הידברות לנוער

"אני מקנא בחבר שלי, ונמאס לי. מה לעשות?": 6 טיפים שיעזרו לכם להיפטר מהמפלצת הירוקה

"החבר הכי טוב שלי נראה יותר טוב ממני, חכם יותר ויש לו מלא חברים. תמיד כשאני מסתובב איתו אני מרגיש שאני נאכל מקנאה. מה עושים?"

  • ז' תמוז התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. אחד הדברים שגורמים לנו לקנא באחרים, היא אמונה פנימית שההצלחה של השני היא על חשבוננו. אם היא יפה – היא זאת שתתפוס את החתן הכי טוב; אם הוא מוכשר – הוא זה שיתפוס את התפקיד הכי נחשק, וכן הלאה. המציאות יכולה לתעתע ולגרום לנו להאמין שהדברים הטובים שהאחר זכה לקבל איכשהו באים על חשבוננו. חכמי ישראל מרגיעים אותנו ואומרים לנו "אין אדם נוגע במוכן לחבירו כמלא נימא". כלומר, כל השפע וההצלחות והדברים הטובים שנגזר עלינו בשמים שנקבל אותם, יגיעו אלינו ויהי מה. אין אף אדם עלי אדמות שיכול לקחת את מה שנקבע שאנו נקבל, וזה לא משנה כמה הם מוכשרים, יפים ומושלמים. מה שמיועד לכם – יגיע אליכם.

2. דבר שני, קצת פרופורציה, חברים. עם כל זה שזה כיף ונחמד להיות מוצלחים, עם הורים עשירים שגרים בבית ענק, עם מראה חיצוני מושלם, בסופו של דבר צריך לזכור .Nothing Lasts Forever – שום דבר לא נשאר לנצח. הפנים החלקות של גיל 20 מתמלאות בקמטים עד גיל 80, והכסף בחשבון בנק לא הולך עם אף אחד לקבר. כל הצלחה חומרית היא זמנית וחולפת, והדבר היחידי שנשאר לנצח זה המעשים הרוחניים הטובים שעשינו. העולם הזה הוא בסך הכול תחנה של 80 שנה עבור הנשמה, בה היא אמורה לעשות ככל יכולתה כדי להתחזק ולעשות את רצון השם. אחר כך היא מגיעה לעולם הרוחני הנצחי, שבו מחשיבים את הרמה הרוחנית של הנשמה ולא שום דבר אחר, כמו בגדים ממותגים, מספר הקוביות בבטן או צבע העיניים.

הדרך להיפטר מהקנאה להצלחות חומריות היא על ידי שמתעמקים יותר בעולם הרוחני, מתחזקים ומעשירים את עצמנו בלימוד, התחזקות, הרצאות מחזקות ובעשייה רוחנית. ככל שמתעלים יותר רוחנית, כך באופן טבעי הנפש פחות תימשך לדברים גשמיים.

איך מתגברים על הקנאה? הרב זמיר כהן נותן עצות מעשיות כיצד אפשר להפסיק להסתכל על השני, ולהתחיל להתמקד במעלות שהקב"ה טבע בנו. צפו:

3. גם אם החיים של אחרים נראים מושלמים, זה בדרך כלל לא באמת ככה. לכל אחד יש את החבילה שלו, עם הקשיים וההתמודדויות, ולא תמיד זה משהו שאחרים יכולים לדעת עליו. בסופו של דבר אנחנו נחשפים לחיים של אחרים בצורה מאוד שטחית וחיצונית, ורק אחרי פילטרים.

4. זה לא במקרה שיש כאלה שקיבלו כישורים ומתנות משמים בתחומים מסוימים. כל אחד ואחת קיבל באופן מדוקדק את ארגז הכלים שבאמצעותו הוא יוכל להגיע לתיקון הרוחני שלו. לכל אחד יש תפקיד מסוים שעליו למלא, ובהתאם לכך הוא מקבל את הכלים והיכולות והשפע לצד הקשיים והאתגרים. אלו ואלו הגיעו אליו לצורך השלמת ייעודו האישי. ומשום שלכל אחד יש תוכנית רוחנית אחרת בשמים, לכן ההשוואות בין אדם אחד לשני הן לא נכונות. זה בערך כמו שהנשר שעף בשמים יקנא ביכולת השחייה המדהימה של הדולפין. כל אחד קיבל את הכלים שמותאמים לתפקיד שלו.

5. התמקדו בדברים הטובים שקיימים בחייכם, והעריכו אותם. תמיד יהיו אנשים שהם חכמים יותר מאיתנו, יפים יותר ומוצלחים יותר, אבל למה ללטוש כל הזמן עיניים באלו שהם יותר? האמינו שיש אנשים בעולם שהיו נותנים את הכול כדי להתחלף אתכם. לפעמים הדברים הכי בנאליים שקיימים אצלנו בחיים הם החלום הכי מתוק של אחרים. ולכן במקום לחפש איזה דברים שווים יש אצל השכן, עדיף להתמקד בדברים השווים שיש אצלנו ובמה שמיוחד בנו.

6. קנאה הרבה פעמים נובעות מכך שהאדם חש חוסר שלמות עם עצמו. כשאדם מעריך את עצמו, ומסתכל על עצמו בצורה חיוביות, באופן טבעי הצלחת האחר לא תביא אותו לידי השוואות או תחושת נחיתות. דעו מה אתם שווים, אהבו את מי שאתם – זה המפתח לבריאות נפשית. 

״הקנאה התאווה והכבוד, מוציאים את האדם מן העולם״: מהי קנאה? כיצד אפשר לא לקנא בזולת? האם ישנה קנאה חיובית? ומהן העצות להתמודד עם הקנאה השלילית? צפו בהרצאתו המחכימה של הרב זמיר כהן:

תגיות:הידברות לנוערקנאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה