חדשות בעולם

הונגריה: שר בכיר שיבח משת"פ של הנאצים והשתתף בטקס לזכרו

שר הבינוי יאנוש לאזאר נאם באירוע לזכר בן בריתו של אדולף היטלר, מיקלוש הורטי, והגדיר אותו כ"ראש מדינה יוצא דופן אותו היסטוריה תעריך יום אחד". משרד החוץ הישראלי טרם הגיב

לזכר הנספים בשואה בהונגריה (צילום: Arie Leib Abrams/Flash90)לזכר הנספים בשואה בהונגריה (צילום: Arie Leib Abrams/Flash90)
אא

סערה סביב השתתפותו של שר הבינוי והתחבורה ההונגרי, יאנוש לאזאר, בטקס לזכרו של מנהיג הונגריה בתקופת מלחמת העולם השנייה, מיקלוש הורטי, הנחשב בן בריתו של הצורר הנאצי אדולף היטלר.

השר ההונגרי הגדיר בטקס את הורטי כ"ראש מדינה יוצא דופן, פטריוט הונגרי אמיתי וחייל הרואי, שההיסטוריה עדיין לא יכולה להעריך אבל בוודאי תעריך אותו יום אחד". כך דווח היום (רביעי) בחדשות כאן 11.

משרד החוץ הישראלי טרם התייחס לדברים. אולם שגריר ארה"ב בהונגריה, דיוויד פרסמן, אמר כי "מיקלוש הורטי היה שותף לטבח האוכלוסייה היהודית בהונגריה במהלך השואה. ארצות הברית מודאגת מהשתתפותו של בכיר בממשלת אורבן במאמצים לשקם ולקדם את מורשתו האכזרית".

מחלקת המדינה האמריקאית למלחמה באנטישמיות צייצה כי חשוב להיות ברורים עם העובדות ההיסטוריות. היא הזכירה את נייר העמדה שהוציא מוזיאון השואה בוואשינגטון לגבי הורטי ב 2017: "המוזיאון מגנה כל ניסיון לשקם את המוניטין של מנהיג הונגריה מימי המלחמה, שהיה אנטישמי קולני ושותף לרצח האוכלוסייה היהודית במדינה במהלך השואה. זיהוי הורטי, שכיהן כראש המדינה ההונגרי בין השנים 1920 עד 1944, כ'מדינאי יוצא דופן' הוא עיוות גס של עובדה היסטורית, היא מהווה עלבון לזכר קורבנות השואה וניצולי השואה ושוב מונעת את ההתמודדות הכנה עם ההיסטוריה שמגיעה לאזרחי הונגריה".

הורטי היה שליט הונגריה מאז 1920 ובתקופת המלחמה החל בחקיקה אנטי-יהודית נמרצת. הוא אל מנע בהמשך מעשי רצח וטבח של יהודים במדינה ואת גירושם למחנה השמדה אושוויץ.

הקהילה היהודית בהונגריה ושגרירות ישראל דיווחו בחודשים האחרונים על עליה במספר התקריות האנטישמיות במדינה.

תגיות:הונגריהאנטישמיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה