חדשות בעולם

אחרי שנים: האמריקנים שילמו מיליארדי דולרים תמורת אזרחיהם שהיו בשבי באיראן

חמשת האזרחים שהוחזקו בשבי האיראני, לאחר שנשפטו בגין "ריגול", שוחררו תמורת שני איראנים ותשלום של 6 מיליארדי דולרים. ארה"ב: "הכסף ששולם הוא לטובת מטרות הומניטריות"

אילוסטרציה (צילום: shutterstock)אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
אא

חמשת האזרחים האמריקנים, שנידונו לפני שנים לעונשי מאסר באיראן לאחר שהואשמו בריגול וטענו שהם חפים מפשע, נחתו היום (שלישי) בארה"ב. זאת לאחר שהושלמה עסקת השחרור שלהם בין ממשל ביידן והמדינה האסלאמית.

החמישה הם: איש העסקים סיאמק נמאזי בן ה-51, שנעצר באיראן ב-2015 בגין שיתוף פעולה עם "מדינה עוינת"; אמאד שהרגי בן ה-59, יזם שנעצר ב-2020 בטענה לריגול ולקשרים עם ממשלת ארה"ב; ומוראד טהבאז בן ה-67, פעיל סביבה אמריקני-בריטי ממוצא איראני, שנעצר ב-2018 גם כן בטענה שריגל לארה"ב והשתתף ב"מזימה נגד הביטחון הלאומי האיראני". זהותם של השניים הנוספים, גבר ואישה, נותרו חסויים. הם המריאו מטהראן ביום שני במטוס קטארי, ולאחר עצירה בדוחא המשיכו לארה"ב.

המשא ומתן בין שתי המדינות החל לפני כשלוש שנים באמצעות צוותים "לא פורמליים". בשנה האחרונה השיחות הפכו רשמיות. האמריקנים שחררו שני אזרחים איראניים שהיו עצורים בידיהם וכן העבירו תשלום מכספים שממשל ביידן, וקודם לכן ממשל טראמפ, החרימו מהאיראנים במסגרת הסנקציות שהטילו על המדינה האסלאמית.

התקשורת האמריקנית דיווחה כי המשוחררים התקבלו על ידי משרד ההגנה וייכנסו לתוכנית "שיקום שלאחר שבי". התוכנית אמורה לסייע להם להשתלב מחדש בחיים "נורמליים".

על פי הדיווחים בארה"ב, האיראנים "התחייבו" כי הכסף שיועבר להם ישמש "למטרות הומניטריות" וכי וזה התנאי שהממשל האמריקני הציב. המפלגה הרפובליקנית ביקרה את הנשיא ביידן על דרך הטיפול במשא ומתן ועל המחיר הגבוה לכאורה ששולם. "אף אחד לא באמת מאמין שהכסף יושקע באזרחים העניים של איראן", אמרו.

מנגד ציינו גורמים בממשל ביידן כי "העסקה לא שינתה את היחס או הדעה שלנו על הממשל האיראני. נמשיך לעבוד כדי שאיראן תשלם מחיר על הפרת זכויות האדם וכדי לצמצם את תוכנית הגרעין שלה".

תגיות:איראןארה"ב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה