חדשות בארץ

עשרות אנשי אקדמיה לנשיאת בימ"ש העליון: פסלי את עצמך מלעסוק בעילת הסבירות

בין החותמים על הדרישה נמצא גם חתן פרס נובל לכלכלה, הפרופסור ישראל אומן. באת כוחם של המבקשים, עורכת הדין זהבה גור: "ההחלטה של הנשיאה חיות לשבת בדין מנוגדת לחוק בתי המשפט וכללי האתיקה לשופטים"

אסתר חיות (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)אסתר חיות (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
אא

עשרות אנשי אקדמיה מרחבי הארץ פנו היום (שני) להנהלת בתי המשפט ודרשו כי נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, תפסול עצמה מלדון בעתירות העוסקות בצמצום עילת הסבירות. בין החותמים על הדרישה נמצא גם חתן פרס נובל לכלכלה, הפרופסור ישראל אומן. כך דווח בחדשות ערוץ 14.

הדרישה מתבססת על הטענה שחיות היא שקבעה את ההלכה, לפיה ייפסל שופט המתבטא בתיק בו הוא עתיד לדון.

באת כוחם של המבקשים, עורכת הדין זהבה גור, טוענת שההחלטה של הנשיאה חיות לשבת בדין מנוגדת לחוק בתי המשפט וכללי האתיקה לשופטים: "העניין האישי בהליך, דעה קדומה וטעמים של מראית פני צדק מחייב את פסילתה. פסילה עצמית של השופטת חיות הייתה עשויה להוות זרקור, דוגמא ומופת לשופט הרואה לדורות את ניקיון מערכת המשפט, בזמן שאמון הציבור במערכת נמצא בשפל חסר תקדים".

נזכיר כי בשבוע שעבר שופטי בית המשפט העליון דחו עתירה של ארגון לביא, שביקשה לפסול את חיות מאותם נימוקים. בהחלטה כתבו השופטים כי הסיבה לדחיית העתירה היא שארגון לביא הוא לא צד בדיון.

בעתירה טען ארגון לביא כי "בחודש ינואר האחרון, בכנס העמותה למשפט ציבורי, נשאה חיות נאום הכולל ביקורת נוקבת על ביטול עילת הסבירות וכינתה אותה "מתקפה שלוחת רסן על מערכת המשפט, תכנית ריסוק מערכת המשפט". בעתירה נטען בין היתר: "מתוך חשש למשוא פנים ופגיעה במערכת הצדק, על הנשיאה לפסול את עצמה מהשתתפות בכל דיון הקשור לנושא, על מנת לא לפגוע בלגיטימיות של כל החלטה שיפוטית שתתקבל".

הדיון בעתירות הדורשות לבטל את חוק צמצום עילת הסבירות נקבע ל-12 בספטמבר. בפעם הראשונה מאז קום המדינה, כל 15 שופטי בית המשפט העליון יישבו בהרכב אחד כדי לדון בעתירה. הממשלה הגישה בשבוע שעבר בקשה לדחות את הדיון, בטענה כי אין מספיק זמן להתכונן. בית המשפט טרם השיב לפנייה זו.

 

 

 

תגיות:בג"ץצמצום עילת הסבירות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה