חדשות בעולם

ברגע האחרון: נמנעה שריפת ספרי תורה בשוודיה

אחרי שהמשטרה השוודית התירה למפגין לשרוף ספר תנ"ך מול השגרירות בשטוקהולם, החל גל גינויים בישראל והרבנים הראשיים כתבו לראש ממשלת שוודיה: "פגיעה בקודשי ישראל אינה חופש ביטוי - אלא אנטישמיות". רגע לפני ההפגנה, המפגין התחרט

  • כ"ז תמוז התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

 אחרי שהמשטרה המקומית בשוודיה אישרה לפעיל לשרוף ספר תנ"ך, בהפגנה שהתקיימה אתמול (שבת) מול השגרירות בשטוקהולם, נמנעה השריפה ברגע האחרון. הפעיל המוסלמי, שרצה לשרוף את הספר במחאה על שריפת ספר קוראן על ידי פעיל אחר, הודיע כי "בתור מוסלמי, אני לא שורף ספרי קודש". בכך, תקרית שיכלה להתפתח לתקרית דיפלומטית, נמנעה ברגע האחרון. עוד קודם אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי: "מדינת ישראל רואה בחומרה רבה את ההחלטה המבישה הזאת שפוגעת בקודש הקודשים של העם היהודי. יש לכבד את הספרים המקודשים לכל הדתות".

 

על הסערה החדשה בשוודיה, במסגרתה התירה המשטרה המקומית לשרוף ספרי תורה, כבר הרחבנו כאן בשבועות האחרונים, אלא שאתמול הייתה אמורה להיערך ההפגנה ובישראל חששו מאוד ממהלך כזה. שגריר ישראל בשוודיה, זיו נבו קולמן, אמר: "אני מגנה מכל וכל את שרפת ספרי קודש המקודשים לכל דת, כמעשה של שנאה וחוסר כבוד, שאין לו שום קשר לחופש הביטוי", כתב קולמן.

גם הרבנים הראשיים התערבו כדי למנוע את המהלך. הרב הראשי לישראל, דוד לאו, כתב לראש ממשלת שבדיה, אולף קריסטרסון: "הזדעזעתי לשמוע על כוונת מספר אזרחים תושבי שבדיה המתכננים להפגין מול שגרירות ישראל בשטוקהולם, ההפגנה תכלול שרפת ספר תורה. הדבר היותר חמור הוא, על פי אותה ידיעה, שבמשטרת שבדיה אישרה דבר חמור ונורא זה, זאת כמובן במסווה של "חופש הביטוי".

עוד כתב הרב הראשי: "זה שלעצמו דבר מזעזע ומחייב את כולם למחות בכל תוקף ולגנות דבר זה. אבל עוולה זו לא מצדיקה עוולה נוספת, מעשה נבלה אחד לא מתיר מעשה נבלה נוסף. אני קורא לך לעמוד בכל תוקף שדבר זה לא יעשה. חופש הביטוי אינו מתיר לעשות כל דבר, וכל פגיעה בקדשי ישראל אינה ביטוי לחופש אלא לאנטישמיות. אני משוכנע שכל תושבי תבל מבינים את חומרת המעשים הללו ומוקיעים אותם". 

הרב הראשי יצחק יוסף שיגר מכתב למלך שוודיה, קרל גוסטוב, וביקש שיתערב. הרב כתב לו: "זה אירוע שיש לו פוטנציאל לערער את ערכי הסובלנות, הכבוד וחופש הדת שאנו מוקירים. אני מפציר בהוד מלכותו להתערב בעניין זה ולמנוע מעשה כזה. אני חייב להדגיש שהמחאה שלנו אינה רק על אירוע שריפת התנ"ך המתוכנן להתקיים, אלא אנו מגנים בתוקף גם את אירוע שריפת הקוראן. כאנשים מאמינים, חשוב שנשמור על כבוד הדדי בין הדתות גם אל מול חילוקי דעות. העם היהודי מציין כיום תקופה של שלושה שבועות בסימן עצב, לקראת ט' באב, היום העצוב ביותר בלוח השנה היהודי. יום זה משמש כתזכורת לשריפת ספרי קודש במאה השלוש עשרה באירופה, אשר יצרה תקדים טרגי למעשים מתועבים נוספים לאורך ההיסטוריה".

תגיות:שוודיהספר תורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה