חדשות בארץ

בינה מלאכותית, קסדת טייסים ומסכי מגע: טנק העתיד של צה"ל נחשף לראשונה

לאחר יותר מחמש שנות פיתוח וייצור, צה"ל ומשרד הביטחון חשפו את טנק הברק. לטנק, שנקלט החודש לפעילות בחטיבה 401, יכולות מתקדמות שכוללות שימוש בבינה מלאכותית, לחימה במדפים סגורים וקסדת טייסים למפקד: "מהפכה של ממש"

  • ד' תשרי התשפ"ד
(קרדיט צילום: משרד הביטחון ודובר צה"ל)(קרדיט צילום: משרד הביטחון ודובר צה"ל)
אא

(קרדיט: משרד הביטחון ודובר צה"ל)

לאחר יותר מחמש שנות פיתוח וייצור: מנהלת המרכבה והרק"מ (מנת"ק) במשרד הביטחון, זרוע היבשה, חיל השריון וחטיבת "עקבות הברזל" (401) בצה"ל חשפו היום (שלישי) לראשונה את טנק העתיד של צה"ל – טנק הברק.

הברק, טנק המערכה הראשון של צה"ל מדור 5, פותח על ידי מנת"ק במשרד הביטחון, בשיתוף עם מחלקת אמל"ח בזרוע היבשה וחיל השריון. בטנק משולבות מערכות של חברות אלביט מערכות, רפאל, חטיבת אלתא של התעשייה האווירית ותעשיות ביטחוניות רבות נוספות מקריית שמונה ועד מצפה רמון.

לטנק החדש יכולות מתקדמות, ביניהן: יכולות חישה ועיבוד קדמי מבוססות בינה מלאכותית; יכולת חשיפת אויב וייצור מטרות לכוחות הלוחמים בשדה הקרב; יכולת מלאה ללחימה במדפים סגורים, המבוססת על תצפית היקפית של 360 מעלות וקסדת טייסים למפקד, מסכי מולטי-טאצ', בקרי תפעול מתקדמים, התאמה למצבי לחימה משתנים ושרידות משופרת. מערכת ההגנה האקטיבית "מעיל רוח" מתוצרת רפאל, שתפקידה להתמודד עם טילי נ"ט, תשפר את המיגון של אנשי הצוות. יכולות האש של הטנק עברו אף הן שדרוג משמעותי.

במשרד הביטחון מציינים, כי יכולות החשיפה, התפעול והעיבוד בברק יהוו "מהפכה של ממש" בשדה הקרב: "המפקד יצויד בקסדת לחימה מפיתוח 'אלביט מערכות', בדומה לקסדות טייסים, שתציג על המשקף את כל נתוני הלחימה הרלוונטיים, כשהם מעוגנים על מרחב הלחימה. המערכת תאפשר סריקה של 360 מעלות בהזזת ראש ואיתור מטרות בזמן אמת בסיוע יכולות בינה מלאכותית (AI). לכך יתווספו כוונת טנק ותותחן משופרות בעלות יכולות תצפית ולילה מתקדמות, עם צלב נטו משופר".

התהליך לפיתוח הברק החל בשנת 2015, כשבמהלך שנת 2016 התקיים תהליך הנדסי לניתוח מערכות חדשות ותהליך אפיון מול תעשיות. בשנת 2018 החל הפיתוח המעשי של הטנק, ושנתיים לאחר מכן התקיימו ניסויים טכניים. הניסויים המבצעיים הראשונים החלו בשנת 2021.

טנקי הברק הראשונים מייצור סדרתי נקלטו החודש בגדוד הבוקעים (52) שבחטיבת "עקבות הברזל" (401), ויהפכו לטנקי המערכה העיקריים של חיל השריון ולמערכות נשק להכרעה בתמרון.

(קרדיט: משרד הביטחון ודובר צה''ל)(קרדיט: משרד הביטחון ודובר צה''ל)

שר הביטחון יואב גלנט מסר: "כמה סמלי שבימים בהם אנו מציינים חמישים שנה למלחמת יום הכיפורים, ולקרבות הגבורה שניהלו במהלכה לוחמי השריון בהגנה על ארצנו, אנו מקבלים הוכחה נוספת לרלוונטיות ולעוצמה של הטנק כגורם יסודי ומכריע בתמרון היבשתי. העידן החדשני שמביא איתו טנק הברק לצה"ל הוא קפיצת מדרגה יוצאת דופן וכן ביטוי מובהק ליכולות הטכנולוגיות אשר שבות ומבטיחות בכל פעם מחדש את יתרונו האיכותי של צה"ל – בהגנה ובהתקפה. הערכה רבה למהנדסי ומהנדסות מנת"ק, זרוע היבשה וכלל אנשי המקצוע המעולים השותפים במשימה".

מנכ"ל משרד הביטחון, אייל זמיר, הוסיף: "בארבעת העשורים האחרונים, טנקי המרכבה היוו את עמוד השדרה של חיל השריון והלחימה ביבשה. היום אנו נכנסים לעידן חדש בשדה הקרב היבשתי, עידן הברק. טנק הברק הינו מכונת הלחימה המתקדמת מסוגה בעולם, שתביא לצה"ל, לזרוע היבשה וללוחמי השריון יכולות אש, AI, מודיעין, קישוריות בין כלים והגנה אקטיבית פורצות דרך בשדה הקרב המודרני".

(קרדיט: משרד הביטחון ודובר צה''ל)(קרדיט: משרד הביטחון ודובר צה''ל)

מפקד זרוע היבשה, אלוף תמיר ידעי, אמר: "מרכבה ברק הוא מקור גאווה וביטוי של העוצמה של צה"ל, משרד הביטחון, מנת"ק והתעשיות הביטחוניות בישראל. טנק הברק משלב בתוכו טכנולוגיות פורצות דרך, המאפשרות ללוחמי השריון יכולות הגנה והתקפה ייחודיות אשר משפרות במידה רבה את יכולות התמרון. קליטת טנקי הברק, לצד הנמר והאיתן, הינה חלק מתהליכי הצטיידות בכלים הטובים והמותאמים ביותר שיאפשרו לכוחות היבשה לפעול בקצב מבצעים גבוה ולהוריד משמעותית את יחסי השחיקה".

קצין שריון ראשי, תא"ל הישאם אבראהים, אמר כי מדובר באירוע היסטורי: "ימים ספורים לפני שנה חדשה, ובשנת ה-50 לציון מלחמת יום הכיפורים, חיל השריון מצטייד בטנק הברק, שהינו פאר התעשייה הישראלית, טנק שכולו כחול לבן. בעיניי זה הרבה יותר ממרגש, בשנה שבה אנו מציינים את גבורתם של לוחמי השריון דור 1973, אשר בלם בגופו את המתקפות של צבאות ערב, הפגין גבורה ורוח לחימה ראויה לציון, זהו אירוע היסטורי. טנק הברק מבוסס על טכנולוגיות פורצות דרך. שילוב טכנולוגיות אלו עם איכות אנשינו, לוחמי חיל השריון, יביא ליתרון אדיר בעליונות היבשתית, ובהכרעת אויבינו במערכות הבאות. אני גאה על הזכות להיות בראש החיל ברגע היסטורי כזה".

מפקד חטיבה 401, אל"מ בני אהרון, ציין כי החטיבה בפיקודו עסקה בשנה האחרונה בקליטה ובהטמעה של הטנק החדש: "החטיבה השקיעה בלמידת יכולות הטנק למול אופי הלחימה בו והפעלתו בקרב, בהכשרת אנשי הצוות ובעלי התפקידים ובשיתוף הפעולה של הטנק עם רק"ם מתקדם אחר, דוגמת נמר ונמר"ה. קליטת הטנק מהווה הזדמנות אדירה לשיפור האפקטיביות המבצעית לקראת המערכה הבאה ומכפיל כוח משמעותי לצה"ל, זרוע היבשה וחיל השריון. חטיבה 401 רואה בקליטת טנק הברק אירוע היסטורי ומשימה לאומית למען הניצחון במערכה הבאה. זכינו להיות חטיבת השריון הראשונה שתקלוט את טנק הברק, ועל כן מוטלת על כתפינו אחריות גדולה – משימתנו היא לעמוד בה בהצטיינות".

(קרדיט: משרד הביטחון ודובר צה"ל)(קרדיט: משרד הביטחון ודובר צה"ל)

תגיות:משרד הביטחוןצה"לחיל השריוןטנק הברק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה