חדשות בארץ

הישיבה שאישרה את הסכם אוסלו: הצבא הזהיר, רבין התעלם

פרוטוקול ישיבת הממשלה מלפני כ-30 הותר היום לפרסום. השר אריה דרעי נמנע בהצבעה והביע חשש מפגיעה במתיישבים. שמעון פרס: "אני חייב לומר שיש אפשרות שכל העסק של אש"ף יתפרק ותהיה כאן מין איראן חמאסית"

יצחק רבין (צילום: Moshe Shai/FLASH90)יצחק רבין (צילום: Moshe Shai/FLASH90)
אא

ארכיון המדינה התיר היום (שלישי) לפרסום את פרוטוקול ישיבת הממשלה ההיסטורית מלפני כ-30 שנה, שאישרה את הסכמי אוסלו. באותה ישיבה בה השתתפו 18 חברי ממשלה, 16 הצביעו בעד אישור הסכמי אוסלו ושניים נמנעו: אריה דרעי (ש"ס) ושמעון שטרית (העבודה).

בנוסף לדרעי ושטרית נכחו בישיבה השרים שולמית אלוני, בנימין בן אליעזר, עוזי ברעם, מיכה חריש, דוד ליבאי, אורה נמיר, שמעון פרס, יאיר צבן, יעקב צור, ישראל קיסר, אמנון רובינשטיין, חיים רמון, בייגה שוחט, משה שחל ויוסי שריד. נכח בה גם הרמטכ"ל דאז, אהוד ברק.

ראש הממשלה דאז, יצחק רבין, הציג בתחילת הישיבה את ההסכם המתגבש ואמר: "זה הסכם לא פשוט. כל הסכם אוטונומיה היה מורכב בתוקף הנסיבות, לא במלל שלו, אלא איך מתרגמים אותו בשטח, במציאות סבוכה... יש גם ניסוחים לא סימפטיים. אבל מוכרחים לראות את כל המרכיבים השונים בראייה הרבה יותר כוללת".

בצה"ל הביעו חשש שאש"ף לא יצליח להתמודד עם התחזקות צפויה של ארגון החמאס וגם רבין חשש. שר החוץ שמעון פרס העיר בישיבה כי "יש התחייבות מפורשת שעם החתימה על הצהרת העקרונות תהיה הודעה של עראפת על הפסקת הטרור", וציין כי בירדן המלך התגבר על חמאס.

פרס תמך בהימנעות מפינוי יישובים ביו"ש. לדבריו, הפלסטינים הסכימו שיישובים יישארו, גם ברצועת עזה. כמו כן הזהיר: "אני חייב לומר שיש אפשרות שכל העסק של אש"ף יתפרק ותהיה כאן מין איראן חמאסית. גם אנחנו צריכים להיזהר. אין שום ודאות שהם יחזיקו מעמד, עם כל המרידות, עם כל הקבצנות, עם כל הלחצים וכל הדברים שישנם".

הרמטכ"ל אהוד ברק ציין בדיון כי "אני מבחין בבעיות קשות ביותר בישום רכיב הביטחון, הן בשלב של עזה ויריחו והן בשלב הרחוק יותר. יש הנחה לגבי רצונה הטוב והיעילות של המשטרה פלסטינית... לגבי השב"כ שיקימו הפלסטינים, אני צופה שיתוף פעולה מוגבל מאוד". ברק הוסיף כי הוא גם צופה אלמנטים קיצוניים אצל הפלסטינים שינסו לטרפד את ההסכם.

רבין הבהיר בדברי הסיום כי דיבר עם הרמטכ"ל ברק על כל בעיות הביטחון. לדבריו, "ברור שבעיות הביטחון בנסיבות האלה הן בעיות קשות ונצטרך לתת להן תשובה. יש כאן צורך לחלק שותפות עם הפלסטינים, כשאינך יודע בוודאות איך הם ינהגו בהסדר. הבעיות תהיינה קשות ואני מוכרח לומר, בכל אוטונומיה הן תהיינה יותר קשות מהיום. כי היום אתה בשליטה טוטאלית ואילו באוטונומיה, אתה בשותפות והמבחן יהיה על שותפות".

רבין לא היה נחרץ, אבל ביקש לאשר. השר דרעי חשש ונמנע תוך שהוא מציין כי 100 אלף יהודים ביו"ש נמצאים בפיקוח נפש. לדברי דרעי: "בשבילם יהודה, שומרון ועזה זו ארץ ישראל. זה לא משנה להם אם זה שטח כבוש או לא. בשבילם, הארץ הזאת מובטחת להם מזה הרבה שנים, וההסכם הזה... במקרה הטוב הם מרגישים... שחלקי ארץ אלה לא שייכים לנו באמת. מבחינתנו, כדי שנוכל לצאת ולהסביר למה יש פה פיקוח נפש, צריך להסביר איזו מידת פיקוח נפש מנענו כאן. אני אומר שאפשר להסביר. אפשר להסביר את האיום ומצב הלוחמה עם מדינות ערב... אני בטוח שאם ההסכם הזה ייחתם, יהיו לכך השלכות על מדינות ערב האחרות".

על פי פרוטוקול הדיון, רבין והשרים לא השלו את עצמם שהטרור הפלסטיני ייפסק, אך הזכירו שהפלסטינים התחייבו לחתום על הצהרה שיפסיקו עם הטרור. פרס גם הבהיר כי הפלסטינים קיבלו את העיקרון שהם צריכים להודיע על גמר הטרור בעת החתימה, וכשדרעי שאל: "ואם הם לא מצהירים?", השיב פרס: "אז לא נחתום". רבין גם אמר כי "אם ייווצר מצב שהמשטרה הפלסטינית לא תפעל נגד הגורמים המחבלים, אני אראה בזה הפרת הסכם".

תגיות:הסכם אוסלוישיבת ממשלהיצחק רבין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה