חדשות בארץ

אכיפה בררנית: 4 כתבי אישום בלבד הוגשו נגד חוסמי כבישים, מאז תחילת המחאה נגד הרפורמה

המשטרה הציגה את הנתונים בפני חברי הוועדה שקיימו דיון דחוף בנושא. המספר הזעום של כתבי האישום לא עומד בקנה אחד עם נתון של 616 תיקים פליליים שנפתחו נגד המפגינים

הפגנות השמאל (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)הפגנות השמאל (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)
אא

בדיון דחוף שהתקיים היום (שני) בוועדת החוקה של הכנסת, בנושא מדיניות חסימת הכבישים של משטרת ישראל, הודו במשטרה ובפרקליטות כי רק ארבעה כתבי אישום הוגשו נגד מפגינים שחסמו כבישים בהפגנות המחאה נגד הרפורמה המשפטית. זאת, למרות שהמשטרה פתחה 616 תיקים פליליים ועצרה 96 חשודים.

הדיון כונס לבקשת חברי כנסת מהימין שדרשו לבדוק את "מדיניות חסימת הכבישים של משטרת ישראל ואופן יישומה בהפגנות המתקיימות לאחרונה".

חברי הכנסת אוהד טל ואלמוג כהן טענו בתחילת הדיון שמדובר באכיפה בררנית, והכלה בלתי מוצדקת של חסימות הכבישים על ידי משטרת ישראל. בפני חברי הוועדה הוצגו תמונות מהפגנות הימין והשמאל, המוכיחות טיפול שונה של משטרת ישראל: מכתז"ית בהפגנת ימין, וחסימת כבישים מצד מפגיני שמאל באיילון, ללא משטרה כלל.

נציגי הפרקליטות טענו בדיון כי: "עד כה הגיע אלינו מהמשטרה תיק אחד בנוגע לסיכון חיי אדם בנתיב תחבורה" ואילו נציג המשטרה טען: "אין קווים אדומים שמוגדרים מראש, אלא מופעל שיקול דעת. במהלך 2023 נעצרו 626 חשודים בנדון מכלל ההפגנות ומתוכם הוגשו 4 כתבי אישום בלבד, כאשר אין בנתונים אבחנה מאיזו מחאה העצורים". בפרקליטות הסבירו כי "לא ניתן לאפיין אם חשוד שביצע עבירה תומך ברפורמה או לא".

מתן פלג, יו''ר תנועת אם תרצו, שהשתתף בדיון, אמר: ''אכיפה בררנית היא פשע בלתי נסלח של הפרקליטות והמשטרה. לא ייתכן שנערות בנות 14 ייעצרו ויושלכו לכלא, בעוד שכעת אלפי מפגינים חוסמים כבישים. ראשי המחאה מצהירים על מרד ומרי אזרחי ויש אפילו הקוראים לסרבנות, ולא משלמים שום מחיר פלילי על מעשיהם. די להנחות לאנרכיסטים".

"משטרת ישראל נותנת יד לאנרכיה ברחובות", אמר עו"ד בועז ארזי מתנועת רגבים. "לאורך חודשים אנו עדים לכך שהמשטרה עצמה מייצרת כאוס. חוסמת כבישים שעות ארוכות לפני תחילת ההפגנה, או חוסמת אותם גם כאשר יש קומץ מפגינים בלבד. כך המשטרה מאפשרת שוב ושוב למפגיני השמאל לעצור את עורקי החיים".

ישנם מקרים רבים שניתן להביא כהשוואה לאכיפה לא שוויונית. כך למשל, לצורך השוואה, לפני כעשור בהפגנות של הימין, עצרה המשטרה 414 פעילי ימין בשבוע אחד, בעקבות חסימות הכבישים ברחבי הארץ. 205 הובאו להארכת מעצר בבתי המשפט, ונגד 65 הוגשו כתבי אישום בהליך מזורז.

תגיות:הפגנהכתב אישוםהרפורמה המשפטיתאכיפה בררנית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה