חדשות ומשמעותן

חדשות ומשמעותן: עלייתו ונפילתו של מפקד כוח וגנר – למי היה אינטרס לחסלו?

מנהיג קבוצת שכירי החרב הרוסית, יבגני פריגוז'ין, נהרג בהתרסקות מסתורית של מטוסו יחד עם בכירי הכוח שעליו פיקד. התהיות אחרי מותו עולות על התשובות

  • י"א אלול התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

יבגני פריגוז'ין, מנהיג קבוצת שכירי החרב הרוסית כוח וגנר, הפתיע לפני כחודשיים את העולם כאשר קידם את כוחותיו לעבר מוסקבה, תוך שהוא מציב איום ישיר על המשטר הרוסי. בשבוע שעבר הוא סיים את חייו באופן טרגי.

לאחר מותו, הדמות הבכירה ביותר שניחמה בפומבי את בני משפחת פריגוז'ין היה לא אחר מאשר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שמזוהה בעיני רבים כמי שאחראי להתרסקות המטוס וממילא לחיסולו של פריגוז'ין.

 

מי היה יבגני פריגוז'ין?

יבגני פריגוז'ין היה בן למשפחה ממוצא יהודי. בצעירותו עבד בעסקי סקי שניהל אביו החורג. באותה תקופה הוא נשפט ונידון ל-12 שנות מאסר בפועל בגין הונאה ושוד. לאחר שחרורו הפך לאיש עסקים עשיר מאוד, ולספק הרשמי של מזון למערכות החינוך והצבא של רוסיה. הוא כונה "השף של פוטין", על שם שירותי ההסעדה שהעניק לאירועים של הקרמלין במשך שנים ארוכות.

 

מה היה סוד כוחו?

פריגוז'ין היה האיש של פוטין למשימות מיוחדות, בעקבות הקשר האמיץ שלו עם הנשיא הרוסי. ההיכרות בין השניים החלה לפני מעט יותר משני עשורים, אז פוטין הרבה להתארח במסעדותיו של פריגוז'ין ואף הפך אותו לטבחו האישי. בהמשך קשר עמו קשרים קרובים, ואף הוביל לכך שיקבל את כל החוזים שבהם זכה. פריגוז'ין הפך לדמות חשובה מאוד בהיררכיה הרוסית ולאחד מהאנשים החזקים ברוסיה, לאחר שהקים קבוצת האקרים שהייתה מעורבת לכאורה בניסיון להטות את הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016, וכן את כוח וגנר שהפך בשנים האחרונות למקור כוחו העיקרי.

 

מהו כוח וגנר?

כוח וגנר הוא כוח צבאי מיומן, שמגויס תמורת תשלום מצד מדינות וגופים שונים ברחבי העולם לטובת ניהול או סיוע במבצעים צבאיים. הכוח פעל בעיקר בקרבות באזורי סכסוך, כמו סוריה ואפריקה, כאשר לכל אורך הדרך הוא משרת את האינטרסים של רוסיה ופוטין. הכוח סייע מאוד לנשיא הרוסי בכך שאנשיו אפשרו לקרמלין ולממשלת רוסיה לפעול צבאית ויחד עם זאת להכחיש את פעילותה של רוסיה באזורים שונים שלא היו נוחים לפוטין מבחינה תדמיתית או בינלאומית. בנוסף, בפעילותו במקום הצבא הרוסי, סייע הכוח לפוטין לטשטש בפני העם הרוסי את מספר הנפגעים האמיתיים והעלויות הכספיות של התערבויות זרות מצד רוסיה ברחבי העולם.

למעשה, עד שלב מסוים כוח וגנר היה חשאי. הפעילות שלו זוהתה לראשונה בעת הפלישה הרוסית לחצי האי קרים והמלחמה שפרצה בין ממשלת אוקראינה לבדלנים במזרח המדינה המזוהים עם רוסיה. הללו ביקשו לפני כתשע שנים להתנתק מאוקראינה ולהקים מחוזות בדלניים שיהיו נאמנים לרוסיה. כוח וגנר התייצב לצד הבדלנים במטרה לתמוך במאבקם המלחמתי מול אוקראינה, שסירבה לוותר על שטחיה הריבוניים. וכך, מול הכוחות האוקראיניים ניצבו אותם לוחמים רוסיים, שהיו לרוב יוצאי הכוחות המיוחדים של צבא רוסיה.

במקביל למאבק במזרח אוקראינה, בו תרמו הכוחות הללו לאינטרס בולט של רוסיה, הופיעו שכירי החרב גם במלחמת האזרחים השנייה בלוב, במהפכה הסודאנית ובשורה של אזורים שלרוסיה היה בהם אינטרס. על הדרך פריגוז'ין נהנה מתגמולים נאים בתמורה לפעילות כוחותיו.

 

מה היה תפקידם של אנשי הכוח במסגרת המלחמה שמנהלת רוסיה מול אוקראינה?

החל מפרוץ המלחמה נרשמה עלייה חדה בהשפעתם של פריגוז'ין וקבוצת וגנר. פריגוז'ין, בעודו מוביל את התקדמות הכוח שלו בערי אוקראינה, ובעיקר בעיר באחמוט, החל במבצע גיוס רחב היקף, כולל של אסירים שזכו לחנינה בתמורה להצטרפותם אל הכוח. בעקבות כך, גדל הכוח לכ-50,000 לוחמים. נפילתה של העיר באחמוט לידי הרוסים רשומה, בין היתר, על שמם של חיילי וגנר.

 

באיזה שלב התערערו היחסים בין פוטין לפריגוז'ין?

דווקא בשיא כוחו, פריגוז'ין החל לחוש ביטחון רב מדי. לקראת סיום הקרבות בבאחמוט הוא הכריז עצמאית על כך שהכוח בראשותו יצמצם את פעילותו בתום הקרבות בעיר. בתיעוד אחר שפרסם, הבהיר פריגוז'ין שקבוצת וגנר תהפוך בעתיד לצבא. הדברים הללו הדליקו נורות אזהרה בקרמלין. בנוסף, הביקורת שלו כלפי הפיקוד הצבאי הרוסי גרמה לזעם רב בקרב צמרת הצבא.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

בתגובה, הפיקוד הצבאי הרוסי בהובלת פוטין החל למנוע מכוח וגנר אספקה צבאית. פריגוז'ין מצדו זעם והאשים בפומבי את משרד ההגנה הרוסי, שלדבריו מנסה לרמות את הציבור ואת הנשיא. הוא אף דחה את ההצדקה הרשמית של רוסיה למלחמה, וטען כי אוקראינה לא תכננה לתקוף את האזורים הפרו-רוסיים במזרח אוקראינה קודם הפלישה הרוסית.

הצבא הרוסי לא ישב בשקט למול המתקפות של מנהיג כוח וגנר, ועל רקע המתיחות בין הצדדים תקפו כלי טיס של צבא רוסיה את אנשי וגנר והרגו כמה מהם. פריגוז'ין שיתף את העם הרוסי בירי הדו-צדדי וחבט בצבא רוסיה ובשר ההגנה סרגיי שויגו. משרד ההגנה הרוסי לעומת זאת הכחיש את ההאשמות, ושירות הביטחון של רוסיה החל בחקירה נגד פריגוז'ין בגין "מרד מזוין". פריגוז'ין הבין כי אין לו ברירה אלא לנקוט בצעדים משמעותיים מאלו שנקט בהם עד כה, ופתח במרד נגד מוסקבה.

 

כיצד התנהל המרד?

פריגוז'ין הוביל כוח בן כעשרים אלף לוחמים, שכלל גם טנקים, משוריינים ועליהם חמושים מכוח וגנר, בצעדת ענק לעבר מוסקבה. המרד נמשך כיממה, שבמהלכה הוא הוכיח את כל טענותיו לגבי הצבא הרוסי שלא הצליח לבלום את אנשי וגנר בדרכם למוסקבה, למרות הניסיונות לבלום את אנשיו של פריגוז'ין באמצעות תקיפות אוויריות וחפירות שהתבצעו בכבישים מהירים ברחבי המדינה. אנשי וגנר הגיבו בירי והפילו מטוסים של צבא רוסיה. במסגרת המרד התקדמו הכוחות לאורך עשרות קילומטרים – כמעט ללא התנגדות.

 

מדוע כשל המרד?

נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו, שנחשב למקורב לשני הצדדים, שוחח בטלפון בהכוונת פוטין עם פריגוז'ין וביקשו לסגת. מנהיג קבוצת וגנר נענה, והורה לאנשיו לסגת. הוא הדגיש: "בתוך 24 שעות הגענו למרחק של 200 ק"מ (124 מייל) ממוסקבה. בזמן הזה לא שפכנו טיפה אחת מדם הלוחמים שלנו".

 

מה היה סופו של פריגוז'ין?

כמו יריבים אחרים של פוטין, גם מנהיג קבוצת וגנר לא סיים את חייו באופן טבעי. ביום רביעי שעבר, בעוד פריגוז'ין עושה את דרכו בטיסה יחד עם קבוצת מפקדים בכירים בכוח וגנר, נשמע פיצוץ עז בשמיים וכדור אש גדול אפף את המטוס. לאף אחד מנוסעי הטיסה לא היה סיכוי. פריגוז'ין בן ה-62, קציניו הבכירים וגם דיילת וטיס אזרחיים נהרגו.

 

ביום שאחרי, מה היו התגובות למותו הטרגי של מנהיג וגנר?

האיש שאחראי בעיני רבים לחיסול, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, דווקא ניחם את משפחתו של פריגוז'ין ואמר שהוא היה "איש עסקים מוכשר, שאני מכיר מזה שנים רבות. כעת החוקרים יבדקו מה קרה אבל הבדיקה הזו תיקח זמן". פוטין ציין כי לפריגוז'ין היה "גורל קשה. הוא עשה כמה טעויות חמורות בחייו".

מנגד, באוקראינה הבהירו כי למרות החשבון הארוך שיש לאוקראינה מול פריגוז'ין, שהוביל את כוחותיו במסגרת המלחמה הרוסית נגדה, לקייב אין קשר למותו.

ואילו נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו, מי שהעניק את הערבות לפריגוז'ין וגרם לו לוותר על תוכניתו לצעוד לעבר מוסקבה, אמר ביום שאחרי: "הזהרתי את יבגני פריגוז'ין וסגנו דמיטרי אוטקין מפני איומים אפשריים על חייהם". עוד אמר כי הוא "לא יכול לדמיין" שפוטין הורה להרוג את פריגוז'ין.

 

מה צפוי כעת להיות עתידו של כוח וגנר?

זו שאלת השאלות. מומחים ברחבי העולם מעריכים כי פוטין מאמין כעת שלא ניתן עוד להחזיק כוח צבאי חזק תחת הנהגה פרטית, מחשש לניסיונות הפיכה נוספים, ולכן יפעל לפרק את הכוח.

תגיות:כוח וגנריבגני פריגוז'ין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה