חדשות בארץ

היסטוריה ברומא: שר החוץ נועד עם שרת החוץ של לוב

שר החוץ אלי כהן נפגש בשבוע שעבר עם שרת החוץ של לוב, נג'לא אלמנקוש. הפגישה התקיימה בתיווכו של שר החוץ האיטלקי אנטוניו טייאני. השרים דנו באפשרות לשיתוף פעולה בין המדינות ובסיוע ישראלי למטרות הומניטריות

אלי כהן (צילום: Yossi Aloni/Flash90)אלי כהן (צילום: Yossi Aloni/Flash90)
אא

הותר היום (ראשון) לפרסום כי שר החוץ, אלי כהן, נפגש בשבוע שעבר עם שרת החוץ של לוב, נג'לא אלמנקוש. הפגישה, הראשונה בהיסטוריה בין שרי החוץ של שתי המדינות, נערכה בחשאי ברומא בתיווכו של שר החוץ האיטלקי אנטוניו טייאני.

מנכ"ל משרד החוץ, רונן לוי, נכח גם הוא בפגישה והשרים דנו בקשרים ההיסטוריים בין שני העמים, במורשת של יהודי לוב, באפשרות לשיתוף פעולה בין המדינות ובסיוע ישראלי למטרות הומניטריות.

לדברי שר החוץ, "הפגישה ההיסטורית היא צעד ראשון בקשר בין ישראל ללוב. גודלה ומיקומה של לוב מעניקים לקשרים איתה חשיבות עצומה ופוטנציאל עצום עבור מדינת ישראל. דיברתי עם השרה על הפוטנציאל הרב לשתי המדינות, וכן - הכולל שיפוץ בתי כנסת ובתי קברות יהודים במדינה".

לוב וישראל אינן מקיימות יחסים דיפלומטים אולם בעשור האחרון קיימו ישראל ולוב מגעים חשאיים באמצעות משרד החוץ. בינואר 2022 כלי תקשורת בלוב ובערב הסעודית דיווחו כי ראש הממשלה הזמנית בלוב, עבד אל-חמיד דבייבה, נפגש עם בכירים ישראלים, ביניהם גם ראש המוסד, דוד ברנע, במהלך ביקורו בירדן. על פי הדיווחים, השניים דנו בשיתוף פעולה ביטחוני בין ישראל ולוב, ובסוגיית נרמול היחסים. עם זאת, לשכתו של דבייבה הכחישה את דבר הפגישה.

השרה אלמנקוש, בת 50, מכהנת כשרת החוץ מחודש מרץ 2021 בממשלת מערב לוב בטריפולי, תחת ראש הממשלה אלחמיד דביבה. אלמנקוש נולדה בבריטניה וחזרה עם משפחתה ללוב כשהייתה בת שש. היא למדה באוניברסיטת EMU בווירג'יניה, והתמחתה ביישוב סכסוכים.

כהן סיכם את פגישתם, והודה לשר החוץ האיטלקי "על אירוח הפגישה ההיסטורית ברומא". בנוסף, אמר כי "אנחנו פועלים מול שורה של מדינות במזרח התיכון, באפריקה ובאסיה במטרה להרחיב את מעגל השלום והנורמליזציה של ישראל".

תגיות:אלי כהןמשרד החוץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה