הדרכה למתחזקים

המדריך למתחזק: האם כאן נמצא מפתח הברכה של הנשים?

למה דווקא התחזקות בנושא הצניעות מסוגלת להכניס אל תוך חייך הארת שמים? ומהו הדבר היחידי שה' אמר לאישה בעת בריאתה?

אא

הצניעות היא לב ליבה של עבודת השם של בת ישראל, ולכן דווקא שם יצר הרע מפעיל את מירב כוחו בכדי להרחיק את בנות ישראל מהתקדמות. אפשר לראות רבות מבינינו שמאמינות, ואפילו שומרות שבת ומקיימות מצוות רבות וחשובות, אך מבחינה חיצונית כמעט ולא ניתן להבחין בצד האמוני הקיים בפנימיותן. דווקא משום שהצניעות היא הנקודה העוצמתית ביותר מבחינה גדולת הקדושה שהיא טומנת בחובה, שם היצר מנסה להרחיק, ולכן שם הכי הרבה קשה.

מרן הרב שטיינמן זצ"ל אמר בכנס לחיזוק נושא הצניעות: "באגרת הגר"א כתוב: 'אין דבר כנגד יצר הרע אלא באנשים – תורה, ובנשים – צניעות'. ומה היצר עושה? דווקא במקום שהוא העיקר, שם הוא עושה את כל המאמצים כדי להכשיל, שם הוא מטיל את כל הכובד – על התורה ועל הצניעות. הוא נותן לה לעשות הכול, אבל לא צניעות. הוא יכול לתת לה כל היום להגיד תהילים, אבל לא צניעות! בגלל שזה העיקר, וממילא על זה מטיל יצר הרע את כל הכובד".

אבל כאן הקושי יכול להפוך ליתרון, להזדמנות. בדיוק בגלל שהתחזקות במצווה זו היא לא פשוטה וקלה, אז כאשר בת ישראל אכן מתחזקת בתחום זה היא יכולה לזכות לישועות, לברכות ולהרבה הארת פנים משמים.

הרב אביעזר פילץ, ראש ישיבת תפרח, אמר בכנס שנערך בנושא הצניעות: "כל אחת יודעת שעיתים היא מצפה לברכות שמים. מחפשים סגולות, מחפשים ברכות, וכאן מובטחת הברכה. כל אחת ואחת תוכל לומר לקב"ה בעת שהיא תצטרך לבוא אליו בתחינה: 'ריבונו של עולם, זכור לי! זכור לי איך עמדתי בעוז ובעזות של קדושה, והארכתי את מה שצריך להאריך, הרחבתי את מה שצריך להרחיב, ולא הבטתי ימין ושמאל'. אז יפתחו שערי שמים, ותהיה אותה ברכה של 'הפכת מספדי למחול לי'. יש כאן הזדמנות לברכה, בנים תלמידי חכמים, לבנות שיזכו לחתנים, אפשר לזכות לברכה בבית, להרחבת הדעת, אפשר לזכות לכל הדברים שכל אחת מאחלת לעצמה".

 

להיות מחוברת לרצונו

חוה, האישה הראשונה בהיסטוריה, נבראה מהעצם של אדם הראשון. המדרש מציין כי הקב"ה כביכול תמה בתחילה מאין יהיה ראוי לבנות את חוה, כיוון שכל איבר ממנו תיברא חוה ישפיע על מהותה, וכן על מהותן של כל הנשים בבריאה, שהרי נשמותיהן כלולות בנשמתה של חוה.

אם יברא אותה מעינו של אדם הראשון – תהא סקרנית מדי מכל דבר שהיא רואה, עד שתגיע לראיית דברים אסורים.
אם יברא אותה מפיו של אדם הראשון – תהא היא פטפטנית מדי ותאמר כל דבר שעובר לה בראש, כמו לשון הרע או דברים אחרים שלא צריך להגיד.
אם יברא אותה מאוזנו של אדם הראשון – תהא היא מצוטטת לאחרים, וכן הלאה.

לבסוף, החליט ה' כי האיבר שיהלום ביותר את מהותה של האישה הוא הצלע, שזהו איבר מוצנע ומכוסה, ומכאן תהא האישה נושאת את הצניעות בפנימיותה. זוהי המהות שה' רצה להטביע בטבעה של האישה (ע"פ מדרש תנחומא (ורשא), פרשת וישב סימן ו'). המדרש ממשיך ומגלה לנו שעל כל איבר ואיבר שה' היה בורא בחוה, האישה הראשונה, הוא היה אומר: 'תהא אשה צנועה'. זו הייתה הבקשה היחידה של הקב"ה מהאישה כשהוא ברא אותה – תהיי צנועה.

רבי חנוך זונדל זצ"ל, מחכמי פולין, בעל ביאורי מדרשים ותפילה, מבאר בחיבורו 'ענף יוסף': "על כל איבר ואיבר היה אומר לה 'תהיי צנועה'. כלומר, שנתן בה טבע מיוחד יותר מאיש, שאין מטבעו להתבייש כאישה, שתתבייש בכל איבריה מעשות דבר שאינו הגון".

כלומר, באופן בריאתה של האישה אנו מגלים כי עיקר רצונו של הקב"ה מבת ישראל הוא להיותה צנועה. יש כל כך הרבה מצוות והלכות בעניינים שונים שצריך לשמור, אבל הדבר האחד והיחידי שהקב"ה בחר לומר לאישה בעת בריאתה, הוא – תהיי צנועה. עיקר רצונו של הקב"ה מנשות ובנות ישראל היא עבודת הצניעות.

הרב שלמה זלמן אויערבך זצ"ל היה נוהג לומר: "הידור אחד בצניעות שווה יותר ממאה הידורים (!) בכל התורה כולה" ('עולמות של טוהר', חלק ב', עמ' 351). והמהר"ל מפראג כותב: "הרי שנשתבחו האימהות הקדושות בפרט בצניעות, כי עיקר שבח האישה ומדרגתה העליונה היא הצניעות" (גבורות השם, פרק ס').

 

האתגר השבועי

קחי על עצמך צעד אחד קטן בנושא הצניעות. ואם קשה לך, התחילי מיום אחד בשבוע.

תגיות:צניעותהמדריך למתחזק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה