כתבות מגזין

ד"ר יונה שרקי: "מדינת ישראל מוצפת בגויים, במכוון. זו סכנה של ממש לעתידה היהודי של מדינת ישראל"

הוא משפטן מוערך ששימש כשליח ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג, וכיום רותם את יכולותיו לטובת המאבק בעלייה השיטתית של גויים למדינת ישראל. בריאיון מיוחד מספר ד"ר יונה שרקי על מאחורי הקלעים של העלייה מאתיופיה, ועל הפעילות המסוכנת של מפלגת ישראל ביתנו

  • ט"ו תמוז התשפ"ג
(קרדיט: נתי שוחט, פלאש 90. בעיגול: ד"ר יונה שרקי - התמונה באדיבות ערוץ 7)(קרדיט: נתי שוחט, פלאש 90. בעיגול: ד"ר יונה שרקי - התמונה באדיבות ערוץ 7)
אא

מתחת לרדאר התקשורתי והציבורי עולים לישראל מדי תקופה אלפי בני אדם, אשר חוסים תחת הכינוי "זכאי חוק השבות". אך האם הגעתם ארצה היא מהלך חיובי, כפי שיש המנסים לצייר זאת? את השאלה הזו יצאנו לבדוק עם ד"ר יונה שרקי, מהמומחים המובילים בארץ בתחום ההגירה, שאומר ל'הידברות': "מדינת ישראל ניצבת בפני איום של ממש כתוצאה מהעלייה הזו".

שלא תבינו לא נכון, שרקי איננו מתנגד לעלייה יהודית לארץ ישראל. להיפך, את העלייה היהודית הוא מאמץ בחום, "אבל כאן", הוא מסביר, "אין מדובר בעלייה יהודית אלא בגויים שעושים את דרכם לישראל מתוך מטרה אחת – לשפר את איכות חייהם". לאחר רגע של הרהור הוא מוסיף: "יש לנו ממשלת ימין על-מלא שחובה עליה לסייע למאבק הזה".

שרקי, בן 40, הוא מומחה למשפט בינלאומי. בצעירותו נשלח לשמש כנציג של ישראל באקדמיה של בית הדין הבינלאומי בהאג, זאת כחלק מדור של משפטנים צעירים ומבטיחים שנשלחים אחת לתקופה לבית הדין משורה של מדינות ברחבי העולם. מאז חזרתו ארצה, הוא מנצל את כישוריו המשפטיים כדי להיאבק במה שהוא רואה כסכנה המשמעותית לעתידה היהודי של מדינת ישראל.

"המצב כיום בעייתי מאוד מבחינתנו, באופן כזה שהוא מהווה סכנה של ממש לעתידה היהודי של ישראל", הוא טוען. "המצב הזה ניכר, לדוגמה, בסיפור עלייתם מאתיופיה של בני הפלשמורה. למעשה, כיום כל אתיופי המגלה כי אחד מסבי סביו היה יהודי, גם אם מדובר על סב שמת עוד בטרם קמה מדינת ישראל, וגם אם עברו מאז מאות שנים – יכול להיות רגוע מבחינת עתידו, שכן הוא יכול להתגורר במדינה מערבית ומתקדמת, מפני שמדינת היהודים תאפשר לו, כנוצרי גמור, לעלות לישראל ולהשתכן בה, רק בגלל אותו סב רחוק".

"מובן מאליו כי התוצאה מבחינתה של מדינת ישראל בעייתית במיוחד, ומדינת היהודים היחידה בעולם מוצפת כל העת ברבבות של גויים", ממשיך שרקי ומשרטט את המצב האבסורדי שקיים כיום. "יתירה מכך, חלק מהעולים הם אנטישמים שרדפו יהודים בארצותיהם, אבל כעת הם עושים את דרכם לישראל בדיוק באותה הדרך שעושים זאת היהודים שאותם הם רדפו. במקרה האפריקני, הם מנצלים זאת כדי לשדרג את מעמדם ולעבור למדינה מערבית מתקדמת".

איך מתחילה הפרסה הזו של עליית רבבות גויים מאתיופיה לישראל?

"מסעם לארץ של עולים מאתיופיה החל דווקא בצעד ימין", מחדד שרקי. "היא נעשתה בהתאם לפסיקת הרב עובדיה יוסף זצוק"ל באמצע שנות התשעים, ולפיה ניתן להעלותם ארצה, בהסתמך על הוכחות שיביאו לכך שהם צאצאים לאם יהודייה, ובהתאם לכך שעם הגעתם לישראל הם יצטרכו לעבור גיור מחדש.

"אלא שמאז השתנתה התמונה לחלוטין: אותם עולים שכונו 'ביתא ישראל' סיימו כבר מזמן לעלות לארץ, וכיום קיימת קבוצה חדשה – בני הפלשמורה, שאף דמות רבנית איננה מכירה בהם כיהודים. בני קבוצה זו קיבלו היתר לעלות לישראל במסגרת חקיקה שעברה בכנסת".

מדוע מדינת ישראל נקטה בצעד כזה שפתח את שעריה בפני אותם גויים?

"זה התרחש במקביל לעליית יהודי 'ביתא ישראל', אז בני הפלשמורה טענו: 'אנו בני ה'אנוסים' (צאצאים לאנשים שהמירו בעבר את דתם בשל חשש מהשלטונות – ד.פ). אף אחד לא אישר את טענתם, אבל מדינת ישראל ראתה שמדובר בקבוצה מאוד קטנה, והחליטה לאפשר גם להם לעלות לישראל. נעשה להם תהליך 'השבה ליהדות', והם הגיעו לישראל. אלא שכאן זה לא נעצר. הקבוצות הללו החלו לשכפל את עצמן. מבחינת כל אזרח אתיופי, ישראל היא מדינה שתשדרג את חייו מן הקצה לקצה. כך הגענו למצב עגום למדי, שבמסגרתו מדינת ישראל מוצאת את עצמה תחת עלייה קבועה מאתיופיה של נוצרים המבקשים לשפר את איכות חייהם.

"אם המצב הבעייתי הזה לא הספיק, אז בנוסף – בשל לחצים פוליטיים פסולים – שונתה במהלך השנים ההחלטה שמכירה בהם כיהודים על סמך ייחוס לאם יהודייה, וכיום גם צאצאי צאצאים לאב יהודי יכולים לארוז מזוודה ולנחות בנתב"ג בתוך החלטת ממשלה אחת ומילוי כמה טפסים – רק בגלל שאחד מסבי סביו היה יהודי...".

ואין מישהו ששם לב לכך בהנהגת המדינה?

"שמים לב, אבל לא מטפלים בכך מסיבות שונות. מי ששם לב לכך היה מבקר המדינה לשעבר, מיכה לינדנשטראוס, שפרסם בשנת 2008 דו"ח ובו ביקורת חריפה על המצב.

ואולי הם באמת רוצים להפוך ליהודים?

"ברור לנו שהם אינם רוצים להיות יהודים. לו היו אלו אנשים עשירים ממדינה מתקדמת שמעוניינים לעלות לארץ, מילא. זה היה מראה שהם חדורי מטרה להצטרף לעם היהודי, והם אינם מגיעים לכאן רק בשביל ליהנות ממנעמי המדינה. אבל כאן זה ברור כשמש שכל המטרה היא לחיות במדינה מערבית מתקדמת ולא מתוך מטרה כנה להצטרף אל העם היהודי. מה שאומר שאנו מעלים לכאן המוני גויים, שאף אינם מתכננים לדבוק בעם היהודי".

 

הקשר היהודי של המלחמה באוקראינה

כיצד אתה נאבק בעלייה הבעייתית הזו?

"המשרד שלי עוסק בתחום הזה ובתחומים נוספים הנושקים לו. המטרה שלנו, בשורה התחתונה, היא להיאבק בהגירה הלא חוקית לישראל ובצמצום ההגירה הלא יהודית. את הפעילות הזו אנו עושים כארגון אזרחי שממומן על ידי תורמים מחו"ל בעיקר".

המאבק של שרקי ואנשיו הינו מאבק רב-זרועות: "המטרה שלנו היא לנהל מאבק בכל דרך שאפשר, ולכן במקביל למאבק המשפטי אנו פונים לחברי כנסת, ומציגים בפניהם את המצב הבעייתי שאליו הגיעה מדינת ישראל בנושא. לאחרונה השתתפנו בדיון בוועדת העלייה והקליטה. מדובר בוועדה שלמרבה הצער אנו נתונים שם במגננה, בגלל זהות יו"ר הוועדה, חבר הכנסת עודד פורר מישראל ביתנו".

אבל יש גם נימה אופטימית. שרקי משתף כי ישנם פוליטיקאים שהבינו את המצב והחליטו להיאבק בו. "כחלק מזה הם יזמו לפני כשנתיים שני מבצעים להעלאת העולים לארץ: צור ישראל 1 ו-2, כאשר המגמה הייתה להביא חמשת אלפים איש ולסגור את הפעילות באתיופיה באופן סופי. אבל מה שאירע בסבבים קודמים מתרחש גם כעת, ולאחר שאותם אלפים הועלו לארץ, כעת מגיעים גורמים שונים וטוענים כי עדיין נותרו זכאים לעלייה באתיופיה. למעשה, הסאגה הזו מלווה את ישראל שנים ארוכות, כך שבכל פעם בה מדינת ישראל מבקשת לסגור את מחנות ההמתנה באתיופיה ומעלה במבצעים מהירים את 'אחרוני היהודים', תמיד הם מגלים 'אחרוני יהודים' נוספים המאכלסים מחדש את המחנות".

יש לך דוגמה להצלחה שרשמתם במסגרת המאבק בעלייה הזו?

"אשתף באחת הדוגמאות הבולטות להצלחה שרשמנו בסייעתא דשמיא. באחת מהפניות שלנו לבית המשפט, ביקשנו דבר פשוט: במדינת ישראל קיים חוק ברור המגדיר את זהותם של אלו היכולים להגיע לארץ, והוא חוק השבות. במסגרת חוק זה, מי שהוא בן להורים יהודיים או שהתגייר בעצמו – יכול לעלות לארץ. במקרה הנוכחי, אנו מעלים לכאן אנשים שאינם עונים על ההגדרות הללו, כך שנרשמת כאן פגיעה בעיקרון השוויון בין זכאי חוק השבות ברחבי העולם לבני הפלשמורה. ולמעלה מכך, יוצא גם שמי שאיננו זכאי לעלייה במסגרת חוק השבות (בן הפלשמורה),אלא מכוח החלטת ממשלה מיוחדת שנולדה לשם כך, מקבל תנאים טובים יותר מזה שזכאי להם האיש שעונה על כללי חוק השבות. כך שבעוד בן הפלשמורה יכול להעלות לכאן גם ניני נינים, כל זכאי אחר של חוק השבות איננו יכול לעשות זאת".

"בעקבות העתירה, בית המשפט הורה לפני כשנה על עצירת העלאת הפלשמורה עד שיתברר מעמדם המשפטי. בשל כך צומצמה מאוד העלייה של אותם נוצרים לישראל, וכך השגנו מרווח נשימה. עם זאת, בית המשפט החליט לאחרונה שלא להיענות לדרישתנו בנימוק שאין כאן חריגה מסמכותם של המחוקקים".

שרקי מתאר את הרגעים שבהם הבין כי מדינת ישראל עלולה להיקלע לסחרור נוסף של גויים המתיישבים בה בהמוניהם, וזאת על רקע המלחמה באוקראינה: "הובלנו מאבק גם בעליית גויים מאוקראינה בעקבות המלחמה. בתחילת המלחמה הופעל לחץ כבד על מדינת ישראל להעלות אוקראינים לארץ כפליטי מלחמה. פנינו מיד לגורמים המוסמכים, והמלצנו שיצמצמו את העליות מאוקראינה רק למי שזכאי לעלות לכאן ממילא על פי חוק השבות. בנוסף, הצענו שמדינת ישראל תקבע סך של 30 אלף עולים שאותם היא יכולה לקבל, ומהם תוריד את 10 אלף האוקראינים שמתגוררים בישראל כבר כיום שלא באופן חוקי. הצעותינו התקבלו. אלא שבעקבות כך הוגשה בנושא עתירה לבג"ץ. לא ידענו מה בית המשפט יחליט, אבל סמכנו על כך שעם הזמן שערי אירופה ייפתחו בפני הנמלטים מאוקראינה – ואלו יעדיפו את אירופה על פני ישראל. ואכן הרווחנו כמה חודשים, שלאחריהם התברר שצדקנו בהערכות שלנו: הפליטים האוקראיניים העדיפו להישאר באירופה".

האם יש ארגונים שנאבקים בכם ומנסים להעלות את אותם גויים לארץ?

"קיימים ארגונים כאלו שנאבקים בנו, מנסים לגייס לצדם נבחרי ציבור ופועלים למנוע את השלמת החלטת הממשלה האמורה שקבעה כי מבצעי 'צור ישראל' יהיו האחרונים שיעלו יהודים מאתיופיה. מטרתם הסופית היא לשחזר את ההצלחה שלהם לפני מספר שנים, אז סנדלו שני חברי כנסת את הממשלה ואילצו אותה להעלות את שאר יהודי אתיופיה לארץ בתמורה להצבעותיהם בכנסת. אלא שכעת המצב מבחינתם איננו פשוט, לאור זאת שהממשלה היא ממשלת ימין רחבה וקשה לגייס ארבעה חברי כנסת שיתמכו במהלך.

"הפעילות שלהם", מציין שרקי, "מתבצעת במקביל לקמפיין מהודק היטב. הם פונים לציבור ומתחילים לטפטף לו שמדינת ישראל מפרקת משפחות ברגע שאיננה מאפשרת להעלות את בני הפלשמורה לארץ. אלא שהשאלה שצריכה להישאל היא: מה עושים כאן אלו שכבר בארץ?! הרי גם הם הגיעו לכאן למעשה באופן בלתי חוקי.

 

המפלגה שנאבקת על העלאת גויים לישראל

בפועל, כמה אנשים הועלו מאתיופיה בניגוד לציפיות הראשוניות?

"מספרם גבוה מאוד. כבר לפני כ-15 שנה נערך סקר של כלל האנשים הזכאים לעלייה במסגרת החוקים הללו, שנזכיר כי הם מלכתחילה אינם חוקים המעלים לכאן יהודים כשרים. הסקר קבע כי בסך הכול מתגוררים באתיופיה – במספרים הכי רחבים שאפשר רק לדמיין, ובהתחשב בטענות של הארגונים האתיופיים ובממצאים של רשות האוכלוסין וההגירה – 26 אלף זכאים לעלייה. מאז חיבור אותו דו"ח ועד היום עלו לישראל 18 אלף עולים יותר מהכמות ההיא שכימתה את מספר הזכאים המלא".

האם יש חשש ממשי לפגיעה באיזון הדמוגרפי של מדינת ישראל?

"ודאי שיש חשש כזה. לא רבים יודעים כי מאז 2016, למרות שאחוז הילדים הנולדים של היהודים זהה ואף גבוה יותר מאלו של הערבים – הרוב היהודי איננו גדל במקביל. להיפך. מ-1990 ועד היום איבדנו עשרה אחוזים מהרוב היהודי. אנו רואים זאת בנתונים בשטח, כאשר הקבוצה שכן גדלה כאן באופן משמעותי היא קבוצת חסרי הדת, שהם הגויים העולים לארץ".

האם יש מי שמשתף פעולה עם הארגונים שמעלים אותם ומוביל להצפת הארץ בגויים?

"התשובה לכך היא: כן. באופן חד-משמעי. מפלגת ישראל ביתנו פועלת להעלות גויים לארץ. הסיבה לכך היא שמפלגה זו נהנית מעלייה לארץ של גויים ממדינות חבר העמים, משום שאלו מצביעים לה בהמוניהם, ולכן היא מעודדת את עלייתם. לאורך השנים האחרונות ליברמן דאג להימצא על השיבר של העלייה והקליטה לישראל, וכך הוא שולט באמצעים ובמקומות בהם מתבצע עידוד עלייה לישראל.

"הזרוע של מדינת ישראל בנושא הוא ארגון 'נתיב' שמופעל על ידי אנשיו של ליברמן. הארגון, שכפוף לראש הממשלה, משבץ בתוכו שורה של אישים בולטים במפלגתו של ליברמן, וכאן מתבררת התמונה הבעייתית: מסתבר ש'נתיב' איננה מעודדת עלייה באזורים שיש בהם ריכוז יהודי גבוה, אלא פועלת בערים שכלל אינן מהוות בית ליהודים ברחבי מדינות ברית המועצות לשעבר. הסיבה פשוטה ושערורייתית גם יחד: ישראל ביתנו יודעת כי אם תעלה לכאן בעלי זיקה יהודית, הם עלולים להצביע למפלגות אחרות. לעומת זאת, אם תעלה גויים גמורים ללא כל זיקה ליהדות, הנטייה שלהם להצביע למפלגת ישראל ביתנו מובטחת".

"לאור כל זאת אנו מבקשים מממשלת ישראל את התגייסותה לבלימת המקרים הבעייתיים הללו. חשוב להבין: בלי רוב יהודי לא תהיה כאן מדינה יהודית. לכן עלינו להרחיק את האנשים של ליברמן מתפקידי המפתח בהם הם מחזיקים בכל הנוגע לגופים האחראים על העלאת יהודים לארץ; להפסיק את פעילות 'נתיב', המזיק בפעילותו וכלל איננו מסייע באמצעות הבאת אנשים שאינם יהודים באופן שיטתי; ולהתחיל להיאבק ברצינות על הרוב היהודי שלנו. אחרי הכל, המדינה כאן הוקמה כדי לשמש בית לעם היהודי".

תגיות:עלייהאתיופיהאוקראינהד"ר יונה שרקיפלשמורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה