הלכה

האם מותר להדליק מנגל ביום טוב? האם מותר לקרוא ספר תורה עם שקפי עזר? והאם מותר לכתוב נוסח של מצבה לפני הפטירה?

מקבץ הלכות מעניינות ולא ידועות #41, מתוך סדרת הספרים "מעבר למפורסם"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

האם מותר להדליק ולכבות "מנגל" גחלים ביום טוב?

את המנגל מותר להדליק על ידי העברת אש מאש הדולקת לפני החג. בשעה שהבשר נמצא על האש והשלהבת עולה - מותר לזלף עליה מעט מים, מאחר וזה נעשה לצורך צליית הבשר.

לאחר שסיים להכין את הבשר – אסור לכבות את הגחלים, אך מותר לומר לגוי לכבותם, ועדיף על ידי רמז. ואם אפשר ירמוז לגוי לכבות את הגחלים בגמר הצלייה עוד לפני החג, כגון שיאמר לו שלאחר השימוש במנגל הוא מתבקש לנקות אותו (שו"ת "ברכת יהודה" של הרב הגאון רבי יהודה ברכה שליט"א ראש כולל "יחוה דעת" חלק שישי אורח חיים סימן י"ב).

 

דייגים שנכנסים מדי יום אל הים, מתי יברכו את ברכת הגומל?

דייגים הנכנסים לעומק הים כדי לדוג דגים – יברכו פעם בשבוע (ביום שבת) את ברכת הגומל (חזון עובדיה ט"ו בשבט וברכות עמוד שס"ד בהערות).

 

האם בימי ספירת העומר מותר לספרדי בארץ ישראל לְסַפֵּראשכנזי, בזמן שהאשכנזים נוהגים היתר בתספורת והספרדים נוהגים עדיין איסור?

מותר לספרדי לְסַפֵּר אשכנזי בימי ספירת העומר שהאשכנזים נוהגים בהם היתר (שו"ת מעין אומר חלק י"ג עמוד ט"ו).

 

חזן רוצה להדפיס על שקפי ניילון שקופים את טעמי המקרא של כל הפרשות, ובעת קריאת התורה להצמיד אותם לעמודי הקלף של ספר התורה ולקרוא בהם עם טעמי המקרא בלי שום טעות – האם מותר הדבר, או שהשקפים הם חציצה על הספר תורה?

אם אי אפשר בבית כנסת זה לקרוא בתורה כראוי אפילו על ידי אדם שיסמן לקורא את הטעמים, והשקף לא מכסה את האותיות – מותר, שאין זה חוצץ (שו"ת "דברות אליהו" של הרב הגאון רבי אליהו אברז'ל שליט"א ראב"ד בירושלים לשעבר חלק תשיעי סימן כ"א).

 

האם מותר לאדם שיש לו שיער ארוך יותר מן המותר בהלכה, להסתפר בימי ספירת העומר?

מותר לו, ובפרט שיש בשיער איסור של (חומש ויקרא פרק י"ח פסוק ג') "וּבְחֻקֹּתֵיהֶם לֹא תֵלֵכוּ" (ילקוט יוסף כרך "מועדים ספירת העומר ושבועות" עמוד תנ"ט).

 

אדם ראה בחלומו שעוקצות אותו דבורים. מהו פתרון החלום?

הדבורה היא בעלת גאווה וגם דברנית גדולה, ולכן יבדוק עצמו בנושא הגאווה והדיבור – שכנראה הוא מדבר שלא כהוגן, ויתקן את שני העניינים האלו (שו"ת תורה לשמה סימן תס"ג).

 

מה צריך לברך לפני שמתפללים תפילת הדרך?

לכתחילה יש להסמיך את תפילת הדרך לברכה הפותחת ומסתיימת במילה "ברוך", כגון ברכת "על המחיה" או "אשר יצר". ואם אין לו אפשרות כזו – יכול להסמיך את תפילת הדרך לברכה קצרה, כגון: "שהכל", ויטעם מעט לאחר הברכה, ומיד יתחיל את תפילת הדרך.

אולם כל זה לא מעכב, ולכן אם אינו יכול להסמיך את תפילת הדרך אפילו לברכה קצרה – יברכנה לבדה כרגיל בשם ומלכות ("הליכות מועד" דיני ומנהגי המועדים בין המצריםתשעה באב והלכות למטייל עמוד קפ"ב).

 

אדם שהסתפר צריך כידוע ליטול ידיו. אך מה הדין של הסָפַר? ומה הדין באדם שהתגלח?

המספר את שערות הראש של אדם צריך גם הוא ליטול ידיו אחר התספורת, אך הגוזז מעט משערות ילד בעת התִּגְלַחַת הראשונה ("חאלקה") אינו צריך ליטול ידיו, והמגלח זקנו במכונה החשמלית אין צריך ליטול ידיו (ילקוט יוסף דיני השכמת הבוקר מהדורת תשס"ד עמוד ת"ו).

 

האם מותר לאדם לרכוש מצבה ולכתוב עליה את הנוסח שיחפץ לקברו, בעודו בחיים?
מותר לאדם חי לקנות מצבה, ואפילו לחקוק עליה את נוסח המצבה, חוץ מתאריך הפטירה (שו"ת הרב הראשי הרב מרדכי אליהו בין השנים תש"נ – תשנ"ג סימן ק' עמודים 234 – 235).

 

האם מותר לגבר ללבוש כְּלֵי אשה בדרך ארעי ובצנעא, כגון נעלי של בית אשתו, בביתו, לזמן מועט, או להשתמש במעיל או מטריה מפני הקור או הגשמים? ומה הדין בבגד פנימי שלא נראה כלל מבחוץ?

אסור – אפילו מתחת לבגדים, ואפילו בצנעא. והוא הדין בקרם ידיים שיש לו ריח מיוחד של נשים – אסור לגבר לסוך בו ידיו. אולם אם הוצרך ללבוש את כְּלֵי האישה כדי למנוע מעצמו צער, כגון: מעיל מפני הגשם או נעלי בית מפני קור הרצפה או סינר מטבח של אשה כדי שלא יירטבו בגדיו – הדבר מותר (שו"ת "נזר כהן" של הרב זמיר כהן שליט"א, חלק ראשון יורה דעה סימן ז').

לרכישת ספרי "מעבר למפורסם בהלכה ובאגדה" מאת הרב יעקב מעברי בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:הלכהספר תורהמצבה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה