ראש השנה

המדריך השלם: איך בוחרים קבלה טובה לראש השנה? 5 עצות שיצילו לכם את השנה החדשה

איך בוחרים קבלה נכונה לקראת השנה החדשה? באיזה תחום כדאי להתחזק? ואיך נדע לבחור בהחלטה שלא נפסיק אותה במהלך השנה? המדריך השלם לבחירת קבלה באלול

אא

אחד הדברים החשובים ביותר שמומלץ לעשות באלול זה לקחת על עצמנו איזושהי קבלה, צעד אחד של התחזקות, ובכך להוכיח לה' את רצוננו להשתפר ולהיות טובים יותר. אותה קבלה שניקח על עצמנו לעמוד בה בקביעות ובהתמדה תעמוד לזכותנו ביום הדין, ראש השנה, ותשפיע על גורלנו בשנה החדשה. איך בוחרים קבלה טובה ונכונה לנו? קבלו 5 טיפים שיעזרו לכם לקבל את הקבלה הנכונה והמתאימה לכם.

1. באיזה תחום? מצאו זמן של שקט ועשו חשבון נפש עם עצמכם. חשבו: איזה תחום בעבודת השם שלכם הכי הרבה דורש שיפור? איזו עבירה או רפיון בתחום מסוים מציקים לכם וגורמים לכם לאחריהם ייסורי מצפון? איזו מצווה/עבירה שהינה בעלת משמעות ובעלת חשיבות גדולה דורשת אצלכם חיזוק? סקרו נושאים שונים בעבודת השם, ובחרו את הנושא שעליו תרצו לעבוד בשנה הקרובה, כגון: אמירת ברכות ותפילה; כוונת הלב בברכות ובתפילה; לימוד תורה; צניעות; שמירת שבת; כבוד ועונג שבת; טהרת המשפחה; לשון הרע; כיבוד הורים; שמירת העיניים; שלום בית; כשרות; מידה מסוימת שדורשת תיקון. להלן רשימה חלקית של מידות האדם – השליליות עליהן יש להתגבר, והחיוביות בהן יש להתחזק.

המידות הרעות: גאווה, עזות, דאגה, כעס, קנאה, עצלות, קמצנות, אנוכיות, אהבת הרכוש והממון, שקר, כבוד, זלזול באחר, כפיות טובה, דחיינות, תאוות הנאות גשמיות, צרות עין, קפדנות ונטירה, נרגנות והתלוננות, עקשנות.

המידות הטובות: ענווה, שמחה, זריזות, נדיבות, סבלנות, סדר, חריצות, חסד ועזרה לזולת, עין טובה, לדון לכף זכות, הכרת הטוב, וויתור והתחשבות באחר, זהירות בכבוד הזולת, אהבת הבריות, וותרנות והבלגה, מרוצה ושמח בחלקו; ועוד.

2. איך מוציאים לפועל? החלטתם לעבוד על תחום מסוים בעבודת השם? נהדר, אבל עכשיו הגיע הזמן להוריד את זה לפסים מעשיים. אם משאירים את ההחלטות כהגדרות אבסטרקטיות באוויר, מעורפלות וכלליות, ולא מגדירים פעולות קונקרטיות, כנראה ששום דבר לא הולך להשתנות, והכוונות הטובות שהיו יתאדו ולא יצאו לפועל.

ולכן, אם רוצים להתחזק בנושא מסוים, השלב הבא יהיה להגדיר צעד פרקטי ויישומי שיוביל אותנו להתחזקות באותו נושא.

נציין כמה דוגמאות כדי להמחיש את העיקרון של הגדרת פעולה מעשית ונקודתית:

לדוגמא, אם אתה רוצה להתחזק בלימוד הלכות – הגדר את כמות ההלכות שתלמד בכל יום, ובאיזה ספר זה יהיה.

אם את רוצה להתחזק בצניעות – הגדירי החלטה יישומית, כגון: ללבוש חולצות עם שרוולים, או לשים כיסוי ראש בשבת וכדומה.

אם רוצים להתחזק בכוונה בתפילה – הגדירו החלטות ספציפיות, כגון: ללמוד כל יום 3 עמודים בספר על משמעות החלקים השונים בתפילה (כמו "נפש שמשון – סידור התפילה" / הרב שמשון דוד פינקוס), לכוון בכוונת הלב 2 ברכות ראשונות בתור התחלה וכן הלאה.

אם רוצים להתחזק בחסד בבית – הגדירו פעולה, כגון: לעזור בשטיפת הרצפה יום בשבוע, לעשות פעילות חווייתית פעם בשבוע עם הילדים, להכין כוס קפה לבעל/לאישה כל בוקר ועוד.

אם רוצים להתחזק במידת השמחה – חשבו על החלטות שיסייעו לכם, כגון: ללמוד כל יום 10 דקות בספר מוסר שעוסק במידה זו, להחליף כל משפט שלילי שאמרתי על נושא מסוים במשפט חיובי על אותו נושא וכן הלאה.

אם רוצים להתחזק בשמירת שבת – החליטו על צעד מעשי בדרך לשם, כגון: להפסיק לנסוע בשבת, להפסיק להשתמש בטלפון בשבת וכדומה.

3. באיזו רמה? לעיתים, מתוך תחושת 'אורות' ורצון להיות 'צדיקים', בוחרים בקבלה שגדולה בכמה מידות ממה שבאמת מתאים למצבנו הנוכחי. אחד הדברים שעלולים לקרות כתוצאה מכך זה שעם הזמן הנפש נשחקת ומרגישה מעמסה, ואז מפסיקים עם אותה קבלה.

המפתח להתמדה בקבלה הוא לא לבחור במשהו גרנדיוזי ומעל הפופיק, אלא לדעת לבחור בקבלה שמתאימה לרמה שלנו. החלטה טובה היא כזו שמוציאה אותנו מעט מאזור הנוחות ודורשת מאיתנו מאמץ, אבל לא כזו שתשבור אותנו או שתגרום לנו לאורך הדרך להפסיק אותה. בחרו קבלה שלא תהיה לכם למעמסה כבדה מדי ושתצליחו לעמוד בה בקביעות.

4. מתי עושים? שלבו את ההחלטות שלכם בלו"ז. זמנים קבועים להחלטה החדשה שלכם תעזור לכם להוציא אותה לפועל. לדוגמא, אם החלטתם ללמוד כל יום 2 הלכות, קבעו שעה לכך; אם החלטתם לעזור בשטיפת הרצפה בבית, החליטו על שעה ויום קבועים.

5. מתי מתחילים? החלטתם על קבלה טובה? יופי, היום יהיה היום הראשון שבו מתחילים לעשות אותה. אל תחכו עם הקבלה הטובה למחר או ליום ראשון של שבוע הבא. ברגע שמחליטים דבר טוב, זה הדבר להתחיל אותו. אחרת, האורות שהתעוררו, המוטיבציה והרצון הטוב והמתלהב יתקררו ויכבו, וה"מחר" יישאר גם בעוד חודשיים "מחר".

כיצד ניתן להגיע מוכנים לראש השנה? מה כוחה של קבלה קטנה ויציבה? הרב חיים זאיד מגלה את סודו הכמוס של ראש השנה:

קראו גם:

הכרטיס שלכם לראש השנה: קבלו 111 רעיונות לקבלה קטנה

איך שומרים על הקבלות? 9 שלבים בדרך אל הניצחון

איך לקבל על עצמי קבלה טובה לקראת יום הכיפורים?

תגיות:ראש השנהשנה חדשה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה