הלימוד היומי

הלימוד היומי: מה התנאי לבישול ביום טוב, ומה לגבי ראש השנה שחל בשבת? (יום שישי, כ"ב באלול)

גם אם אתם עסוקים ואין לכם זמן, הקדישו כמה דקות ביום ללימוד היומי. שתפו משפחה וחברים

  • כ"ב אלול התשפ"ג
אא

הציטוט היומי

"אמר רב יהודה, אמר רב: אלמלי שמרו ישראל שבת ראשונה, לא שלטה בהם אומה ולשון...

אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחאי: אלמלי משמרים ישראל שתי שבתות כהלכתן, מיד נגאלים..."

 

2 הלכות ביום מתוך 'בהלכה ובאגדה', עפ"י פסקי מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל

מה התנאי לבישול ביום טוב, ומה לגבי ראש השנה שחל בשבת?

כל ההיתר לבשל ביום טוב, הוא דווקא לצורך היום, אבל אסור לבשל מיום טוב ראשון ליום טוב שני, שאין יום טוב מכין ליום טוב אחר. וכל שכן השנה שחל ראש השנה בשבת, שבוודאי אסור לבשל. על כן, הנכון להכין את התבשילים של ליל יום טוב שני קודם ראש השנה ויניחם במקרר, ובליל יום טוב שני, רק יחמם אותם על האש.

את ההדלקה מאש לאש, ניתן לעשות רק לאחר צאת השבת, ולא לפני כן כלל. וקודם ההכנות יאמר: "ברוך המבדיל בין קודש לקודש".

הרגיל להוציא את השבת כזמן רבנו תם, ישים לב שלא להדליק מאש לאש קודם זמן זה, ורק בשאר ההכנות שאינן איסור מלאכה מן התורה בשבת, כשטיפת כלים וסידור שולחן, רשאי לעשות קודם צאת השבת לרבנו תם.

עצה טובה וקלה

אפשר להוציא בשבת את התבשילים הקפואים המיועדים לליל שני, וליתנם על הפלאטה כשהיא כבויה ותדלק מאליה לאחר זמן על ידי 'שעון שבת' שכוון מערב שבת [ולמשל יניח את התבשילים בשעה 5 אחר הצהריים, והפלאטה תדלק בשעה 6], וככה יתחממו התבשילים היטב עד הלילה. ואף מותר להניח מרק קר מבושל על הפלאטה שיתחמם, שכיון שעתה הפלאטה היא כבויה ורק תדלק לאחר זמן, הרי זה 'גרמא' שמותר בשבת.

 

פרשת ניצבים – דבר תורה קצר לשולחן השבת

"כי המצווה הזאת, אשר אנכי מצווך היום, לא נפלאת היא ממך ולא רחוקה היא" (ל, יא)

מהי “המצווה הזאת”? לפי אחד הפירושים זוהי מצוות התשובה. אם כן, כיצד המשך הפסוק שייך למצוות התשובה?

 “לא נפלאת היא ממך ולא רחוקה היא… בפיך ובלבבך לעשותו וגו'”?

הכלי יקר מסביר כי כתוב במס’ יומא (דף פו ע”ב) שהאדם נחשב בעל תשובה כאשר נקלע לאותם תנאים של ניסיון בו נכשל, וכעת מתגבר ואינו חוטא.

בעקבות כך עלול האדם לחשוב כי אינו יכול לחזור בתשובה, כיוון שמי יוכל להבטיח לו שיזדמנו לידיו אותם תנאים בדיוק? לכן בא הכתוב ומדגיש כי: “בפיך ובלבבך לעשותו“ - כשהאדם מתוודה בפיו ומתחרט בלב, זהו עיקר התשובה, ואילו מה שנאמר בחז”ל שבעל התשובה הוא מי שנקלע לאותו מצב שבו נכשל וכעת אינו חוטא – זוהי מעלה בחזרה בתשובה אך אינו תנאי אליה, שכן כתוב: “בפיך ובלבבך”.

 

חיזוק לנשמה

כשהבחור שאל: "אני יכול לנסוע בשבת עם ציצית באוטו?" לא תאמינו מה קרה

תגיות:הלכותהלימוד היומי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה