חדשות בארץ

היועמ"שית: "אין הצדקה להוציא את נתניהו לנבצרות"

יומיים לפני הדיון בבית המשפט העליון בעתירות שהוגשו נגד חוק הנבצרות, גלי בהרב מיארה הודיעה שהיא אומנם מתנגדת לחוק, אולם לדבריה טעות לדון בהזזת ראש הממשלה מתפקידו

אא

בעוד יומיים ידונו שופטי בית המשפט העליון בעתירות שהוגשו נגד חוק הנבצרות, והיום (שלישי) הודיעה היועמ"שית, עו"ד גלי בהרב מיארה, כי היא אומנם מתנגדת לחוק, אבל לדבריה "אין הצדקה להוציא את ראש הממשלה לנבצרות".

על פי דיווח בחדשות 12, מיארה הוסיפה כי "לא היה דיון על נבצרות נתניהו, וזה לא על השולחן". לטענתה, המחשבה שהשימוש בנבצרות היא פתרון שנועד למצב בו ראש הממשלה מפר את הסדר ניגוד העניינים שלו, היא טעות.

ביום חמישי הקרוב יישמעו העתירות בפני הרכב השופטים, שיכלול את נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, המשנה לנשיאה עוזי פוגלמן, והנשיא המיועד הבא של העליון, לפי שיטת הסניוריטי, יצחק עמית.

"חוק הנבצרות" הוא חוק יסוד שאושר במליאת הכנסת במרץ השנה, בתמיכה של 61 חברי כנסת. החוק קובע כי לבג"ץ או ליועצת המשפטית לממשלה אין סמכות להוציא את ראש הממשלה לנבצרות. עוד קובע החוק כי שתי העילות היחידות למהלך יהיו הודעה של ראש הממשלה בעצמו כי איננו מסוגל למלא את תפקידו, או הסכמה של 75% מחברי הממשלה.

בחוות דעת שהגישה מיארה לקראת הדיון, היא כתבה כי יש לקבל את העתירה ועל בית המשפט לפסול בפעם הראשונה תיקון לחוק יסוד. היום הבהירה היועמ"שית שהיא התייחסה לחוק עצמו, ולא לבקשה להוציא את ראש הממשלה לנבצרות.

לטענת מיארה, התיקון מהווה "שימוש לרעה בסמכות המכוננת של הכנסת, בהליך חקיקה מואץ, כדי לשפר את מצבו המשפטי האישי של ראש הממשלה ולאפשר לו לפעול בניגוד לפסיקת בית המשפט, שאישרה את כהונתו תחת כתב אישום בגין עבירות חמורות של טוהר המידות".

מנגד, היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק, הגישה לבית המשפט העליון חוות דעת משפטית לפיה יש לדחות את העתירה. אפיק ציינה כי התיקון לחוק היסוד נועד להסדיר את אופן ההכרזה על נבצרות פיזית ונפשית, שכן חוק היסוד הקיים לא קבע הסדר מלא בעניין זה, כפי שקיים ביחס לבעלי תפקידים אחרים. עוד מצוין, כי בהתאם למבחנים שנקבעו בפסקי דין קודמים, חוק היסוד אינו מהווה שימוש לרעה בסמכות המכוננת.

בתגובת עורכי דינו של ראש הממשלה נתניהו לבג"ץ נכתב: "בית המשפט הנכבד מתבקש בזה לדחות את העתירות שבפנינו על הסף. בעתירות דנן, התבקש בית המשפט הנכבד להורות על ביטולה של חקיקת יסוד. מבוקשת התערבות בוטה בעבודת הכנסת, בכובעה הייחודי והבלעדי כרשות המכוננת, בכל הקשור בכינונו של הסדר חוקתי בדבר הליכי נבצרות של ראש הממשלה בישראל, וזאת במסגרת חוק יסוד: הממשלה. אין להתערב במפעל חקיקת היסוד של הכנסת, באופן שיהווה התערבות תקדימית וחריגה של בית המשפט הנכבד בתפקידה החוקתי של הכנסת כרשות מכוננת".

נציין כי אמש פרסמה תנועת הליכוד הודעה, המתייחסת לכלל העתירות שהוגשו באחרונה נגד חוק הנבצרות וצמצום עילת הסבירות. בהודעת הליכוד נכתב: "ממשלות ישראל הקפידו תמיד לכבד את החוק ואת פסיקת בית המשפט, ובית המשפט תמיד הקפיד לכבד את חוקי היסוד. שני יסודות אלו מהווים את הבסיס של שלטון החוק בישראל, ושל האיזון בין הרשויות בכל דמוקרטיה. כל סטייה מאחד מעקרונות אלה תפגע פגיעה קשה בדמוקרטיה הישראלית, שזקוקה דווקא בימים אלה לרגיעה, להידברות ולאחריות".

תגיות:גלי בהרב מיארהחוק הנבצרותבנימין נתניהו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה