אמונה

לראות השגחה: "דווקא הבן אדם המשועמם מהרחוב היה השליח לישועה הגדולה"

איך החושך יכול להיות בעצמו הפתח לישועה, ואיך הקשיים לעיתים הם אלו שמובילים אל המהפך הגדול?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לפעמים דווקא דברים לא נעימים שקורים לנו הם אלו שיובילו אותנו לישועת השם. הרב דניאל שטרית מהעיר רכסים, העוסק בקירוב רחוקים, סיפר כך בעלון 'השגחה פרטית': "בחודשיים האחרונים אנחנו עובדים סביב השעון ברישום ילדים לחינוך תורני. אנו פונים למשפחות שהתחזקו והבינו שרק בדרך היהדות יגדלו להם ילדים טובים, ומעודדים אותם לעשות את הצעד המשמעותי של העברת ילדיהם לבתי ספר תורניים. כחלק מן הפעילות נסענו במיוחד למשפחה מסוימת המתגוררת בקרית אתא, בתקווה לשכנעם לעשות צעד זה.

"את הדלת פתח לנו ילד, ואמר שההורים לא בבית. לא האמנתי לו, כי הקולות שנשמעו מבפנים דווקא עשו רושם שההורים כן נמצאים בבית. לא יכולתי לוודא את זה, שהרי יכול להיות שהיו אלו קולותיהם של אח ואחות בוגרים, אולם באותו רגע הנחתי שזו כנראה הוראה של ההורים שלא להכניס אותנו, והתייאשתי. אמרתי: 'ריבונו של עולם, אני את שלי עשיתי. דיברנו עם המשפחה הזאת, הטרחנו את עצמנו עד לכאן, ועשינו כל מה שיכולנו. מכאן והילך רק אתה, הקב"ה, עושה'. וכך פניתי לדרכי, ויצאתי מהבניין.

"כשיצאתי מכניסת הבניין עצר אותי ברחוב אדם שככל הנראה סובל ממנת יתר של שעמום. הוא התחיל לתחקר אותי באינספור שאלות - מי אתם, מאין באתם, מה אתם עושים כאן, למה דווקא כאן אתם פועלים ולא בערים אחרות? הוא המשיך לשאול שאלות כמעיין המתגבר, וסבלנותי כמעט פקעה. כעבור שבע דקות ארוכות של שאלות ותשובות עוצרת לידנו מונית, וממנה יוצאת לא פחות ולא יותר מאשר בעלת הבית שבו דפקתי לפני כן. "טוב שבאתם", היא אומרת, "רציתי לרשום את הבנים לחינוך תורני, אבל המספר נאבד לי. תוכלו לרשום אותם עכשיו?".
עלינו לביתה, הסדרנו את הרישום, וברוך השם נוספו עוד שני ילדים מעם ישראל למוסדות שיגלו להם מה בורא עולם מבקש מהם. מסתבר שהנודניק מהרחוב היה השליח לעכב אותנו, כדי להוציא את התוכנית לפועל", מסכם הרב שטרית.

זה אומנם סיפור קטן, אבל יש בו מסר עצום. לפעמים אנחנו עוברים דבר קשה, מקבלים פנצ'ר בגלגל של החיים, החיים לא זורמים על פי התוכניות. אבל אז המציאות עולה על כל דמיון, ודווקא דרך הקושי זוכים בהמשך הדרך למתנות אדירות.

את המסר הזה התורה מלמדת אותנו דרך סיפור מכירתו של יוסף הצדיק. אחיו של יוסף הצדיק מכרו את יוסף לשיירת הישמעאלים, וכך הוא התגלגל להיות עבד במצרים במשך עשרים ושתיים שנה. אך בסופו של דבר דווקא דרך כך הוא הפך להיות משנה למלך מצרים, ובזכות כך כל משפחתו של יעקב אבינו וצאצאיו יכלו לרדת בשנות הבצורת למצרים ולהינצל מהרעב. כלומר על ידי החושך והכאב דווקא התגלגלה הישועה והחיות לאומה הישראלית.

וכך אומר יוסף הצדיק לאחיו "וְעַתָּה אַל תֵּעָצְבוּ וְאַל יִחַר בְּעֵינֵיכֶם כִּי מְכַרְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי לְמִחְיָה שְׁלָחַנִי אֱלֹקים לִפְנֵיכֶם" (בראשית מה, ה), והרשב"ם מבאר שם "הקב"ה עשה כל זאת לטובתכם". וכמובן שהתורה היא תורת חיים, ופה טמון מסר עבור כל אחד ואחד מאיתנו. לפעמים אנו מצטערים על דברים שמתרחשים בחיינו, אבל כאן התורה באה ואומרת לנו 'אל תעצבו, כי הקב"ה עושה כל זאת לטובתכם'.

גם כשחשוך, והאור לא נראה באופק, הקב"ה יכול לגלגל הכול, ולעשות לנו 'ונהפוך הוא', ודווקא מהקושי תצמח הברכה והישועה.

העולם מלא בניסיונות, ודברים לא מובנים מתרחשים לנגד עיננו, אך צריך תמיד לזכור שיש מי שמנהל את העולם ומדייק את הכול עבורנו ולטובתנו הנצחית. הרב חיים זאיד בשיחה מחזקת במיוחד. צפו:

קשה לך עם האישה/הבעל? קשה לכם עם הילדים? רוצים לשנות דירה? להחליף שכנים? לעבור מקום עבודה? הכול בהשגחה מדוקדקת. צפו בשיחה מדהימה של הרב חיים זאיד על השגחה פרטית:

תגיות:השגחה פרטיתאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה