חדשות בארץ

אחרי 26 שעות של דיון במליאה: הכנסת תצביע על צמצום עילת הסבירות

עד כה לא הושגו פשרות, ולאחר סיכומיהם של נציגי האופוזיציה והקואליציה יחלו ההצבעות על החוק לצמצום עילת הסבירות

  • ו' אב התשפ"ג
(צילום: יונתו סינדל / פלאש 90)(צילום: יונתו סינדל / פלאש 90)
אא

במליאת הכנסת מתקיים היום (שני) הדיון הסופי לקראת ההצבעות לגבי חקיקת צמצום עילת הסבירות בקריאה שנייה ושלישית, זאת בתום 26 שעות של דיון במליאה.

לפי שעה לא הושגה פשרה בין הקואליציה לאופוזיציה, כאשר חברי האופוזיציה הודיעו כי הם יחרימו את ההצבעה בקריאה שלישית ולא ישתתפו בה.

בשלב הסיכומים של הדיון נשאו דברים יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ וראש האופוזיציה יאיר לפיד,  ולאחר מכן יו"ר ועדת חוקה שמחה רוטמן ושר המשפטים יריב לוין.

שר המשפטים אמר: "כבוד נשיא בית המשפט העליון בדימוס מאיר שמגר התריע כבר לפני שנים על הסכנה הטמונה בגישתו של הנשיא בדימוס ברק בנושא הסבירות, ואני מצטט: 'אם התיאוריה, המאפשרת דיון בערכאות השיפוט בכל עניין, תתממש באופן תדיר, היינו: אם כל נושא - החל מן התקציב לפריטיו וכלה בבניית שיכונים, מטוסים וטנקים - יוכרע בפורום השיפוטי לפי מבחני החוקיות הפורמאלית או לפי מבחני סבירות שבית המשפט חורץ את הדין לגביהם, יהיה בכך כדי ליצור ריכוז סמכויות, שיבטל, הלכה למעשה, את יכולת התיפקוד של הרשויות האחרות'".

"גם המשנה לנשיא בית המשפט העליון בדימוס, מנחם אלון, אמר דברים ברורים, אפילו חריפים מאוד באשר לעילת הסבירות. הוא כינה את פסקי הדין המבוססים על סבירות במילים הקשות הבאות: 'אותם נושאים ופסקי-דין שעניינם נושאים פוליטיים, צבאיים ומדיניים מובהקים שבהם מכריע חברי בשימושו בעקרון הסבירות ובמתחם הסבירות'. כלומר, המשנה לנשיא אלון קובע שהשימוש בסבירות הופך את בית המשפט למי שמכריע בנושאים שהם פוליטיים, צבאיים ומדיניים מובהקים, כאלה שמסורים לסמכות הממשלה".

"המשנה לנשיא בדימוס אלון לא אמר זאת סתם כך. כי שימוש בעילת הסבירות לא רק שהוא עניין של השקפת עולם ולא עניין משפטי, אלא הוא מאפשר לשופט לעשות עוד דבר שאין לו מקום בבית המשפט: לקבל החלטה שאין לה שום נימוקים, שום קריטריונים. האם זה סביר, או לא סביר. על פי מה בדיוק? לפי איזה מדד?", תהה לוין.

עוד הוסיף לוין: "איפה בית הספר לסבירות שבו אפשר ללמוד מה סביר? יש מקום כזה? ברור שאין. אם היה בית ספר כזה אני הייתי רץ ללמוד. הייתי הראשון שהיה נרשם. מי לא רוצה להיות האדם הסביר? אבל אין דבר כזה ולא יכול להיות דבר כזה. כי סבירות זה השקפת עולם. זה לא דיני חוזים זה לא דיני ראיות, זה לא עניין משפטי. אני רוצה לומר יותר מזה – מי בכלל אמר שמה שסביר בעיני השופטים זה בכלל הדבר ההגיוני לעשות? מי קבע שהעמדות האישיות שלהם יותר טובות מאלה של השרים?"

ראש האופוזיציה יאיר לפיד נאם במליאת הכנסת ואמר: "בעשרים וארבע השעות האחרונות הונחו בפני שתי הצעות פשרה. אחת של ההסתדרות והמעסיקים, השניה של נשיא המדינה. את שתיהן לא אהבתי. מול שתיהן הצבתי תנאים קשים שלא התקבלו. בכל זאת על שתיהן הייתי מוכן לדבר. כי החובה המרכזית שלנו, כנבחרי ציבור, כפטריוטים ישראלים, היא להלחם על החיים ביחד. על הטוב המשותף".

לפיד הוסיף: "התפקיד של הנהגה לאומית הוא לעשות את מה שנכון למדינה, לא לעצמה. זה תפקידנו, אבל בראש ובראשונה זה תפקידה של הממשלה. זה תפקידו של ראש הממשלה. זה התפקיד שאתם לא עושים. מעולם, בכל תולדות המדינה לא היה מופע כזה, תקופה כזו, של פריקת כל עול של הממשלה. של חוסר אחריות כמדיניות, כתפיסת עולם".

"ניהול מדינה הוא לא ניהול הבייס. ניהול המדינה הוא לא אירוע תקשורתי", אמר לפיד. "הייתי ראש ממשלה, אני מכיר את זה. אין פתרונות קלים ואין תשובות קלות. יש מציאות. המציאות היא שאתם נותנים למדינה להתפרק. הקואליציה רוצה לחוקק קרע בעם. חקיקה דורסנית, אלימה, שתפגע אנושות לא רק בבית המשפט העליון אלא בחברה הישראלית, בבטחון, בכלכלה, בהיותנו עם אחד".

יו"ר האופוזיציה פנה לחברי הקואליציה ואמר: "אם תצביעו היום בעד הצעת החוק הזו, בהצבעה אחת אתם פוגעים בכל ארבעת המרכיבים האלה. אם תצביעו בעדה אתם מחלישים את מדינת ישראל, את עם ישראל, את צבא ההגנה לישראל. אני קורא מפה לאנשים המתונים והשפויים בקואליציה, ויש כאלה, קחו אחריות על גורלה של מדינת ישראל. קחו אחריות על בטחונה, על עתידה, על החיים שלנו פה כעם אחד. אתם לא יכולים להצביע בעד הצעת החוק הזו. אתם יודעים שזו השתלטות של מיעוט קיצוני על הרוב הישראלי, וגם השתלטות עוינת על המפלגה שלכם. אתם יודעים שמה שקורה פה הוא אסון שאפשר למנוע אותו. טרגדיה שחובתנו לעצור אותה".

"אתם יכולים לעצור אותה. יכול להיות שזה לא מה שתכננתם בשביל עצמכם. יכול להיות שזה לא הדבר שבשבילו באתם לפוליטיקה, אבל אם לא תעצרו את זה עכשיו, אתם תתעוררו בלילות בשלושים השנים הקרובות ותשאלו את עצמכם למה ידעתם שזה המעשה הנכון, אבל לא עשיתם אותו. כל אחד מאתנו, כשהגיע לבניין הזה, נשבע את אותה שבועה. עמדנו פה והיושב ראש הקריא נוסח, הוא אמר: "אני מתחייב לשמור אמונים למדינת ישראל ולמלא באמונה את שליחותי בכנסת." וכל אחד מאתנו אמר "מתחייב אני". אם תצביעו בעד הצעת החוק הזו, אתם מפירים את ההתחייבות הזו. מפירים את ההתחייבות למדינת ישראל, לשליחות שלכם כחברי כנסת, וגם את ההתחייבות שלכם לעצמכם כפטריוטים ישראלים. אם תצביעו בעד לא תוכלו לקרוא לעצמכם פטריוטים ישראלים. אני קורא לכנסת ישראל להצביע נגד הצעת החוק", סיכם לפיד.

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר: "זה יום עצוב, יום ערב תשעה באב – פנינו לתהום. ומה שעצוב יותר מהכל, הוא שיש רוב באולם הזה – ואני אומר זאת מידיעה, שלא רוצה את התוצאות שתביא ההצבעה הזו. והרוב הגדול הזה, שבוי בידיהם של קיצוניים בקואליציה. בידי שורפי האסמים המודרניים".

גנץ הוסיף: "יש גורמים בקואליציה שלא רוצים הסכמות – הם רוצים מאבק. הם רוצים לעשות מנדטים על חשבון מדינת ישראל. הם רוצים להפוך את מדינת ישראל ממדינה מלוכדת וחזקה לסלט פוליטי שבאמצעותו הם יוכלו להבטיח את שלטונם. אפשר לעצור, להגיע עוד במושב הזה, בימים הקרובים, להסכמה על עילת הסבירות שלא תפגע באדני הדמוקרטיה, ולהסכים על המשך החקיקה בהסכמות רחבות. ראש הממשלה, שאני מאחל לך בריאות האחריות היא קודם כל שלך. אתה יודע היטב – שעליי, אפשר לסמוך. שאם תעצור, תמצא יד מושטת להסכמות. אתה מבין היטב את חומרת המצב. אתה מבין היטב את משמעות ההצבעה שתקרה פה תכף".

על פי החלטת ועדת הכנסת הוחלט להפעיל את סעיף 98 שמגביל את זמן הדיון וכן את כמות ההצבעות ולכן במהלך הישיבה יתקיימו הצבעות על לא יותר מ-140 הסתייגויות לחוק ולאחריהן הצבעה בקריאה הסופית.  

 
 
 
תגיות:הכנסתהרפורמה המשפטית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה