חדשות כלכלה

סקר מדאיג: 65% מלוקחי המשכנתאות בישראל חוששים שלא יעמדו בתשלומים

על רקע עליות המחירים הבלתי פוסקות, סקר שבוחן את השפעת המצב הכלכלי על החוסן הנפשי מביא נתונים מדאיגים: "הדאגות הכלכליות יוצרות החמרה במצב הנפשי, ועשויות להוביל לחרדה ולדיכאון". עוד נמצא: 93% מצמצמים הוצאות

  • ז' תמוז התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

93% מהציבור מעידים כי יצמצמו את הוצאותיהם כתוצאה מעליות המחירים, בעיקר בכל הנוגע לרכישת מזון, יציאה למסעדות, רכישות אופנה, בילויים ונופשים. בנוסף, 72% מהציבור מעידים כי הם חוששים לגבי עתידם הכלכלי, ו-60% מהציבור נכנסים לדיכאון בעקבות חשיבה על המצב הכלכלי. הנתונים האלו נחשפו באמצעות חברת הטכנולוגיה "טליאז", המתפעלת מרכזי בריאות הנפש דיגיטליים. היא פרסמה את המדד שלה לשנת 2023, הבוחן את השפעת המצב הכלכלי על החוסן הנפשי של הציבור.

עוד עולה מהסקר, כי 53% מעידים כי הם בחרדה עקב אי הודאות הכלכלית בתקופה האחרונה. בנוסף, 75% מהציבור מעידים כי העלייה ביוקר המחייה משפיעה על יכולתם לסגור את החודש. כחלק מן הסקר נעשה שימוש בשאלון משרד הבריאות לאבחון חרדה כללית, ובאמצעותו נמצא קשר גבוה בין רמות החרדה לאיכות החיים. על-פי הממצאים, ככל שרמת החיים יורדת, כך רמת החרדה הייתה גבוהה יותר. בנוסף, אחוז האנשים הסובלים מחרדה משמעותית גבוה ביותר מפי שניים באוכלוסיה של אנשים שרמת החיים שלהם ירדה בשנה האחרונה, בהשוואה לאוכלוסיה של אנשים שרמת החיים שלהם לא ירדה.

עוד מצביע הסקר על כך שכמעט שני שלישים (65%) מציבור בעלי המשכנתאות חוששים שלא יצליחו לעמוד בתשלומי המשכנתא, עקב עליות המחירים ועליית הריבית. ובכלל, 60% מהציבור מוטרדים מיכולותיהם לעמוד בהתחייבויותיהם הכלכליות. המדד מתבסס על סקר אינטרנטי שנערך במדגם ארצי מייצג של למעלה מ- 500 בתי אב בחברה הישראלית, ומורכב מפרמטרים שקשורים לבריאות הנפש ולמצב הכלכלי.

ד"ר דקל טליאז, מנכ"ל טליאז וחוקר מוח: "אנו עדים להחמרה במצבו הנפשי של הציבור, בעקבות עליות המחירים המתמשכות בתקופה האחרונה. הדאגות הכלכליות יוצרות החמרה במצב הנפשי, ואלה עשויות להוביל לחרדה ולדיכאון במקרים הקשים. אנו רואים במעקב אחר חוסנו הנפשי של הציבור בעקבות המצב הכלכלי משימה חשובה ומרימים דגל אדום לממשלה אשר צריכה להידרש לתחום ולהקצות משאבים רבים יותר לטיפול באנשים המתמודדים עם מצבים נפשיים לא פשוטים". עוד הוסיף ד"ר טליאז כי "כיום קיים חוסר משמעותי בתקציבים ובכוח אדם בתחום בריאות הנפש בישראל וגופי הבריאות קורסים תחת הנטל; על המדינה לתמרץ את המגזר הפרטי והטכנולוגי המתקדם בתחום, אשר ביכולתו לפצות על הפערים הגדולים שנוצרו במגזר הציבורי".

תגיות:משכנתאיוקר המחיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה