חדשות בארץ

רוטמן לבג"ץ: לפסול את השופטת חיות מלדון בחוק צמצום עילת הסבירות

יו"ר ועדתה חוקה הגיש בקשה לפסילת נשיאת בית המשפט העליון. הממשלה ביקשה לדחות את הדיון, שאמור להתקיים ב-12 בספטמבר, לחודש הבא. בקשות דומות, שהוגשו בעבר, נדחו על ידי השופטים

שמחה רוטמן (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)שמחה רוטמן (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
אא

יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ שמחה רוטמן, הגיש היום (שני) לבג"ץ בקשה לפסול את נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, מהדיון בעתירות המבקשות לבטל את חוק צמצום עילת הסבירות. מועד הדיון נקבע ל-12 בספטמבר, בהרכב מלא של 15 שופטים. הממשלה ביקשה במקביל לדחות את הדיון לחודש אוקטובר.

רוטמן, עו"ד במקצועו, מייצג את עצמו בעתירות ובפתח בקשתו הוא כתב: "קיים הרבה מלמעלה מחשש למשוא פנים ולפגיעה במראית פני הצדק, באופן המונע מנשיאת בית המשפט העליון להשתתף בדיונים בדבר שאלת חוקיות התיקון לצמצום עילת הסבירות". לדבריו, נשיאת העליון הביעה את עמדתה המתנגדת בנושא צמצום עילת הסבירות, בכנס העמותה למשפט ציבורי שנערך בתחילת השנה בחיפה.

בנוסף, עורך הדין אילן בומבך, המייצג את הממשלה בעתירות, ביקש היום מבית המשפט לדחות את הדיון שקבוע לשבוע הבא. הסיבה: הוא לא יוכל, מפאת חוסר הזמן שניתן לו להגיב לעתירה (עוד יומיים), להתייחס לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, עוד" גלי בהרב מיארה.

זו הגישה אתמול את עמדתה לשופטי בג"ץ וקראה להם לפסול את החוק לצמצום עילת הסבירות, על אף שמדובר בחוק יסוד.

"מיארה נוקטת בעמדה הקיצונית ביותר שבנמצא", האשים עו"ד בומבך, "כאשר היא תומכת בסעד הקיצוני ביותר הקיים במשפט הישראלי - הכרזה על בטלות של חוק יסוד". לדבריו, "אין שום דחף בדיון בעתירות האלה, ושום אסון לא היה קורה אם הדיון בהן היה מתקיים בעוד שלושה, או ארבעה, או חמישה חודשים, כפי שנעשה בעתירות דומות. אם בקשה זו לא תיענה חלילה, הרי שהדבר יסב למשיבי הממשלה נזק דיוני אמיתי וממשי, שכל כולו סיכול משפט צדק במובנו הבסיסי. משיבי הממשלה, כשגבם אל הקיר, ייאלצו להגיש תשובה חלקית בלבד לטיעוני העותרים ולטיעוני היועצת המשפטית לממשלה" – סיכם בומבך.

היועצת המשפטית לממשלה, התומכת בביטול החוק, הוסיפה בפנייתה לשופטים כי "החוק פוגע בעקרון הפרדת הרשויות, וגם שולל את סמכות בג"ץ לסייע לציבור בהתאם לשיקול דעת שיפוט עצמאי. התיקון נועל את שערי בתי המשפט בפני כל אדם או קבוצה שנפגעו מכך שהממשלה, או מי משריה פעלו מולם בחוסר סבירות קיצוני, בכל הקשר שהוא. בכך נלקח מהציבור אמצעי חשוב ביותר להתגונן מפני הפעלת כוח שלטוני בשרירות ושלא לטובת הציבור".

רוטמן תקף את מיארה בעקבות הודעתה לבג"ץ ואמר: "לצערי אין בתשובתה הפנייה לאף חוק או חוק יסוד אחד שמאפשר לבג"ץ לבטל את התיקון לחוק היסוד. יש בתשובתה אך ורק פלטפורמה להבעת עמדתה האישית. ממשלת ישראל זקוקה ליועצת משפטית".

נציין כי השופטים דחו בשבועיים האחרונים בקשות דומות שהוגשו, הן לפסילת הנשיאה חיות והן לדחיית הדיון.

תגיות:שמחה רוטמןבג"ץצמצום עילת הסבירות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה