חדשות בארץ

לא עובדים? עלייה משמעותית במספר העובדים במגזר החרדי. הנה הסיבות

בזמן שההסתה נגד החרדים נמשכת, המשפט "חרדים לא עובדים" כבר אינו נכון בישראל. הלמ"ס פרסם: כ-55%, כלומר יותר ממחצית, בשוק העבודה. כל הסיבות בפנים

  • כ"ה אלול התשפ"ג
(צילום אילוסטרציה: נתי שוחט / פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: נתי שוחט / פלאש 90)
אא

שיעור התעסוקה הנמוך של גברים חרדים היה אחד האתגרים המרכזיים של שוק העבודה, אלא שבמהלך החודשים האחרונים, במיוחד מאז החלה חקיקת הרפורמה המשפטית – ההסתה גדלה והטענה לפיה רוב החרדים נהנים מקצבאות אך לא עובדים, כבר אינה נכונה. עובדה: נתוני הלמ"ס שמתפרסמים מציגים בבירור כי שיעור התעסוקה של הגברים החרדים עולה בחודשים האחרונים.

נכון, החל משנת 2015 נבלמה העלייה בשיעור התעסוקה של הגברים החרדים בגילאי העבודה העיקריים (25-64) והוא היה יציב יחסית (סביב ה-52%) בשנים לאחר מכן, אלא שבשנת 2023 (ינואר עד יולי) חלה עלייה משמעותית יחסית בשיעור התעסוקה שלהם לרמה של 55.1% - גבוה בכ-2.7 נקודות אחוז ביחס לשנת 2019. כלומר, אם עד היום טענו שרוב הגברים לא עובדים – המגמה התהפכה. רובם כן עובדים והמספר רק הולך ועולה.

לפי ההגדרה המקובלת שנקבעה על ידי המועצה הלאומית לכלכלה, שמתייחסת ללימודים של בני משק הבית בישיבה ולמגורים בישובים חרדיים, שיעור התעסוקה בינואר-יולי 2023 עמד על 52.9% והיה גבוה רק ב-0.7 נקודות ביחס לשנת 2019; כמו כן, בעוד שבשנים 2015-2021 הפערים בין שיעורי התעסוקה של גברים חרדים לפי שתי ההגדרות היו קטנים יחסית, החל משנת 2022 הם גדלו באופן משמעותי. נכון, השאלה מיהו חרדי התרחבה, ועדיין - גם ללא צורת החישוב הזאת, רוב החרדים בישראל עובדים.

החל משנת 2022 ובמיוחד בשנת 2023 חל גידול משמעותי רק בקרב אוכלוסיית הגברים החרדים לפי ההגדרה העצמית. כלומר, אוכלוסייה גדולה יותר של גברים החלה להגדיר את עצמה כחרדית אף שאינה מוגדרת כך לפי הגדרת המועצה. "אוכלוסייה זו מתאפיינת ברמות השכלה גבוהות יותר, בהיקפי משרה גבוהים יותר, בשכר גבוה יותר, ובשיעורי תעסוקה גבוהים יותר; ובכך קרובה יותר במאפייניה למאפייני היהודים שאינם חרדים מאשר לאוכלוסייה החרדית לפי הגדרת המועצה", קבע הלמ"ס. "משום כך, העלייה בתעסוקה של קבוצה זו עשויה לשקף במידה רבה את ההצטרפות לאוכלוסייה החרדית, אל מול שינויים בדפוסי התעסוקה של חרדים 'ותיקים'".

אגב, שיעור התעסוקה המשמעותי יותר חל דווקא בגילאים הבוגרים, קבוצת הגיל 55-64.

תגיות:עבודהחרדיםהמגזר החרדי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה