חדשות בארץ

בג"ץ לשר המשפטים: נמק מדוע אינך מכנס את הוועדה למינוי שופטים

שופטי בית המשפט העליון הוציאו צו על תנאי בעתירה שהוגשה נגד שר המשפטים יריב לוין, למרות שהוא נימק לפניהם את החלטתו לא לכנס את הוועדה. לוין ערער על הצו

יריב לוין (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)יריב לוין (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
אא

(עדכון: 16:40)

בג"ץ הוציא היום (חמישי) צו על תנאי, המורה לשר המשפטים יריב לוין לנמק את הסיבות שבגללן הוא לא מכנס באופן מיידי את הוועדה למינוי שופטים. הצו הוצא במסגרת עתירות שהוגשו, הקוראות לשר המשפטים לכנס את הוועדה. הדיון קבוע ליום שלישי הבא, מיד לאחר צאת החג.

המשמעות של הוצאת הצו, מבחינה משפטית, היא שייערך דיון אחד בלבד בסיומו תתקבל החלטה האם לקבל את העתירות או לדחותן. כמו כן, נציין כי הצו אינו מחייב את כינוס הוועדה.

מקורביו של השר ציינו שהם הופתעו מההחלטה, שכן לוין הגיש תגובה לעתירה אתמול, ונימק מדוע אינו מכנס את הוועדה. כמו כן, ציינו המקורבים, "אנחנו נכנסים לארבעה ימי חג. אז גם אם רצה, מתי השר יכנס את הוועדה? בכל מקרה הצו קובע שעליו לנמק בהרחבה, לא שעליו לכנס את הוועדה בפועל".

אחר הצהריים הגיש שר המשפטים ערעור על הצו וביקש לבטלו. מטעמו של השר נמסר: "בהמשך להחלטת בית המשפט, שניתנה בחוסר סמכות ובניגוד מפורש לדין, ממשלת ישראל ושר המשפטים הגישו בקשה לביטול הצו".

לוין התייחס להחלטת השופטים שקבעו כי תגובתו המקדמית מאתמול תשמש כתצהיר תשובה: "בית המשפט איננו מוסמך לקבוע עבור המשיבים מה ייכתב בתצהיר התשובה, והדבר נתון - גם הוא - לשיקול דעתם הבלעדי של המשיבים. קביעת בית המשפט שוללת מהמשיבים את הזכות הבסיסית להשמיע את קולם באופן שמונע את האפשרות לעשיית צדק".

הצו הוצא על ידי שופטי העליון ענת ברון, דוד מינץ ויעל וילנר, בעתירות שהוגשו על ידי התנועה לאיכות השלטון, מפלגת יש עתיד ושורת אנשי עסקים.

השופטת ברון, שעיינה בבקשתוה שר לבטל את הצו, החליטה כי העותרים, והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, יצטרכו להגיב לבקשת לוין לביטול הצו. התגובות תסרמנה לבית המשפט עד יום שני הקרוב.

נזכיר כי לוין הגיש אתמול את תגובתו לעתירות וביקש לדחות אותן על הסף. בתגובתו כתב כי "החלטת השר על אי כינוס הוועדה ניתנה על רקע משא ומתן קונסטיטוציוני מורכב וסבוך, במטרה לגבש הסכמה רחבה במחלוקת ציבורית-חברתית-פוליטית. זו מחלוקת ציבורית שאל לו לבית המשפט להכריע בה".

"מינויו של השר ליו"ר הוועדה, ושיקול דעתו, הינו חלק מהסדר חוקתי באיזון שבין הרשויות. התערבות בהחלטות השר, והחלפת שיקול דעתו בשיקול דעת בית המשפט, יפגע באופן חמור בעיקרון הפרדת הרשויות. השר הוא בעל הסמכות הבלעדית לכינוס הוועדה ובהתאם לסמכותו וחובתו, ותוך שיקול דעת, קיבל החלטה שלעת הזאת אין מקום לכנס את הוועדה. בין היתר מהטעם שכינוס הוועדה כעת יפגע בהשגת תכלית החוק. בהחלטתו של השר לא נפל פגם כלשהו, ולמצער לא פגם היורד לשורש העניין העשוי להצדיק התערבות שיפוטית".

שר המשפטים ציין עוד כי העתירות מנוגדות לדין באופן מפורש, מבקשות ליצור דין חדש באמצעות בית המשפט, מנוגדות לפסיקה המפורשת ומבקשות מבית המשפט לסתור פסיקות קודמות שלו עצמו, ומנוגדות לנוהג החוקתי, לפיו הרשות השופטת והרשות המבצעת מכבדות זו את זו ושומרות על הפרדת רשויות, חרף המתח המובנה המתנקז סביב הוועדה לבחירת שופטים.

תגיות:יריב לויןבג"ץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה