חדשות בארץ

"נראה לכם שהבנקים היו נותנים משכנתאות לחרדים אם לא היו מחזירים?"

אחרי שהטענות בנוגע לשיטה בה מתקבלות ההלוואות לחרדים הופרכו על ידי בנק מזרחי, העיתונאי חיים לוינסון תקף: "אותי יותר מרגיז מקלטי המס והטבות המס למחוברים לצלחת, שגונבים מהקופה. החרדי ואני מממנים את החברות הגדולות". מומחה למשכנתאות מסביר: החרדים עומדים בהחזרים - ובגדול

  • כ"ג אב התשפ"ג
(צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)(צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)
אא

"נראה לכם שהבנקים היו נותנים משכנתאות לחרדים אם לא היו מחזירים? אז תדעו שאין בעיית החזרי משכנתא בחברה החרדית ומי שלא מצליח פונה לגמ"חים, שעוזרים גם בזה. דבר שהחילוניים לא מכירים". כך כותב השחקן שי גולדשטיין בפוסט ברשתות החברתיות. גולדשטיין טוען כי הפרסומים אודות שיעור בעלי המשכנתאות בחברה החרדית מעוות את המציאות ואינו מעיד כי הם לא מחזירים את ההלוואה.

"ואם כבר", הוא ממשיך. "אולי כדאי לנהל דיון על כל השיטה הרקובה הזאת של משכנתאות שהופכות כל זוג צעיר ומאושר לעבדים שצריכים לעבוד שניהם במשרה מלאה, כדי להצליח לשלם על בלוקים ומלט בזמן שמישהו אחר מחנך את הילדים שלהם. השיטה רקובה ולא החרדים הם הבעיה שוב פעם".

לפי הפרסומים אתמול (רביעי), 45% ממשקי הבית החרדים הם בעלי משכנתא, כלומר כמעט כל משק בית שני, בהשוואה ל-30% באוכלוסייה הלא חרדית.

באשר לטענה כי תצהיר ההכנסות של החרדים חתום על ידי עורך דין, הגיב בנק מזרחי טפחות כך: "על מנת לוודא שמדובר בהכנסות קבועות ואותנטיות, הבנק דורש לקבל דפי חשבון מספר חודשים אחורה, על מנת לוודא שההכנסות עליהם הלווים הצהירו אכן מופקדות בחשבון הלוים באופן קבוע. בנוסף, דורש הבנק לקבל תצהיר של הלווים, בפני בית דין רבני או בפני עורך דין, שאלו אכן הכנסותיהם הקבועות".

העיתונאי חיים לוינסון כתב: "רבים שואלים אותי מה דעתי על הפרסום של נאור נרקיס. לא רוצה לבאס, אבל זה סתם אוויר חם. קודם כל לגבי הבנקים: האינטרס של חיתום משכנתא איכותי ומהימן הוא של הבנקים. לא של הלקוח. דהיינו אני לוקח משכנתא. הבנק רוצה לוודא שאעמוד בתשלום המשכנתא, כי אם אני לא עומד בתשלום זה יוצר בעיה לבנק".

"לשם כך הבנק עורך בדיקות שונות וצריך לעמוד בכללים של בנק ישראל לוודא את יכולת החזר הלוואה של הלווה. לא משנה מה כתוב במסמך שהביא נרקיס, בסוף יש ראשון לחודש וצריך לשלם משכנתא. אם חרדים לא היו מחזירים משכנתאות, היה לבנק חור. אפשר להסתכל בדוחות של טפחות לעומת אחרים לבדוק האם אחוז אי ההחזר אצלו יותר גבוה".

עוד טען: "אניח, מהיכרות תרבותית, שאצל חרדים מותחים עד הקצה את האשראי אישי, ונסמכים על רשת התמיכה החברתית. דהיינו האדם שלא הצליח לשלם את המשכנתא פונה לגמ"חים ומכרים וחברים ומתחיל להתגלגל בחובות והלוואות פנימיים בקהילה כדי לעמוד בתשלומים לבנק. זה טוב? זה רע? לא יודע. אבל ודאי שזה לא על חשבונכם".

לוינסון הוסיף: "בימים אלו, מקדמת הכנסת עוד חוק ל'עידוד השקעות הון' שמשמעותו היא שחברות הייטק חזקות ועשירות ישלמו פחות מס. שאני, משלם המיסים, אסבסד אותם. לפי החוקים של מדינת ישראל "חברות אסטרטגיות" משלמות 5-6-7 אחוז מס, בעוד אני, ובעל השווארמה והמכולת, משלמים 23 אחוז. החרדי הערבי והעורך דין כולנו מסבסדים מכיסנו את חברות הענק. אותי זה יותר מרגיז. אותי יותר מרגיז מקלטי המס, מתכנני המס, הטבות המס למחוברים לצלחת, שגונבים מהקופה בגלוי וחוקי, מאשר טכנאי מכונות כביסה שלא מוציא חשבונית. אבל לכל אחד מותר לרגוז על מה שהוא רוצה".

מומחה המשכנתאות צחי גרוסמן הסביר אתמול (רביעי) לגדעון אוקו בערוץ 12 כי הכל נעשה בשקיפות מלאה. לדבריו, "החרדים עומדים בהחזרי המשכנתא – ובגדול".

תגיות:משכנתאותבנק ישראלשי גולדשטייןבנק מזרחיחיים לוינסון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה