מצוות

גדולה הכנסת אורחים: מארחים בחג הקרוב? כך תעשו את זה נכון

מארחים בראש השנה או בסוכות? זכיתם. "גדולה הכנסת אורחים מקבלת פני השכינה". יחד עם זאת אי אפשר להתעלם מכך שמדובר בעבודה הכוללת הכנות מרובות. איך מארחים בשמחה, ומה הקשר בין מגבת מגולגלת על הכרית למצב הרוח של האורחים?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

גם לכם נדמה שהחופש הגדול עומד להימשך לנצח? כמה מרגיע לגלות שזה לא באמת כך. חופשת הקיץ לקראת סיום, ומעבר לפינה כבר נמצאים החגים. אם השנה אתם מתכננים לארח, זה בדיוק הרגע להתחיל להתכונן, לפחות בתכנון ובמחשבה. אין צורך להילחץ, רק לנשום עמוק, לקחת עט ודף ולהתחיל לרשום. אספנו לכם 5 כללי זהב לאירוח מושלם, כזה שיהיה נעים גם לכם וגם לאורחים המגיעים לביתכם.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

1. תכנון מראש

אם יש דבר אחד חשוב שאין לוותר עליו לפני האירוח, הרי זה תכנון מראש. שבו וכתבו: כמה אורחים אתם חושבים להזמין? האם מדובר בגיסים וגיסות, או שמא בילדים והנכדים? אם יש צורך בלינה – האם יש מספיק מיטות? היש צורך לארגן מזרונים? מה לגבי מצעים, האם יש מספיק, או שצריך לבקש מהאורחים להביא? מה לגבי שעוני שבת למזגנים? האם יש מספיק פלטות? כל שאלה שעולה על דעתכם ראויה להיכתב.

 

2. רשימות

רשימה טובה היא חברו הטוב ביותר של המארח. קראתם את כל השאלות בסעיף הראשון? הפכו אותן לסעיפים ברשימה. אל תהססו להוסיף עוד ועוד סעיפים – תכנון מוקדם הוא המפתח לאירוח מוצלח.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

3. הכל מראש

ככל שתצליחו להכין יותר דברים מראש – כך יהיה לכם קל יותר בזמן האירוח. את האוכל אפשר לבשל כמה ימים מראש ולהקפיא, סלטים חיים אפשר לחתוך מראש ולאחסן במקרר בקופסא אטומה ללא תיבול. אם יש לכם חדר אורחים – הכינו אותו יום קודם, ואם הילדים הם אלו שמפנים את המיטות שלהם לטובת האורחים, התחילו להכין את החדר מיד כשהם קמים. כל מה שאפשר לעשות לפני האירוח עצמו – עשו. יום הגעת האורחים מתאפיין בדרך כלל בהרבה פרטים אחרונים שיש לסדר, וכדאי מאוד להשאיר ליום הזה רק מה שבאמת אי אפשר לעשות קודם.

 

4. מבט של אורח

לפני שהאורחים מגיעים, העיפו "מבט של אורח" מסביבכם – האם הרצפה נקיה? האם יש מספיק נייר טואלט? אם מדובר באירוח של שבת – האם יש נייר חתוך מוכן? כשהמיטות מוכנות, הוסיפו מגבת פנים קטנה מגולגלת על הכרית של כל אורח. הדבר יתן להם הרגשה אישית וקצת "פינוק של בית מלון" מיד כשהם מגיעים.

אם האורחים מגיעים כשעתיים-שלוש לפני שבת, ודאו שיש לכם מה להגיש להם לאכול. אורחים יכולים להגיע רעבים וצמאים מאוד מהדרך, וכך כתוב בספר אהבת חסד: "ומיד כשיגיע האורח, יניחו לפניו אוכל ושתייה, כי אולי הוא רעב וצמא, ומתבייש לבקש. ויעשו הכל בזריזות, שעל ידי זה יבין האורח שהוא אהוב ורצוי (אהבת חסד ח"ג פ"ג).

 

5. סדר וארגון

אירוח אורחים עם ילדים לא ישאיר את הבית מסודר לאורך זמן, אך אין ספק שבית מאורגן ונעים יתן לאורחים הרגשה טובה עם כניסתם. את הניקיון היסודי כדאי להקדים ביום או יומיים, ולהשאיר ניקיון קליל של הרגע האחרון ליום האירוח. האורחים שלכם ישמחו לראות אתכם נינוחים ושמחים בשולחן החג, ולא מותשים וחסרי סבלנות, מה שמוביל אותנו בדיוק לשלב הבא.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

6. מאור פנים

על מצוות הכנסת אורחים ישנו שכר גדול: "הַכְנָסַת אוֹרְחִים מְזַכָּה אֶת הָאִשָּׁה לְבָנִים" (ספר המידות, רבי נחמן מברסלב), אך חשוב לדייק ולעשות את המצווה במאור פנים ובלב שמח. יותר מאוכל טעים ומיטה נוחה – האורחים שלכם ישמחו לקבל יחס נעים ומכבד. הביטוי "הרגישו כמו בבית" מבטא בדיוק את זה – תנו לאורחים שלכם הרגשה שהם רצויים ושאתם שמחים בחברתם – כך תזכו במצווה אמיתית שנעשתה מכל הלב.

 

7. ולסיום – אל תשכחו ללוות

מצוות הכנסת אורחים מגיעה לידי שלמות דווקא בליווי האורח החוצה מביתנו. וכך כתבו חז"ל: "כל המלווה את חבירו אפילו ארבע אמות בעיר, שוב אינו ניזוק" (סוטה מו, ב'). ליווי האורחים אל מחוץ לבית מראה להם שהם היו רצויים, שהיה לכם כיף בחברתם ושקשה לכם להיפרד מהם. כשהאורח רואה את בעל הבית מלווה אותו, הוא מרגיש שאכן המארח שמח לקראתו ואהב את שהותו. בנוסף, נחשב הליווי לסגולת שמירה בדרך: "בא וראה כמה גדולה כוחה של מצוות ליווי האורח, שאחד המלווה ואחד המתלווה אינם ניזוקים כל היום".

יש לכם עצות נוספות למארחים? כתבו אותן בתגובות.

תגיות:חגיםהכנסת אורחיםמצוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה