חדשות בארץ

עימותים בוועדת החוקה | רוטמן לאופוזיציה: "הציבור לא מטומטם"

ח"כ בני גנץ פנה ליו"ר ועדת החוקה וטען "ככה לא סוכם שעושים את העניין הזה. אין לכם רוב בעם להפיכה הזו, ספק אם יש לכם רוב בכנסת לעניין הזה". רוטמן השיב: "הציבור כולו ראה שאתם פוצצתם את השיחות"

(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

ועדת החוקה של הכנסת החלה לדון היום (ראשון) בחוק השפיטה, או בכינויו עילת הסבירות. במהלך הדיון התעמת יו"ר הוועדה, ח"כ שמחה רוטמן, עם חברי כנסת מהאופוזיציה, שהאשימו אותו בהכשלת שיחות ההידברות בבית הנשיא. רוטמן השיב: "חשפנו אתכם, המטרה שלכם הייתה לייצר מחאות, פיצוצים, מחאות, דבר שלא יאפשר את קידום החקיקה".

חוק השפיטה הוא אחד החוקים העיקריים שהקואליציה מבקשת לחוקק במסגרת הרפורמה המשפטית. הנוסח שהוצג בפני חברי הוועדה קובע כי "מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון, לא ידון ולא ייתן צו נגד הממשלה, ראש הממשלה, שר משריה או נבחר ציבור אחר כפי שייקבע בחוק, בעניין סבירות החלטתם". כלומר, על בית המשפט העליון או על בג"ץ ייאסר להתערב בסבירות ההחלטות של ראש הממשלה, השרים וראשי רשויות בכל הנוגע למדיניות. עם זאת, השופטים יוכלו להתערב בסבירות החלטות פקידי הממשלה כשהן פוגעות בזכויות אדם.

העימות בין רוטמן לבין חברי האופוזיציה החל כבר בפתח הדיון. יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, פנה לרוטמן ואמר: "במקום ללכת לשלטון חוק, אנחנו הולכים במבוא לדיקטטורה. מה שקורה כאן כרגע זה חוק שאנחנו לא מוכנים לקבל בשום פנים ואופן, לא ברמת החוק ולא ברמת התהליך. זה חוק להלבנת השחיתות, חוק המסיר מגבלות מהציבור ומהממשלה. במקום להגיע להסכמות אנחנו מחזירים את זה לערוץ חקיקה חד צדדי שהתוצאה שלו ידועה מראש".

גנץ הוסיף כי: "אנחנו לא יכולים לקיים משא ומתן על הפיכה משטרית בתשלומים. היום זה החוק הזה, מחר זה חוק אחר, ככה לא סוכם שעושים את העניין הזה. אין לכם רוב בעם להפיכה הזו, ספק אם יש לכם רוב בכנסת לעניין הזה. אני מציע לך להחזיר את המנדט הזה לראש הממשלה, לעצור הכול, למנות נציג לוועדת לבחירת שופטים, לחזור לבית הנשיא ולהוציא את מדינת ישראל להתמודד באתגרים האסטרטגיים שלה ובינתיים להפסיד את מה שיש לה".

רוטמן השיב: "אני חייב לומר שאני נרגש שהאנשים שפוצצו את השיחות בבית הנשיא קוראים לשוב לשם". חברי הכנסת מהאופוזיציה זעמו: "אתה פוצצת אותן, אל תתבייש, אתה אשם בזה". רוטמן, מצידו, ענה: "אני מבין שמה שמפריע לכם זה שחשפנו אתכם - שכל השיח בבית הנשיא מטרתו הייתה לייצר פיצוצים, מחאות, דבר שלא יאפשר את קידום החקיקה. לכן, הציבור כולו ראה שאתם פוצצתם את השיחות. כל מטרת השיחות לא הייתה להגיע להסכמות אלא לייצר טריגר לפיצוץ הבא, אבל הציבור לא מטומטם, הוא חכם".

היועמ"שית גלי בהרב-מיארה הודיעה כי היא מתנגדת לצמצום עילת הסבירות. בחוות דעת שהציגה בעבר כתבה כי "ביטול העילה ישלול אמצעי חיוני לביקורת על מעשי המינהל כמגן מפני קבלת החלטות הפוגעות בזכויות הפרט, לא תקינות, שרירותיות, ובלתי סבירות באופן קיצוני, יפגע קשות באיזונים והבלמים המתקיימים בין רשויות השלטון וישליך על עילות וכללים רבים בתחום המשפט המינהלי. ביטול העילה כפי שמוצע אינו הולם את חובותיה היסודיות של המדינה כלפי הציבור". עם זאת, ההחלטה על קידום החוק בנוסח כזה או אחר נתונה בידי חברי הוועדה.

לקואליציה נותרו כחמישה שבועות עד תום כנס הקיץ, שבמהלכם ינסו לסיים את חקיקת התיקון לחוק בקריאה שנייה ושלישית. הדיונים צפויים להתקיים בוועדה בכל יום מראשון עד שלישי.

תגיות:שמחה רוטמןועדת החוקהבני גנץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה