר קיים דבר גדול ועוצמתי כל כך, הרי שאף האדם הקטן והפשוט ביותר יכול להשיג ידע ודאי על קיומו, בדומה לנמלה שרואה הר גדול. ענווה וצניעות בפני עוצמת הבורא אין פירושם עיוורון למציאותו!

כידוע, העיניים שלנו מטבען מוגבלות בטווח ראייתן. באופן דומה, עיני השכל אמנם מוגבלות ברמת השגתן, ולא יכולות לדעת הכול, אך בהחלט מסוגלות להכיר לנו ידע אמיתי ונכון על המציאות לפי כוחן.

עיני שכלנו מאפשרות לנו ללמוד מעט מחוכמת הבורא, ולהגיע דרכן לידיעה ודאית על מציאותו של בורא בעל שכל עליון גדול לאין שיעור משלנו, אשר השאיר חותמו בכל המבנים הקיימים: בפיזיקה ובכימיה, באנטומיה ובביולוגיה.

במבט מעמיק יותר, יהיה ניתן להוסיף ולהסביר כי הקב"ה הוא שנתן לנו כלים שכליים ורוחניים נפלאים אלה במטרה לתת לנו דרך להשגת ידע אמיתי עליו ועל רצונו מאיתנו. הכלים שלנו אמיתיים כי מי שנתן אותם בידינו אמיתי.

תגיות:מציאות הבריאהיש אלוהים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה