חדשות בארץ

הפתעה? תל אביב מובילה במספר הקנסות לעסקים הפתוחים בשבת

לפי נתוני המכון הישראלי לדמוקרטיה, העירייה רשמה יותר מ-3,100 קנסות, בעוד שאשדוד שמדורגת אחריה חילקה כמחצית בלבד. מאז 2020 מספר הקנסות עלה פי 2.5 לעומת שנים קודמות

  • י"ח תשרי התשפ"ד
אכיפה בירושלים (צילום: Nati Shohat/Flash90)אכיפה בירושלים (צילום: Nati Shohat/Flash90)
אא

אם הייתם צריכים להמר באיזו עיר חלוקת הקנסות לעסקים הפועלים בשבת היא הגדולה ביותר, סביר להניח שהייתם חושבים על עיר חרדית, או על עיר בפריפריה – אבל בוודאי לא הייתם מעלים על דעתכם שתל אביב היא העיר הזאת. מצד שני, יש בזה היגיון – עסקים רבים יותר פתוחים בשבת בעיר תל אביב ולכן מספר הדוחות שם הוא הגדול ביותר.

עיריית תל אביב, כך עולה מנתוני המכון הישראלי לדמוקרטיה, היא העירייה המובילה באכיפת האיסור על הפעלת עסקים בשבת. היא מרוויחה יותר כסף מכל עירייה אחרת בישראל. ב־6 שנים חילקה העירייה 3,179 קנסות וגבתה סכום של 1.2 מיליון שקל. העיר הבאה אחריה היא אשדוד – היא רשמה באותה תקופה 1,417 קנסות - וגבתה כמעט חצי מיליון שקל.

שני החוקרים שערכו את המסמך, ד"ר אריאל פינקלשטיין ואילה גולדברג מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, פרסמו את הנתונים לקראת הבחירות לרשויות המקומיות בעניין אכיפת חוקי העזר ב־30 הערים הגדולות. פינקלשטיין אמר ש"התוצאות מעידות על היקף הפעילות בשבת, ולא בהכרח על כך שהרשויות האוכפות מחמירות יותר". ב־11 ערים גדולות, מתברר, אין כל אכיפה בעניין. חלק מהן אפילו ערים שבהם יש פלח גדול של חרדים כמו מודיעין עילית, ביתר עילית ובית שמש - אבל בהן אין כנראה צורך באכיפה. הרשימה כוללת גם את כפר סבא, רעננה ומודיעין – בהן כמעט אין אכיפה עבור עסקים שפועלים בשבת.

עיריית תל אביב מטילה קנס של 730 שקל על פתיחת עסקה בשבת. לפי הדוח, בשנים 2016-2019 נרשמו כ־350 קנסות בממוצע בתל אביב. לעומת זאת, בשנים 2021-2020 נרשמה עלייה וכ-900 קנסות חולקו. באשדוד למשל, הקנס עומד על 460 שקל "בלבד". שתי ערים בהן פעילות רחבה של עסקים פתוחים בשבת הן דווקא ירושלים והרצליה. בהרצליה נרשמו 15 קנסות בשש שנים ובירושלים 14 בלבד.

מעיריית תל אביב־יפו נמסר: "תל אביב־יפו היתה החלוצה בחקיקת חוקי עזר המאפשרים פתיחת מרכולים בשבת בהיקף מוגבל ולאחרונה הוגדלו מכסות ההיתרים ל־270 עסקים. משנפסק על ידי בתי המשפט, כי לא ניתן שלא לאכוף, העירייה פועלת בהתאם".

תגיות:תל אביבקנסותאכיפההמכון הישראלי לדמוקרטיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה