הידברות לנוער

הידברות לנוער: איך מתחסנים נגד מילים פוגעניות? זו השיטה

איך אפשר לפתח שריון בפני ביקורות או מילים פוגעניות? איך אפשר להגן על עצמנו מאמירות שליליות של אנשים סביבנו? ככה תתחסנו מדברים שלא נעים לשמוע

  • י"ג אב התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לא קיים אדם עלי אדמות שלא ספג מאחרים מילים קשות, בצדק והרבה פעמים – ממש שלא בצדק. להתרסק ולתת לזה להשפיע עלינו זו לא הדרך הנכונה להתמודד עם זה, אבל מה לעשות שאנחנו בני אדם עם לב רגיש, ולא רובוטים עם אינטליגנציה מלאכותית שמתוכנתים להרגיש לפי מה שנכון או לא נכון. אז איך בכל זאת אפשר לפתח קצת שריון, ולהפחית את רמת הפגיעה?

דבר ראשון, כמה שזה נשמע קלישאה, זה באמת נכון – "אין אנשים רעים, יש אנשים שרע להם". אנשים לא נחמדים לאחרים הם בדרך כלל אנשים שעברו דבר או שניים בחיים ויש להם התמודדויות לא פשוטות, ואת התסכול שלהם הם מוציאים, שלא בצדק, על אחרים. כמובן שיש אנשים שעוברים קשיים אבל הם בעלי מידות טובות ולב רגיש, ולעולם לא יוציאו על אחרים את התסכול והקושי שלהם. אבל מה לעשות שלא כולם כאלה, ויש גם סוג אנשים שלא מצליח לנהל את הכאב שלו. בדרך כלל אמירות קשות מתוך סערת רגשות הן בסך הכול 'הוצאת קיטור', ואינן משקפות מציאות אמתית ונכונה. התפרצות עצבים של מישהו עלינו היא בהרבה מקרים שיקוף של מתח או קושי נפשי שאותו אדם חווה עם עצמו, ללא קשר אלינו. לכן, שכשנתקלים בתגובה מתפרצת ומשפילה, כדאי לזכור ששום דבר מזה לא קשור אלינו בשום צורה, ויש לצד השני בעיות עם עצמו. כשמסתכלים על הצד הפוגע בצורה כזו, הרבה פעמים זה יכול לעזור בשיכוך הפגיעה.

דבר שני, בנוגע לביקורת – נכון שזה לא הכי כיף בעולם לקבל ביקורת, אבל בחלק מהמקרים יש בה מן האמת, ועם כל חוסר הנעימות שבדבר, אולי באמת אנחנו צריכים לקחת אותה לתשומת ליבנו ולשנות כמה דברים. איך מנטרלים פגיעה רגשית כששומעים ביקורת? על ידי עבודה של פיתוח הערכה ושלמות עצמית. אדם שהוא בעל הערכה עצמית יהיה מסוגל יותר להכיל ביקורת, משום שזה לא מערער את הערך העצמי שלו. הוא יודע מה הוא שווה, הוא יודע את ערכו, ולכן הוא יהיה מסוגל לקבל ביקורת מבחוץ ביתר הבנה ואף לבחון אותה יותר בפתיחות, מבלי להיפגע, וזאת משום שהוא בעל שלמות עצמית.
לעומת זאת, אדם שהוא חסר בהערכה עצמית – כל ביקורת כלפיו תערער אותו, וזאת בגלל שהוא בפני עצמו לא שלם עם עצמו, לא בעל שלמות עצמית, ולכן אין בכוחו להכיל הערות וביקורות שמגיעות מהסביבה החיצונית כלפיו. הוא עצמו גם ככה סובל מביקורת עצמית שהוא נותן לעצמו, ולכן כל ביקורת מבחוץ מזעזעת את נפשו שלא מסוגלת להכיל זאת, והתוצאה היא פגיעה כואבת, עצבות או תגובה של התפרצות כעס. לכן, עבודה על ביטחון עצמי גבוה הוא פתרון הקסם שלכם להתחסנות כנגד מילים פוגעניות.

תגיות:הידברות לנוערלשון הרע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה