הלכה

מה מיוחד במקום שבו השליכו את יונה הנביא לים? מה עשה יונה כשהיה בתוך הדג? ומה קרה ליונה בסוף חייו?

מקבץ הלכות מעניינות ולא ידועות על ספר יונה, מתוך סדרת הספרים "מעבר למפורסם"

אא

"וַיְהִי דְּבַר ה' אֶל יוֹנָה בֶן אֲמִתַּי לֵאמֹר" (א', א').בן מי היה יונה הנביא?

יונה היה בן האישה האלמנה שכלכלה את אליהו ואליהו החיה אותו (פרקי רבי אליעזר פרק ל"ג).

ויש אומרים (ילקוט מעם לועז) שיונה היה המת שהחיה אלישע מהקבר (מלכים ב' פרק י"ג).

 

"קוּם לֵךְ אֶל נִינְוֵה הָעִיר הַגְּדוֹלָה וּקְרָא עָלֶיהָ כִּי עָלְתָה רָעָתָם לְפָנָי"(א', ב'). כיצד רמוז במילה נִינְוֵה את מה שהולך להיות בעיר?

במילה נינוה יש את האותיות יונה ועוד האות נ' – כדי לרמוז על כך שעוד 40 יום נינוה נהפכת ועוד 10 ימים עד שיונה הגיע לשם (בעה"ת מכ"י בראשית פרק י' פסוק י"ב, הובאו דבריו בילקוט מעם לועז).

 

"וַיָּקָם יוֹנָה לִבְרֹחַ תַּרְשִׁישָׁה מִלִּפְנֵי ה' וַיֵּרֶד יָפוֹ וַיִּמְצָא אָנִיָּה בָּאָה תַרְשִׁישׁ וַיִּתֵּן שְׂכָרָהּ וַיֵּרֶד בָּהּ לָבוֹא עִמָּהֶם תַּרְשִׁישָׁה מִלִּפְנֵי ה' " (א', ג').מדוע הפסוק מדגיש שיונה שילם בכניסתו?

כדי ללמדנו שיונה לא שילם ביציאתו מהספינה אלא מרוב תשוקתו לברוח, הואשילם את שכר הנסיעה בכניסתו לספינה (רבינו האברבנאל).

ומה היה הסכום שהוא שילם?

יונה היה עשיר ונתן את שכר כל הספינה (4,000 דינרי זהב) כדי שיעבור בה לבדו (מסכת נדרים דף ל"ה עמוד א').

 

"וַיָּקָם יוֹנָה לִבְרֹחַ תַּרְשִׁישָׁה מִלִּפְנֵי ה' וַיֵּרֶד יָפוֹ וַיִּמְצָא אָנִיָּה בָּאָה תַרְשִׁישׁ וַיִּתֵּן שְׂכָרָהּ וַיֵּרֶד בָּהּ לָבוֹא עִמָּהֶם תַּרְשִׁישָׁה מִלִּפְנֵי ה' " (א', ג').מדוע יונה הנביא ברח (פרקי רבי אליעזר)?

  1. לפי שפעם ה' שלחו להזהיר את תושבי ירושלים שהיא תיחרב, וכיון שהם חזרו בתשובה הקדוש ברוך הוא לא החריבה והיו קוראים לו נביא שקר (ילקוט שמעוני יונה רמז תקמ"ט).
  2. מחשבתו היתה לטובה וכוונתו לשם שמים מתוך ענוה ותמימות הלב, שהוא למד קל וחומר ממשה רבינו, כשה' אמר לו בסנה ללכת אל פרעה (חומש שמות פרק ג פסוק י'), משה סירב וביקש שה' ישלח את אהרון, לכן יונה חשב: "אם משה שנשלח להוציא את ישראל הצדיקים סירב, אז אני שנשלח להזהיר רשעים כל שכן שעלַי לעכב את שליחותי" ("כד הקמח" מרבינו בחיי, כפורים).

 

"וַה' הֵטִיל רוּחַ גְּדוֹלָה אֶל הַיָּם וַיְהִי סַעַר גָּדוֹל בַּיָּם וְהָאֳנִיָּה חִשְּׁבָה לְהִשָּׁבֵר" (א', ד').מדוע הפסוק מדגיש שהיתה רוּחַ גְּדוֹלָה?

כדי לרמוז על כך שאנשי האניה חשבו להטות אותה לעבר החוף כדי שתִשבֵר בסלעים והם ימלטו ממנה ולא תטבע במצולות וכולם ימותו. אבל ה' הטיל רוח סערה והם לא יכלו להתקרב אל החוף (ילקוט מעם לועז).

 

"וַה' הֵטִיל רוּחַ גְּדוֹלָה אֶל הַיָּם וַיְהִי סַעַר גָּדוֹל בַּיָּם וְהָאֳנִיָּה חִשְּׁבָה לְהִשָּׁבֵר" (א', ד').מדוע הפסוק מדגיש שהיה סַעַר בַּיָּם?

כדי לרמוז שהים היה סוער רק עליהם בלבד אבל כל האחרים היו נוסעים בים בשלום, והם היו רואים אניות אחרות שעוברות בשלום ושרק להם יש סערה (פרקי רבי אליעזר פרק י' על פי ביאור הרד"ל).

 

"וַיִּירְאוּ הַמַּלָּחִים וַיִּזְעֲקוּ אִישׁ אֶל אֱלֹהָיו וַיָּטִלוּ אֶת הַכֵּלִים אֲשֶׁר בָּאֳנִיָּה אֶל הַיָּם לְהָקֵל מֵעֲלֵיהֶם וְיוֹנָה יָרַד אֶל יַרְכְּתֵי הַסְּפִינָה וַיִּשְׁכַּב וַיֵּרָדַם" (א', ה'). כיצד יונה יכל להירדם בשעה קשה שכזו?

מרוב הצער הוא נרדם (ילקוט מעם לועז).

 

"וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו הַגִּידָה נָּא לָנוּ בַּאֲשֶׁר לְמִי הָרָעָה הַזֹּאת לָנוּ מַה מְּלַאכְתְּךָ וּמֵאַיִן תָּבוֹא מָה אַרְצֶךָ וְאֵי מִזֶּה עַם אָתָּה" (א', ח'). לכאורה המילה "בַּאֲשֶׁר" מיותרת ומדוע נכתבה?

כדי לרמוז על שאלתם: האם אתה מזרע יוסף שאמר "בַּאֲשֶׁר" (בראשית ל"ט פסוק ט': "וְלֹא חָשַׂךְ מִמֶּנִּי מְאוּמָה כִּי אִם אוֹתָךְ בַּאֲשֶׁר אַתְּ אִשְׁתּוֹ"), ובזכות שנס החוצה מאשת פוטיפר נבקע ים סוף מלפניו ביציאת מצרים ואולי גם אתה תוכל לעשות כן?!

 

"וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו הַגִּידָה נָּא לָנוּ בַּאֲשֶׁר לְמִי הָרָעָה הַזֹּאת לָנוּ מַה מְּלַאכְתְּךָ וּמֵאַיִן תָּבוֹא מָה אַרְצֶךָ וְאֵי מִזֶּה עַם אָתָּה" (א', ח'). מדוע הם חקרו את יונה?

משום שהם רצו לדעת האם הוא בא מהורים רשעים שהקדוש ברוך הוא פוקד עונותיהם על בניהם (ילקוט מעם לועז).

 

"וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו מַה נַּעֲשֶׂה לָּךְ וְיִשְׁתֹּק הַיָּם מֵעָלֵינוּ כִּי הַיָּם הוֹלֵךְ וְסֹעֵר" (א', י"א). מה מיוחד במקום שבו הטילו את יונה אל הים?

עד היום אין הים נח מזעפו שם (חיי מוהר"ן שיחות מוהר"ן).

 

"וַיַּחְתְּרוּ הָאֲנָשִׁים לְהָשִׁיב אֶל הַיַּבָּשָׁה וְלֹא יָכֹלוּ כִּי הַיָּם הוֹלֵךְ וְסֹעֵר עֲלֵיהֶם" (א', י"ג). עד כמה הם רצו לזרוק את יונה?

הם העדיפו שלא לזורקו, ולכן בהתחלה השליכו את הכלים שבאוניה ולא הועיל, ניסו לחתור ליבשה ולא יכלו, תפסו את יונה ועמדו על ירכתי הספינה ולא רצו לזורקו עד שאמר להם הטילוני אל הים. הטילוהו עד ברכיו והים נרגע, החזירו אותו לאניה והסערה חזרה, הטילוהו עד טבורו ושוב נרגע הים, החזירו אותו לאניה וחזרה הסערה, הטילו עד צוארו ונרגע, החזירוהו וחזר, עד שזרקו את יונה לגמרי ואז הים נח מזעפו (פרקי רבי אליעזר פרק י').

 

"וַיְמַן ה' דָּג גָּדוֹל לִבְלֹעַ אֶת יוֹנָה וַיְהִי יוֹנָה בִּמְעֵי הַדָּג שְׁלֹשָׁה יָמִים וּשְׁלֹשָׁה לֵילוֹת" (ב', א'). מה יונה עשה בתוך הדג בכל הזמן הזה?

הדג הראהו מקום קריעת ים סוף ובני קורח מתפללים, והוא היה שם 3 ימים ו 3 לילות במעי הדג ללא שהתפלל.

אמר ה': אני הרחבתי לו מקום במעי דג זכר כדי שלא יצטער והוא לא מתפלל?!

מיד אני מזמן לו דגה מעוברת כדי שיצטער שם ויתפלל לפנַי, מפני שה' מתאווה לתפילתם של צדיקים (ילקוט שמעוני פרק א' רמז תק"נ).

 

במעי הדגה מרוב חום נשרפו בגדיו, מעילו ושערותיו, והיו יתושים ופרעושים מצערים אותו וביקש נפשו למות (ילקוט שמעוני פרק ד' רמז תשנ"א).

 

"וַאֲנִי אָמַרְתִּי נִגְרַשְׁתִּי מִנֶּגֶד עֵינֶיךָ אַךְ אוֹסִיף לְהַבִּיט אֶל הֵיכַל קָדְשֶׁךָ" (ב', ה'). מי היה מיוחד באשתו של יונה הנביא?

שהיא היתה עולה לרגל, אף על פי שנשים (רמב"ם הלכות חגיגה פרק א' הלכה א') לא חייבות (פירוש רבינו עובדיה מברטנורא על רבותינו בעלי התוספות בפרשת ואתחנן).

 

"וַיֹּאמֶר ה' לַדָּג וַיָּקֵא אֶת יוֹנָה אֶל הַיַּבָּשָׁה" (ב', י"א). על איזה בעל חיים מדובר?

יש בים בעל חיים שכאשר הוא חושש שמישהו רוצה להזיק לבניו, הוא בולע אותם, בורח למקום אחר ומקיא אותם (שבט מוסר פרק י"א אות כ"ב).

ואפשר כי בעל החיים הזה הוא שבלע את יונה הנביא (ספר הברית חלק א' כתב יושר מאמר י"ד פרק ו').

ולפי המפרשים שמדובר בלוויתן, מעניין לדעת – שללווייתן יש כמו שיניים, 350 בצד ימין וכך גם בצד שמאל (ספר הברית חלק א' מאמר י"ד פרק ו').

 

"וַיְהִי דְבַר ה' אֶל יוֹנָה שֵׁנִית לֵאמֹר" (ג', א'). כמה שנים חי יונה הנביא לאחר שהתחיל להתנבא בפעם הראשונה?

102 שנים (הריד"א, הובאו דבריו ב'סדר זמנים' שעל 'סדר עולם רבה' פרק שמונה עשר).

 

"וַיָּקָם יוֹנָה וַיֵּלֶךְ אֶל נִינְוֶה כִּדְבַר ה' וְנִינְוֵה הָיְתָה עִיר גְּדוֹלָה לֵאלֹקִים מַהֲלַךְ שְׁלֹשֶׁת יָמִים" (ג', ג').

עד כמה נינוה היתה עיר גדולה?

היא היתה העיר הכי גדולה בעולם (חזקוני על ספר בראשית פרק י' פסוק ט').

 

"וַיִּגַּע הַדָּבָר אֶל מֶלֶך נִינְוֵה וַיָּקָם מִכִּסְאוֹ וַיַּעֲבֵר אַדַּרְתּוֹ מֵעָלָיו וַיְכַס שַׂק וַיֵּשֶׁב עַל הָאֵפֶר" (ג', ו'). מה גרם למלך נינוה לחזור בתשובה?

הסיפור של אנשי האנייה על הנס שנעשה ליונה (ילקוט מעם לועז).

 

"וְיִתְכַּסּוּ שַׂקִּים הָאָדָם וְהַבְּהֵמָה וְיִקְרְאוּ אֶל אֱלֹקִים בְּחָזְקָה וְיָשֻׁבוּ אִישׁ מִדַּרְכּוֹ הָרָעָה וּמִן הֶחָמָס אֲשֶׁר בְּכַפֵּיהֶם" (ג', ח'). איזה צער הם קיבלו על עצמם כדי להתפלל בכוונה?

לאחר שמלך נינוה (שהוא פרעה) שמע את דברי יונה, הוא הכריז צום של 3 ימים והיו מעמידים אנשים לבד ונשים לבד וכן אמא מצד אחד וילדיה הרכים מצד שני וכן בבהמות, והיו כולם בוכים עד שניחם ה' על הרעה.

ומה קרה איתם לבסוף?

לאחר 40 יום שבו לדרכיהם הרעים יותר מהראשונים ונבלעו בשאול תחתית (ילקוט שמעוני יונה פרק ג' רמז תק"נ).

 

"וַיֵּרַע אֶל יוֹנָה רָעָה גְדוֹלָה וַיִּחַר לוֹ" (ד', א'). עד כמה יונה הרגיש לא טוב?

מרוב עצב, לבו נפל וחלה חולי ורעה גדולה וביקש למות (רבנו האברבנאל).

 

"וַיִּתְפַּלֵּל אֶל ה' וַיֹּאמַר אָנָּה ה' הֲלוֹא זֶה דְבָרִי עַד הֱיוֹתִי עַל אַדְמָתִי עַל כֵּן קִדַּמְתִּי לִבְרֹחַ תַּרְשִׁישָׁה כִּי יָדַעְתִּי כִּי אַתָּה אֵל חַנּוּן וְרַחוּם אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וְנִחָם עַל הָרָעָה" (ד', ב'). מניין יונה ידע שה' רחום ומתנחם על הרע?

ה' שלח את יונה להתנבא על ירושלים שתחרב, אך כיון שהם עשו תשובה ה' ריחם עליהם ולא החריבה, כך יונה ידע כי ה' רב חסד ונחם על הרעה (פרקי רבי אליעזר פרק י' על פי ביאור הרד"ל).

 

"וְעַתָּה ה' קַח נָא אֶת נַפְשִׁי מִמֶּנִּי כִּי טוֹב מוֹתִי מֵחַיָּי" (ד', ג'). מה קרה ליונה בסוף חייו?

יונה נכנס לגן עדן בחייו כמו אליהו הנביא (מגלה עמוקות בפרשת ואתחנן).

 

לרכישת ספרי "מעבר למפורסם בהלכה ובאגדה" מאת הרב יעקב מעברי בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:יונה הנביאספר יונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה