חדשות בארץ

היועמ"שית לבג"ץ: לדחות את תחולת חוק הנבצרות לכנסת הבאה

גלי בהרב מיארה הגישה תגובתה לשופטי בג"ץ, שידונו בעתירה הדורשת לפסול את חוק הנבצרות. לדבריה, דחיית תחולת החוק "תיתן אפשרות לעצב את ההסדר מתוך ראייה משטרית רחבה"

בית המשפט העליון (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)בית המשפט העליון (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
אא

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, הגישה הערב (שני) לשופטי בג"ץ את תגובתה לעתירה הדורשת לפסול את חוק הנבצרות, שאושר בכנסת בחודש מרץ האחרון. מיארה צידדה בדחיית תחולת החוק לכנסת הבאה. הדיון ייערך ב-28 בספטמבר, בהרכב של 11 שופטים.

העתירה הקוראת לביטול חוק הנבצרות הוגשה על ידי התנועה לאיכות השלטון, שקראה לבטלו מאחר ולטענתה מדובר ב"חוק פרסונלי". השופטים קיימו דיון מקדמי, והוציאו צו על תנאי לפיו על המשיבים ליתן טעם מדוע לא ייקבע שתחולתו של התיקון לא תהיה מיידית. בעקבות החלטה זו הודיעו ראשי מפלגות הקואליציה כי "אין לבית המשפט סמכות לבטל חוקי יסוד ואין לו סמכות לקבוע שחוק היסוד ייכנס לתוקף בתקופה מאוחרת".

היועצת המשפטית לממשלה המליצה, כאמור, לדחות את תחולת החוק לכנסת הבאה. בכתב התשובה נכתב כי "חוק יסוד אינו יכול לשמש כמעין משאב פרטי המסלק מן הדרך בעיות פרסונליות מתחום טוהר המידות והדין הפלילי. באמצעות דחיית התחולה, לכל הפחות לכנסת הבאה, תינתן אפשרות לעצב את ההסדר מתוך ראייה משטרית רחבה, במבט צופה פני עתיד ומאחורי מסך בערות". המשמעות: גם אם בג"ץ לא יפסול את החוק, עדיין יש לתקנו.

החוק שאושר בכנסת קובע כי העילה לנבצרות של ראש הממשלה היא אי מסוגלות נפשית או פיזית בלבד, וכן שמי שיכריז על הנבצרות הוא ראש הממשלה בעצמו, באישור שני שליש מחברי ועדת הכנסת, או בהחלטה של שלושה רבעים מחברי הממשלה.

מיארה קראה בעבר לבטל את החוק וציינה כי "התכלית הפרסונלית שביסוד ההסדר החוקתי הובילה לעיצוב הסדר משטרי 'פרסונלי', שעוצב מתוך ראייה צרה ונקודתית. זאת לשם השגת תוצאה מסוימת שיש בה תועלת מיידית קצרת-טווח עבור ראש הממשלה המכהן כעת - מבלי לתת מענה כללי להשפעות ולתקלות משטריות ארוכות טווח שעלולות לנבוע מן ההסדר, ובמחיר ערעור יסודות 'מוסד הנבצרות' כולו".

תגיות:בג"ץגלי בהרב מיארהחוק הנבצרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה