חדשות בעולם

לאן נעלמו היפנים? מדינת השמש העולה נמצאת בירידה

לא מתחתנים, לא מביאים ילדים ומתרכזים אך ורק בפיתוח הקריירות שלהם. היפנים שוכחים לדאוג לדור הבא של ארצם והמומחים מזהירים – יפן בסכנה. מה המשמעות של ירידה באוכלוסייה עבור מדינה גדולה כל כך, והאם יפן אכן תיעלם מהמפה תוך שנים ספורות?

אא

אחד המשפטים שמזוהים ביותר עם התרבות הישראלית הוא: "ילדים זה שמחה". ואכן, ברוך השם, שיעור הילודה בישראל הוא מהגבוהים בעולם. לפי מומחים שונים – שיעור ילודה נמוך מהווה סכנה קיומית למדינות רבות. האוכלוסייה המבוגרת דורשת יותר שירותי בריאות ורווחה, ומטבע הדברים, תורמת פחות לכלכלה. זאת הסיבה שחוקרים מרחבי העולם מתריעים על כך שיפן עשויה להיעלם מהמפה המדינית בתוך כמה עשרות שנים אם לא יתחולל בה שינוי של ממש.

 

אבל איך זה קרה?

לאחר מלחמת העולם השנייה, בין 1947-1949 שיעור הילודה ביפן עלה משמעותית. היפנים רצו להקים משפחות לאחר המלחמה, ולחזור לחיים נורמליים. במקביל, חלה עלייה בתנאי המחייה, והממשלה היפנית עודדה ילודה על ידי מתן הטבות למשפחות מרובות ילדים. דבר זה גרם לאוכלוסייה היפנית לגדול במהירות. המדינה תמכה בכך על ידי תשתיות מותאמות, והכלכלה היפנית צמחה, שכן הילדים והתינוקות גדלו והפכו לעובדים.

כיום, אוכלוסיית יפן צעירה יחסית, ובעלת כוח עבודה גדול. יחד עם זאת, שיעור הילודה ביפן נמצא בירידה משמעותית, וראשי המדינה אובדי עצות. עליית מחירי הדיור, עליית עלויות המחיה ובחירה של היפנים פשוט לא להביא ילדים – הביאו את יפן לאחוז בתואר המפוקפק והמסוכן של "שיעור הילודה הנמוך העולם". אמנם הממשלה היפנית נוקטת בצעדים מעודדי ילודה, אך אין להם כל ערובה להצלחת העניין.

נכון לימים אלו, שיעור האוכלוסייה המבוגרת ביפן הוא הגבוה ביותר בעולם: 28.4% מאוכלוסיית יפן הם בני 65 ומעלה. שיעור זה צפוי לגדול בעתיד, עד כדי 40% בשנת 2050.

האם יפן תצליח להתגבר על בעיית הילודה? האם הממשלה תצליח לגרום לזוגות הצעירים להביא ילדים לעולם? אין לדעת. כיהודים מאמינים אנחנו מסתפקים במסר הברור שעולה מהנתונים – הבאת ילדים לעולם זו הברכה הכי גדולה שיש. עובדה.

תגיות:יפןילודה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה