חדשות בארץ

השימוש בתוכנת האזנות הסתר: היועמ"שית מתנגדת לבחינת התיקים הקשורים לראש הממשלה

שר המשפטים הורה להקים ועדת בדיקה לעניין השימוש בכלי סייבר, לביצוע מעקב ואיסוף מידע על אדם. גלי בהרב מיארה מתנגדת לבדיקה שתכלול את תיקי ראש הממשלה. לוין: "ניגוד העניינים שבו מצוי הייעוץ המשפטי לממשלה בנושא זה זועק לשמיים"

יריב לוין (צילום: Oren Ben Hakoon/Flash90)יריב לוין (צילום: Oren Ben Hakoon/Flash90)
אא

עימות נוסף היום (רביעי) בין שר המשפטים יריב לוין, ליוע"משית עו"ד גלי בהרב מיארה. זאת לאחר שלוין הודיע על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית "לעניין השימוש בכלי סייבר של מעקב ואיסוף על ידי גופי אכיפה פלילית", בין היתר ייבדק השימוש בתוכנת "פגסוס".

מיארה שלחה מכתב לשר המשפטים וכתבה כי אין בסמכות הוועדה לאפשר בחינה של תיקים פליליים תלויים ועומדים, בהם תיקיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

לוין מבקש לבדוק, באמצעות הוועדה, את השימוש שעשו גורמי אכיפת החוק בכלי סייבר המאפשר מעקב ואיסוף מידע. לוין פנה לממשלה על מנת להעניק לוועדה סמכויות חקירה.

לדבריו, הוועדה תוסמך לבדוק את התנהלות גורמי המשטרה, הפרקליטות ומערכות הפיקוח עליהן, בכל הקשור לביצוע פעולות רכש, מעקב ואיסוף בכלים קיברנטיים אחר אזרחים ונושאי משרה.

כל זאת, ציין השר, בשל הצורך לבצע אסדרה מקיפה ולספק תשתית נורמטיבית לשימוש בכלים טכנולוגיים מתקדמים, על מנת לחזק את אמון הציבור שנפגע בעקבות פרשת פגסוס, ונוכח הצורך להגן על הזכות לפרטיות מצד אחד, ולתת בידי גורמי האכיפה כלים אפקטיביים למאבק בפשיעה ובשחיתות.

הוועדה תמסור מסקנותיה בתוך שישה חודשים מיום התכנסותה וחבריה יהיו משה דרורי, סגן נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים בדימוס, עו״ד ענבל רובינשטיין, הסניגורית הציבורית הארצית לשעבר ושלום בן חנן, ראש אגף בדימוס בשירות הביטחון הכללי.

"אזרחי ישראל זכאים לפרטיות ולכך שכל הליך חקירה ייעשה בהתאם לדין ותוך הקפדה על זכויות נחקרים, עדים וכל מי שהדבר נוגע אליו כאחד" אמר השר לוין והוסיף "השימוש בכלים אלה חייב להיות מבוקר ומוסדר, תוך בקרה עמוקה ומיצוי הדין ממי שעושה שימוש אסור או שימוש לרעה בכלים אלה".

מיארה שלחה אמש מכתב לשר המשפטים וציינה כי "אין סמכות לאפשר בחינה של תיקים פליליים תלויים ועומדים. הענקת סמכות לוועדה לקיים בדיקה ביחס להליכים אלו, חותרת תחת עקרונות יסוד של עצמאות מערכת אכיפת החוק".

בהקשר לתיקי ראש הממשלה, כתבה היועמ"שית כי הדבר מעלה חשש "לשיבוש מהלכי משפט בתיקים אלה, ופוגעת בעצמאות עבודתם של גופי אכיפת החוק. על פי הדין הקיים במדינת ישראל, ניהולו של הליך פלילי מופקד בידי בית המשפט, וקיימת הפרדה מוסדית ברורה בין אחריותו המיניסטריאלית של שר המשפטים לבין גופי החקירה והתביעה".

מיארה הדגישה במכתב כי אם תתקבל הצעתו של לוין, שלפיה הוועדה תעסוק בחקירות מתנהלות, עולה החשש לניגוד עניינים של נתניהו: "בשל השפעתה האפשרית של עבודת הוועדה על התיק הפלילי שמתנהל נגד ראש הממשלה".

שר המשפטים יריב לוין כתב בתגובה למיארה כי "עצם התערבותה של היועמ"שית בנושא שאמור, בין היתר, לבדוק את אופן התנהלות הגוף שהיא עומדת בראשו מעלה פליאה רבה, וכי ניגוד העניינים שבו מצוי הייעוץ המשפטי לממשלה בנושא זה זועק לשמיים. אפעל ללא דיחוי לאישור הקמת וועדת הבדיקה".

נציין כי בעבר התגלו עדויות לפיהן השימוש בתוכנת פגסוס, במספר מיקרים, כולל במעקב שנעשה למכשירים סלולרים השיייכם לדמויות המעורבות לכאורה בתיקי ראש הממשלה, נעשה ללא אישור משפטי. 

תגיות:יריב לויןגלי בהרב מיארה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה