חדשות בארץ

זוכה שוטר מג"ב שירה למוות בצעיר לאחר שסבר שהוא מחבל

בתום דיונים שנמשכו כמעט שלוש שנים, קיבל בית המשפט את עמדת ההגנה, לפיה השוטר פעל כנדרש ובתום לב, בנסיבות האירוע. השוטר כתב אתמול בפייסבוק: "אני רוצה צדק, שכל השקרים שסיפרו עליי ייעלמו"

(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

בית המשפט המחוזי בירושלים זיכה היום (חמישי) את א', שוטר מג"ב שהואשם לפני כשלוש שנים בעבירה של המתה בקלות דעת, לאחר שירה למוות בצעיר איאד אל-חלאק, בעיר העתיקה, לאחר שחשד שמדובר במחבל. לאחר בירור פרטי ההרוג התברר כי מדובר בצעיר בעל צרכים מיוחדים.

השופטת מרים לומפ כתבה בגזר הדין כי "לבו של בית המשפט עם בני משפחתו של המנוח. השוטר נקלע לסיטואציה סבוכה. מדובר באזור שידע פיגועים רבים, והנאשם הצטרף לאירוע לאחר שאיאד ז"ל זוהה כבר כמחבל חמוש. הוא טעה טעות כנה שעליה היצר. הוא לא ידע שאיאד היה אדם תמים ובעל צרכים מיוחדים".

אביו ואמו של אל-חלאק הגיבו בחריפות להכרעת הדין, וזעקו בבית המשפט: "אין צדק. בושה, כולם פה מחבלים".

התקרית אירעה בחודש מאי 2020. אל-חלאק, אדם בעל צרכים מיוחדים, היה בדרכו למקום עבודתו בעיר העתיקה. בשל מגפת הקורונה הוא עטה על פניו מסכה כירורגית, ולבש כפפות שחורות חד פעמיות. שוטרים הבחינו בו בעת שעמד בסמוך לפתח עמדת מג"ב בשער האריות, חשדו בו בשל התנהלותו, והם חששו שמדובר במחבל שמטרתו לפגע.

השוטרים עקבו אחריו והחלו להתקדם לכיוונו, הכריזו בקשר על כך שמדובר במחבל, והחלו במרדף גלוי אחריו, תוך שהם קוראים לעברו בעברית ובערבית לעצור. אל-חלאק החל לנוס מפניהם וא' ומפקדו, ששמעו את הדיווח בקשר על הימצאותו של מחבל במקום, הבחינו בו והצטרפו למרדף אחריו, כאשר המפקד קרא לעברו "עצור או שאני יורה". הצעיר לא עצר והמשיך במנוסתו, ובתגובה ירה המפקד לעבר רגליו שני כדורים שלא פגעו בו.

לאחר מכן פנה אל-חלאק למתחם אשפה סגור. עם כניסת א' למתחם הוא ירה בו ופגע בפלג גופו התחתון. השוטר הנאשם צעק לעברו שלא יזוז, וכשזה זז, הוא ירה כדור נוסף לעבר פלג גופו העליון, וגרם למותו.

התביעה טענה כי ניתן לקבוע על בסיס העובדות שהוכחו, שהירי נעשה בקלות דעת, כאשר הנאשם "נטל סיכון בלתי סביר לאפשרות גרימת התוצאה, מתוך תקווה שיצליח למנוע אותה. היה על הנאשם לנקוט באמצעים פחותים למניעת הסכנה".

הסניגורים, עורכי הדין שרון זגגי-פנחס ואפרת נחמני-בר, טענו כי השוטר זיהה את אל-חלאק כמחבל בזירה, ביחד עם כל השוטרים האחרים, מה שגרם להם לפעול מתוך תודעה, כי מדובר במחבל חמוש שנתפס רגע לפני פיגוע. ההגנה הדגישה את האופי המיוחד של אירוע מבצעי, הדורש קבלת החלטות מהירות ביותר, בפרק זמן של שניות.

לדברי ההגנה, "הנאשם פעל בתום לב, ולא הייתה לו מודעות סובייקטיבית לכך שהוא נוטל סיכון בלתי סביר. הנאשם פעל מתוך הגנה עצמית, מחשש לחייו ולחיי הנוכחים במקום".

בית המשפט קיבל את עמדת ההגנה וזיכה את השוטר. בפסק הדין כתבה השופטת לומפ כי "דווקא החלטת הנאשם לירות תחילה לפלג גופו התחתון של הנאשם, מעידה בעיני בית המשפט על סבירות כנותו של הנאשם ביחס לירי השני, ולכך שזה בוצע לעבר פלג גופו העליון של המנוח מפני שהנאשם באמת חש שנשקפת לו סכנה מוחשית".

"הנאשם, אדם צעיר המשרת כשוטר משמר הגבול, נקלע לסיטואציה קשה, במציאות ביטחונית סבוכה, כאשר עמד על המשמר בשער האריות בעיר העתיקה בירושלים, אזור שידע פיגועי טרור רבים. הנאשם טעה טעות כנה כי לפניו מחבל חמוש".

משפחתו של השוטר ציינה כי שלוש השנים האחרונות פגעו במצב הרוח של בני המשפחה, אבל הם האמינו שהצדק ייצא לאור. השוטר כתב אתמול בדף הפייסבוק שלו: "אני רוצה צדק, שכל השקרים שסיפרו עלי ייעלמו".

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי, שבעת האירוע היה מפקד מג"ב, גיבה לאורך כל ההליך החקירתי והמשפטי את השוטר, ולא אחת אמר כי הוא עומד לצידו. בתגובה לזיכוי, אמר המפכ"ל כי "מדובר באירוע מצער, יחד עם זאת, אמרתי מהרגע הראשון כי אנחנו המפקדים שלחנו את השוטר למשימה ולנו האחריות לעמוד לצידו. אני סבור כי בית המשפט עשה צדק בהחלטתו".

מפקד מג"ב, ניצב אמיר כהן, שוחח עם הלוחם לאחר הזיכוי, ואמר לו: "אני מודיע לך כי אני מחזיר אותך למערך הלוחם של החיל, ומאשר את בקשתך לצאת לקורס מפקדים שיחל בעוד מספר שבועות".

תגיות:איאד אל-חלאקמג"ב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה