הלכה

האם מותר לעשות ריצת בוקר לפני התפילה? האם מותר ללכת לקברי צדיקים בשבת? והאם יוצאים ידי חובה בברכת "שהכל" על רעם?

מקבץ הלכות מעניינות ולא ידועות #44, מתוך סדרת הספרים "מעבר למפורסם"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מה דין כהן שנשא גרושה לעִנְייָן נשיאת כפיים?

כהן שנשא אישה שפסולה לכהן (כגון: גרושה), אינו רשאי לישא את כפיו עד שיגרשנה. ובנוסף יעשה נדר בפני רבים שהוא לא ייקח אשה מהנשים שהוא אסור בהן (הלכה ברורה חלק שישי עמוד תע"ט).

 

האם מותר לאדם לעשות "ריצת בוקר" הנעשית לשם בריאות או כושר, קודם תפילת שחרית, כיון שאם ירוץ לאחר התפילה יהיו כל הרחובות מלאים אנשים ונשים?

כאשר אדם עושה לצורך סיבה בריאותית – מותר, אך עם עושה כן לצורך כושר – אסור (שו"ת מעין אומר חלק י"ג עמוד קפ"ט).

 

האם ללומדים רפואה מותר לבצע ניתוחים במתים כדי להתלמד ולהקנות ידע?

אסור לבצע ניתוחים כאלו, ומכל מקום רופאים או סטודנטים דתיים שרוצים להיות נוכחים במקום כשאחרים בכל מקרה מבצעים זאת – יש להם על מה שיסמוכו ("חיים וחסד" הלכות שמחות של הרב הגאון רבי שמואל פנחסי שליט"א רב שכונת מחנה יהודה פרק א' הלכה כ"ג).

 

האם אדם יכול לחסוך את כספי המעשרות שלו, כדי שכאשר ילדיו יגדלו הוא יעזור להם בחתונתם באמצעות כפי מעשרות אלו?

אדם יכול כמה שנים קודם החתונה לחסוך את רוב כספי המעשר שלו ולייחדם בחשבון בנק עבור בנו, אך לא יעשה כן בכל סכום מעשר הכספים, אלא ברובו, ובפרט יש לקהל כן לספרדים שלשיטתם מעשר כספים הוא מנהג (הרב הגאון רבי יצחק יוסף בשם מרן הגר"ע זצ"ל, בהסכמתו לספר "ואין למו מכשול" איש וביתו חלק א' עמוד 5).

 

האם מותר לומר את שם הוי"ה על ידי אמירת כל אות בפני עצמה?

ההוגה את השם באותיותיו – אין לו חלק לעולם הבא (מסכת עבודה זרה דף י"ח עמוד א').

וכן האומר כל אות בפני עצמה הרי הוא בכלל האיסור, ולכן בנוסח ה"לשם יחוד" צריך לומר "לְיַחֲדָא שם יוד קי בואו קי" (ילקוט יוסף דיני השכמת הבוקר מהדורת תשס"ד עמוד ל"ב).

 

האם מותר להגיד את אותיות הוי"ה בהפסק של האות ו', כלומר יו"ד ו-ק"י ו-וא"ו ו-ק"י (במקום ק' לומר ה')?

אסור, שאין זה הפסק (שמעתי מהרב הגאון רבי אהרן בוטבול שליט"א).

 

אדם קנה מכונית מחברה מסוימת והבטיחו לו שיש בה מעלות טובות. לאחר כמה ימים של שימוש במכונית הבין הקונה שהחברה הוליכה אותו שולל, וכשפנה אליהם הם לא רצו לפצות אותו והתייחסו אליו בזלזול בטענה שיפנה אל בית משפט. מאחר ואין באפשרותו הכספית לשכור עורך דין כדי לתבעם בדין, האם מותר לו לעמוד מול משרד המכירות של החברה ולפרסם באזני הנכנסים שהחברה מרמה במכירותיה, כדי שעל ידי כן החברה תחליט לפצות אותו?

אם הוכח על ידי מומחים שטענתו צודקת, ועל ידי הפרסום מול משרדי החברה הוא לא יצטרך לשכור עורך דין ולהוציא הוצאות וללכת לדון בבית משפט – מותר לו לעמוד מול משרדי החברה ולפרסם באוזני העוברים והשבים את מעשה החברה, כדי לאלץ אותם להחזיר לו את המגיע לו (שו"ת 'ברוך אומר' כרך חושן משפט סימן ב').

 

האם מותר לבעל לשרוף בגד לא צנוע של אשתו, באופן שהיא לא תדע שהוא זה ששרף אותו וכך לא יבואו לידי קטטה, או שיש בזה איסור "בל תשחית"?

מותר לשרוף את הבגד שאינו צנוע, ואין בזה "בל תשחית", ובתנאי שיעשה בחכמה כך שלא יבואו למחלוקת (שו"ת תורה לשמה סימן ת').

 

האם מותר ללכת לקברי צדיקים בשבת?

היות והנשמות אינן נמצאות בבתי הקברות בשבת – אין מבקרים בהם בשבת, אך קברים שבהם מתפללים, כגון: קבר רשב"י, מערת המכפלה, קבר רחל אמנו, ואחרים - מותר להתפלל בהם בשבת (שו"ת הרב הראשי הרב מרדכי אליהו בין השנים תש"נ – תשנ"ג סימן ק"א עמודים 236 – 237).

 

ילד שמע קול רעם, ומההתרגשות הוא התבלבל ובמקום לברך (שולחן ערוך סימן רכ"ז סעיף א')"שכוחו וגבורתו מלאעולם", הוא בירך "שהכל", האם יצא ידי חובת הברכה (כיוון שברכת "שהכל" פוטרת הכל, כמו שכתוב בשולחן ערוך סימן ר"ו סעיף א')?

הוא לא יצא ידי חובת הברכה, כיון שברכת "שהכל" היא ברכת הנהנין, ו"שכוחו וגבורתו" זו ברכת השבח (תשובת הרב הגאון רבי יצחק זילברשטיין שהובאה בספר "אחת שאלתי 3" עמוד 88).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

אשה שקיבלה שבת לפני השקיעה, נזכרה שלא עשתה הפסק טהרה, ובעלה כבר הלך לבית הכנסת (כך שהוא לא יכול להפר לה את קבלת השבת) – האם היא יכולה לעשות הפסק, או שרק למחרת?

זו מחלוקת בין הפוסקים, ובדיעבד שכבר קיבלה שבת – תעשה הפסק (כך אמר לי הראשון לציון הרב הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א).

לרכישת ספרי "מעבר למפורסם בהלכה ובאגדה" מאת הרב יעקב מעברי בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:רעםמעבר למפורסם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה