חדשות בארץ

פרטים חדשים על מתווה הנשיא: "תעודת ביטוח" לאופוזיציה ו"הטבה" לקואליציה

אחרי המתווה של נשיא המדינה לפשרה בין הצדדים, הכוללת ריכוך החקיקה על צמצום עילת הסבירות, בן גביר וליברמן מתנגדים כאחד. גם סיעות אחרות הודיעו שלא יתמכו בהצעה, אך פרטים חדשים מההצעה עשויים להביא להתקרבות

  • י"ט אלול התשפ"ג
(צילום: מיכאל גלעדי / פלאש 90)(צילום: מיכאל גלעדי / פלאש 90)
אא

נשיא המדינה יצחק הרצוג הציע אתמול (שני) מתווה חדש שיפתור את המשבר בין הקואליציה לאופוזיציה בנוגע לרפורמה המשפטית. על פי הדיווח אמש, המתווה מוסכם ברובו על ראש הממשלה בנימין נתניהו, אולם מאוחר יותר בליכוד הכחישו שקיים שיחות בעניין.

לפי הדיווח בחדשות 12, נתניהו קיים מספר שיחות עם נשיא המדינה בעניין. לפי ההצעה הזאת, הקואליציה תרכך את החקיקה על צמצום עילת הסבירות, הרכב הוועדה למינוי שופטים לא ישתנה והרוב הנדרש לכל מינוי בוועדה יהיה: 7 מתוך 9, וכן המשך חקיקת הרפורמה יוקפא לשנה וחצי ויעוגן בחוק יסוד.

הבוקר נחשף בחדשות 12 כי מסמך שהעביר הליכוד לבית הנשיא מעיד על המגעים האינטנסיביים. על פי המסמך, בתקופת הביניים של 15 החודשים הבאים יחוקק תיקון לחוק יסוד החקיקה והשפיטה שלפיו תידרש תמיכת 80 ח"כים לשינויים בהם, זאת למעט מקרים שבהם פסק בג"ץ נגד חקיקה הנוגעת לראש הממשלה, הממשלה והכנסת - אז יהיה צורך רק ברוב של 61. הסעיף נועד להוות "תעודת ביטוח" לאופוזיציה מפני המשך הרפורמה, ולקואליציה - מפני פסילת חוקי הנבצרות או הסבירות.

בציונות הדתית הודיעו כי "אנחנו מחויבים לתיקונים במערכת המשפט כדי לשמור על ישראל יהודית ודמוקרטית. מאז ומתמיד חתרנו להסכמות והסכמנו לפשרות, אבל כניעה של הרוב למיעוט קיצוני שמוכן לשרוף את המועדון כי הוא הפסיד את הבחירות אינה עומדת על הפרק".

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן מיהר להודיע שיתנגד. "אני מוקיר ומעריך את נשיא המדינה על מאמציו למציאת פתרון שישמור על אחדות העם בישראל. עם זאת, נתניהו שוב מתעתע בכולם ומנסה להרוויח זמן ולגיטימציה. הקפאת החקיקה בשנה וחצי לא תחזיר את הביטחון של המשקיעים ולא תשיב את הכלכלה הישראלית למסלולה", אמר. ב"יש עתיד" לא פרסמו תגובה, אבל ח"כ רם בן ברק אמר לחדשות 12 כי "אין שום מקום לפשרה".

השר איתמר בן גביר פרסם תגובה תמציתית לפיה אפשר להבין כי הוא מתנגד למהלך ומגדיר אותו כ"כניעה". הוא כתב כי הוא וכל חברי עוצמה יהודית יתנגדו. מהמפלגה נמסר: "אנחנו מחויבים לתיקונים במערכת המשפט כדי לשמור על ישראל יהודית ודמוקרטית. מאז ומתמיד חתרנו להסכמות והסכמנו לפשרות, אבל כניעה של הרוב למיעוט קיצוני שמוכן לשרוף את המועדון כי הוא הפסיד את הבחירות אינה עומדת על הפרק". ב"כוח קפלן" תקפו את האופוזיציה וכתבו: "אין לכם מנדט לפשרה רעה על הדמוקרטיה".

תגיות:יצחק הרצוגקואליציהאופוזיציה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה