חדשות בארץ

הולכים להתנגשות? בג"ץ דן בנבצרות ראש הממשלה

בית המשפט העליון התכנס לדון בעתירות המבקשות לפסול את התיקון לחוק יסוד הממשלה, שהכנסת אישרה לפני ארבעה חודשים, במסגרתו צומצמה העילה לנבצרות ראש ממשלה

(צילום: נתי שוחט / פלאש 90)(צילום: נתי שוחט / פלאש 90)
אא

בג"ץ התכנס הבוקר (חמישי), בהרכב של שלושה שופטים בראשות הנשיאה אסתר חיות, לדון בעתירות המבקשות לפסול את התיקון לחוק יסוד הממשלה, שאושר בכנסת לפני כארבעה חודשים.

העתירות מבקשות לפסול את תיקון החוק, לפיו הוצאת ראש ממשלה לנבצרות תיעשה רק במקרה שבו הוא יודיע בעצמו שאינו מסוגל פיזית או נפשית למלא את תפקידו, או במקרה שבו 75% מחברי הממשלה יבקשו להוציא אותו לנבצרות בניגוד לרצונו – כפוף להצבעה בכנסת – ברוב של 80 מחבריה. 

טרם תיקון החוק, סוגיית הנבצרות הייתה מעורפלת ולא מנומקת, מה שאפשר לבג"ץ לתת פרשנות לחוק ולקבוע את הנסיבות להוצאת ראש ממשלה לנבצרות. בעבר, ראש הממשלה אריאל שרון ז"ל הוצא לנבצרות בשל סיבות בריאותיות. אך בית המשפט השאיר פתח לסיבות אחרות אפשריות, בגינן היועץ המשפטי לממשלה מוסמך להכריז על נבצרותו של ראש ממשלה.

היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב מיארה, הגישה לבית המשפט את עמדתה לפיה עליו לפסול את התיקון לחוק היסוד שהכנסת אישרה כדין, בטענה כי מדובר במקרה קיצוני בו נעשה "שימוש מובהק לרעה בסמכות המכוננת של הכנסת". לדבריה, מדובר ב"זילות מסוכנת" במעמדם של חוקי היסוד, שכן לטענתה התיקון לחוק נעשה בשל "צרכים פוליטיים נקודתיים".

מאידך, היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק, שללה את הטענה כי מדובר בחוק "פרסונלי", וטענה כי אין מקום לביקורת שיפוטית בנושא.

עד היום בג"ץ נמנע לפסול חוקי יסוד, ובקואליציה טוענים כי אין בסמכותו להתערב בחוקים אלה. השרה אורית סטרוק אמרה הבוקר בריאיון ל-ynet Live כי "אם בג"ץ יפסול את חוק הנבצרות הוא מוביל את עצמו בדהרה מטורפת לתהום. זה ישפיע ביתר שאת על החובה שלנו לתקן את מערכת המשפט".

מנגד, באופוזיציה טוענים, כי אמירותיהם של חברי הקואליציה נועדו לאיים ולהלך אימים על בית המשפט העליון. ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף: "שר שמצהיר שלא יקבל פסיקה של בית המשפט העליון לא יכול להמשיך לכהן כשר אפילו דקה. ממשלה שלא תציית לחוק ולבית המשפט היא ממשלה לא חוקית".

תגיות:בג"ץבנימין נתניהוחוק הנבצרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה